مترو عقب مانده ترین حوزه حمل و نقل تهران در سال ۹۲!
تین نیوز | توسعه حملونقل عمومی یکی از اصلیترین اهداف و سیاستهای مدیریت شهری در پایتخت است. به گفته عضو کمیسیون عمران و شورای اسلامی شهر تهران مترو به عنوان یکی از حوزه های مهم حمل و نقل عمومی کمترین توسعه را در سال 92 داشته است.
سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بهمن ماه سال 91 در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها در خصوص توسعه مترو در سال 92 گفته بود «در لایحه بودجه پیشنهادی سال 92 شهرداری تهران، برای ماموریت حمل و نقل پنج هزار و 100میلیارد تومان پیشبینی شده که 940 میلیارد تومان از آن به توسعه مترو اختصاص یافته با درنظر گرفتن اینکه به همین میزان دولت نیز باید برای توسعه مترو هزینه کند، به نظر میرسد که درصورت تحقق این مهم بیشترین سرمایهگذاری برای توسعه مترو در سال92 صورت بگیرد.»
این در حالی است که محسن پیرهادی، عضو شورای شهر تهران چندی پیش گفت که بیشترین سهم بودجه در حوزه حمل و نقل برای مترو در سال 92پیشبینی شده است و همچنین گلایه ای از دولت گذشته به خاطر بیتعهدی خود به حوزه حمل و نقل تهران کرد.
با توجه به اینکه توسعه حملونقل عمومی همچنان از اصلیترین اهداف و سیاستهای مدیریت شهری در پایتخت است درباره ارزیابی این حوزه مهم و حیاتی به گفتگو با دو تن از اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نشستیم تا اقدامات مرتبط با مترو را بررسی کنیم.
در سال 93 کم کاری در بخش مترو جبران خواهد شد
اقبال شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران درخصوص ارزیابی مترو در سال جاری گفت: در مبلغ کلی بودجه شهرداری سال 92 که 12 هزار و 700 میلیارد تومان بود، 10 درصد متمم بودجه سال 92 حدود 350 میلیارد تومان، به توسعه و تجهیز خطوط مترو اختصاص پیدا کرده است.
وی ادامه داد: برای بودجه سال 93 شهرداری هم در برنامه 5 ساله طوری برنامه ریزی شده که هر سال 30 کیلومتر مترو ساخته شود. علاوه بر مقدار بودجه تعبیه شده در سال 93 تبصره هایی در نظر گرفته شده که بتوان در سهم مترو استفاده کرد. اگر آنها محقق شود غیر از 30 کیلومتر کارهای اضافه تری نیز می توان انجام داد.
این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با اشاره به عدم تخصیص های لازم به خصوص بخش 50 درصدی بودجه دولتی اظهار کرد: در سال 92 در حوزه مترو پیشرفت خوبی وجود نداشت ولی با پرداخت سهم دولت در سال آینده خط 3 مترو حتما به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.
شاکری ضمن تاکید بر اینکه مترو عقب ترین بخش حمل و نقل عمومی در سال 92 بوده گفت: تمام تلاش شده که در برنامه 5 ساله شهرداری این کم کاری ها جبران شود.
با حمایت دولت از مترو آلودگی هوا برطرف می شود
ابوالفضل قناعتی دیگر عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در خصوص اعتباری که به معاونت حمل و نقل در ساخت مترو تخصیص داده شده بود و با توجه به محدودیت منابع و عدم تامین اعتبار تکلیفی دولت که شامل 50 درصد بود، گفت: عدم پرداخت سهم بودجه دولتی برای حوزه مترو سبب شد پیش بینی های انجام شده برای ساخت 30 کیلومتر مترو در سال 92 محقق نشود و حداکثر 10 کیلومتر انجام گرفته است.
وی یا بیان اینکه یکی از دغدغه های همه مسئولین کشور و آسیبی که از آلودگی هوا به واسطه استفاده از خودروهای شخصی به همه شهروندان تهرانی می رسد، اظهار کرد: توجه به زیر ساخت های حمل و نقل عمومی به ویژه در حوزه مترو در سال 92 یه خصوص از طرف دولت وضعیت را نسبت به قبل بهتر می کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن امیدواری کمک دولت تدبیر و امید در سال 93 گفت: با حمایت دولت به وعده خود درباره احداث 30 کیلومتر در سال محقق خواهد شد.
بخش اعظم کوتاهی در مترو مربوط به دولت قبل است
قناعتی در خصوص کوتاهی پرداخت بودجه دولتی بیان کرد: البته باید گفت دولت دهم در سالهای قبل نیز به وعده خود درباره افزایش حامل های انرژی که باید درصدی از آن را به شهرداری داده می شد، 82 و نیم درصدی که برای خرید اتوبوس و تعهد 50 درصدی بودجه در حوزه مترو عمل نکرد.
وی با تاکید بر اینکه بخش اعظمی از این بی توجهی به دولت قبل مربوط می شودخاطرنشان کرد: دولت جدید با توجه به اینکه کار خود را ازحدود نیمه دوم سال آغاز کرده و اولین سال آغاز کار خود را گذرانده و برنامه و بودجه نیز در دست نداشته وعده داده که در سال 93 حط سوم مترو کامل شود.