◄ تاکسی ون های ارزان قیمت جدید 12 نفره حق چه کسانی است؟
بر اساس برخی مواد آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک و به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل باید تاکسی ون های نو 12 نفره با قیمت ارزان تر جایگزین ون های فرسوده شوند اما این قانون توسط مجریان نادیده گرفته شده است.
بر اساس برخی مواد آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک و به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل باید تاکسی ون های نو 12 نفره با قیمت ارزان تر جایگزین ون های فرسوده شوند اما این قانون توسط مجریان نادیده گرفته شده است.
به گزارش تین نیوز، اگر تاکنون به تاکسی ون هایی که در اطراف ما در حال تردد هستند دقت نکرده اید زمان آن رسیده که نگاهی دقیق تر به آنها داشته باشید. آنچه در این ون ها بیش از هر چیز دیگر به چشم می خورد، فرسودگی شدید بسیاری از آنها است.
گزارش پر بازدید روز را بخوانید؛
◄ کمیسیون شرکت های حمل و نقل مسافر از صورت وضعیت های اربعین کاهش یافت
◄ کمبود راننده و استفاده از رانندگان بازنشسته اتوبوس در جابجایی زائران اربعین
◄ نگرانی از افزایش قیمت بنزین؛ دلیل ایجاد صف های طولانی در جایگاه ها
رانندگان زحمتکش این تاکسی ون ها اغلب از اقشار کم درآمد جامعه به شمار می روند و مدتهای مدیدی است با خودروهایی کار می کنند که از زمان بازنشستگی و اسقاط آنها سال ها گذشته است.
الماسی یکی از این رانندگان است که درباره فرسودگی تاکسی ون ها به خبرنگار تین نیوز می گوید: بعضی از تاکسی هایی که در حال حاضر در تهران و سایر شهرها کار می کنند بیش از 2 میلیون کیلومتر راه پیموده اند. این تاکسی ها باید 8 سال یا دست کم 6 سال پیش از رده خارج می شدند اما همچنان در حال کار هستند.
به گفته وی، ادامه کار این خودروهای فرسوده هزینه های سنگین تعمیر را به رانندگان تحمیل می کند و این درحالیست که هر بار از کار افتادن تاکسی موجب توقف درآمدزایی آن می شود. ضمنا بسیاری از مسافران نیز دیگر حاضر نیستند سوار این خودروها شوند چون صندلی های فرسوده و سیستم فنر بندی خشک و کهنه این تاکسی ون ها آنها را آزار می دهد؛ ظاهر بعضی از این خودروها هم از شدت فرسودگی بسیار آزاردهنده و حتی ترسناک است.
قانونی که درباره جایگزینی تاکسی ون های فرسوده نادیده گرفته می شود
اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرده بود ون های ۱۲نفره جدید، شماره گذاری شده توسط شهرداری از خودروسازان تهیه شده و در مرحله واگذاری به متقاضیان است اما گزارش های رسیده به تین نیوز حاکیست این ون ها نصیب رانندگان تاکسی ون های فرسوده نشده است.
بر اساس قانون عمر مفید تاکسی های درون و برون شهری حداکثر 10 سال است. به منظور جایگزینی این تاکسی ها با خودروهای نو، تمهیداتی در قانون اندیشیده شده و از آن جمله وزارت نفت موظف شده است بخشی از هزینه های جایگزینی تاکسی های فرسوده با تاکسی های نو را متقبل شود.
به این ترتیب قرار بوده تاکسی ون های جدید 12 نفره با قیمت ارزان تر به مالکان ون های فرسوده عرضه شود اما این اتفاق سالهاست نیفتاده و اخیرا نیز که تعدادی ون نو به شهرداری تحویل شده، این خودروها به کسانی که حق آنهاست – یعنی رانندگانی که سال ها با ون فرسوده کار کرده اند و در انتظار جایگزینی خودروی خود هستند – تعلق نگرفته است.
این امر بدیهی به نظر می رشد که چنانچه تاکسی ون نو به ناوگان تاکسیرانی اضافه شود اولویت باید با تعویض ون های فرسوده باشد اما در عمل این اتفاق را شاهد نیستیم.
شایان ذکر است پیش از این نیز ، رحیمی یکی از رانندگان تاکسی ون در این باره به خبرنگار تین نیوز بیان بود: 630 دستگاه تاکسی ون نو که آقای شریعتی نماینده محترم مجلس از واگذاری آنها سخن گفته به تاکسیرانی های سراسر کشور تعلق گرفته و سهم تاکسیرانی تهران 195 دستگاه بوده است. نکته قابل تامل این که این 195 دستگاه ون به شرکتی که زیرمجموعه تاکسیرانی تهران و شهرداری تهران بوده واگذار شده است ، نه رانندگان تاکسی ون های فرسوده.
مسئولان تاکسیرانی و مدیران این شرکت به رانندگان تاکسی ون های فرسوده اعلام کردند اگر تمایل داشته باشید می توانید حقوق بگیر این شرکت شوید و روی این تاکسی ون ها کار کنید در حالی که این ون ها قانونا حق رانندگان تاکسی ون های فرسوده است که سال ها با ون های قدیمی و پرخرج در خیابان ها سرویس دهی کرده اند.
رحیمی افزود: به ما اعلام شده است که اگر خواهان خودرو نو هستید می توانید برای تاکسی سمند ثبت نام کنید و در این صورت باید 385 میلیون تومان نقدا بپردازید.
انتهای پیام
سلام حرف دل ما رو زدید
لعنت بر هر چی رانت خواره
واقعا خیلی ملت ایران رو بی لیاقت حساب می کنید که ون ها رو عوض نمی کنید
چه ارگان و فردی دادخواه قشر ماست که با زدن حتی هزینه پزشکیمون بخاطر روزی اندک و نداشتن درآمد دیگر داریم با ون های کهنه گذران میکنیم
تا بوده همین بوده.فک می کنید برای کسی مهمه.کسی پیگیری می کنه؟
این ون های ۱۲ نفره توی ایستگاه
آنقدر انتظار می کشند تا پر شوند
و سپس حرکت کنند در حالیکه
تاکسی های معمولی زود پر میشوند و حرکت میکنند و کرایه
هردو هم مساوی است
بنابراین انگیزه مردم بر سوار شدن
بر ون ۱۲ نفره خیلی کم است
ما داخل ایران چیزی بنام حق مردم وجود ندارد چرا فکر جیب خودشان هست وچگونه می شود چند سال ماشین همش فرسوده شدنند
سلام خدا قوت به شما که درد دل من و همه دوستانی که بخاطر این ماشینهای بی کیفیت چجوری بگم از زندگی عقب ماندند ماشینی که تعمیرکاران نگاه نمیکنن شما بگین این ماشین
دولت باید تاکسیهای ده سال کارکرد را دریافت و ون جدید تحویل صاحب ماشین دهند بدون واسطه گر دلال که اجازه نمیدهند به راننده بدبخت بیچاره ماشین ارزان برسد تا پول کلفتی این وسط دستشان را بگیرد ...
چه زندگی ها که سر این کار سخت ون ها ،خرجهای اضافه و خستگی روحی و جسمی راننده از هم پاشیده
همکارانی هستند که پدر چند فرزند هستند اما دیگه سختی معیشت و نداشتن امنیت شغلی و نبودن سایه پدر خانواده ک صبح ساعت 5بزنه بیرون ساعت 10فقط واسه خواب میاد خونه ....
با عرض سلام
نو که آمد به بازار کهنه میشه دل آزار
به خدا مردم شریف قدر خادم خودشان که همانا سرویس مدرسه
فرزندانشان یا سرویس بیمارستان
با سرویس دهی خطوط مترو یا
خیلی موارد دیگر را بهتر از تاکسیرانی که بایست حامی راننده
باشد را بهتر درک میکنند
حق راننده تاکسی ون این نیست که
بابت تعویض ون فرسوده که. شانزده
سال برای همه کار کرده جان کنده
حالا که دولت محترم حق قانونی ما
را میخواهد بدهد و طبق مصوبه دولت باید تاکسی جدید را جایگزین
تاکسی فرسوده کند گروهی که خدا
جوابشان را بدهد.....نمیگذارند..
چرا...جواب زندگی بر باد رفته راننده
ون فرسوده با کدام مسعول میباشد
به داد ما برسید.تشکر
سلام ئ اگر قانون باشد اول که ماشین واردات ئ وارد کردن باید اول به فکر تاکسی هائ فرسوده کنند که چند مشگل دارد به خاطر سر نشینها ۲ هوا ئ پاک ۳ کلاس پایه تخت کمتر از کشورها عرب باشیم ماشینها ئ تاکسی آنها را نگاه کنید خجالت بکشید نمایند عزیز
آن نماینده مردم که داخل مجلس هست باید اول به فکر مردمش باشد تاکسی توتورفرسوده خطر برا سر نشینها دارد ۲دم از هوا پاک نزنید که باید ماشین هائ فرسوده جمع شود ۳برا ئ زیبای شهر پایتخت. که اگر ۲تا مسافرتوریستئ سوار شوند آبرویمان حفظ شود
ماکه جنوب هستیم باتاکسی ها فرسوده کارمیکنیم نه شماکه تهران هستید
بازم دلالان و این شرکت چه کسانی هستند که قدرت دارند این همه ون خریداری کنند خدایا فرج مولا را برسان بس است دیگر از تزویر و ریا خسته آیم
لطفا لطفا ما که صدایمان به جایی نمی رسد اگر رحم تان بما رانندگان نمی اید وجز وعده وعید چیزی بما تحویل نمی دهید لااقل به مردم جهت رفاه حال شون رحم کنیدوهرچه زودتر راه حلی پیدا کنید .جمشید رضایی
تنها چیزی که بی ارزش شده جون آدمیزاده حالا اینها میخوان به فکر آسایش راننده و مردم باشند خودشون عمرا به عنوان مسافر سوار این ون های فرسوده بشن
باسلام
باتشکر از تین نیوز خواهشآ شما
صدای این قشر زحمتکش نادیده گرفته باشید
کار به التماس رسیده شمایی که راس کار هستید و از محل رانت به راحتی استفاده میکنید را به امام حسینی برایش عزاداری میکنید واگذار خواهیم کرد
رانت خواری بس است
به نظر میرسه تاکسیرانی به جای تبدیل تاکسی ونها دنبال بالاکشیدن حق راننده هاست چرا که از شواهد پیداست ونها نو را بجای اینکه به راننده گان واگذار کنند خودشان به شرکتها میدهند و دنبال استخدام راننده هستند و هیچ ارگانی هم جوابگوی این معضل نیست.
بعد از 16سال کار با هزینه فراوان چطور میتوان با این تاکسی ونهای فرسوده کار کرد؟! روئسا کجائید. نکند خوابید.
بابا لااقل بیایید معاینه فنیه اینارو حذف کنید این بنده خدا ها چطپری معتینه غنی بگیرند با این وضعیت خدایی انصاف ووجدان هم خوب چیزیه که منو شما نداریم اقایان مسئول که از هیچ کجا خبر نداریم وحتی فکر نمیکنم یک ساعت هم با مشگلات تاکسی داری برخورد کرده باشید التماس تغکر دلسوزانه نه چپاولگرانه
سلام آقا این مملکت از اول تا الان رانتو آقا و آقازاده بوده
درست بشو هم نیست
خدا بیامرزه رضا شاه که بهترین خودرو دنیارو زمان خودش با قیمت پایین داد دست راننده تاکسی که با کارنامه تاکسی زندانی آزاد میکردی وثیقه حساب مشد الان باهاش یه وام ۱۰ تومنی نمیدن
همه جا رانت ....آقا ریگی رو هوا میاری پایین اینا که رو زمین هستن چرا کاری نمیکنید ما هم مردم همین مملکت هستیم
سلام تاکسی های ون اهواز باتوجه به وضعیت اب وهوای خوزستان بسیار فرسوده ومستهلک وغیر قابل استفاده درناوگان مسافربری شده اند لطفا درخصوص نوسازی تاکسی های ون اهواز اقدام شود
اگر شخصی ۳۰۰ میلیون پول داشته باشه و بعنوان شغل راننده با عنوان راننده رسمی تاکسیرانی بخصوص شهر تهران تاکسی بخرد و قصد کار در خصوص مسافربر خطی یا گردشی فعالیت کند بهتر است خودرا به روان پزشک نشان دهد ، ۳۸۰ میلیون بدهی و افسار شرکت را به گردن بیاویزید و به شکل های مختلف برای روسای تاکسیرانی برقصی و هرچه کار میکنی بعنوان تعمیر و نگهداری و بیمه شخص ثالث و بدنه و حکم کار و ..... بدهی و دست آخر هم از نظر رانندگان شخصی مسافربر و موتور های بابرو مسافرکش مورد تمسخر قراربگیری ،،، واقعاً این قشر زحمتکش بسیار مورد بی مهری واقع شده است به رانندگان فعلی تاکسی رحم کنید کمک کنید
ایا به نظر شما رانندگان تاکسی های ون فرسوده میتوانند این موصوع را از طریق دیوان عدالت اداری ویابازرسی پیگیری نمایند ؟
واقعآ آدم تاسف میخوره،خودشون میان تو رسانه ملی،اعلام میکنن که ون های جدید رو با ون های فرسوده،تحویل راننده ها دادیم،اما در باطن ،رانتخواری میکنن،واگذار میکنن به شرکتهای خصوصی،جالبش اینجاست ،خود بنده رفتم سازمان ،ازشون سوال کردم چرا ون ها رو به ما ندادید،در جواب برگشتن به من گفتن ،مگه سازمان نوکر باباتونه براتون ماشین صفر بده،در ضمن ۸ ماه بود که خبری از بازرسهای خطوط نود ،ولی الان از اول مهر ماه، تمام بازرسان رو سر خطوط فرستادن دارن آمار حضور غیاب میگیرن،من نمیدونن با چه رویی دارن آمار میگیرن،صبح سر خط کار میکنیم،بعد اتمام سرویسها، هر روز باید بریم مکانیکی ،اگر ۳۰۰ تومان کار کنیم،اندازه یک میلیون باید به ماشین خرج کنیم، سازمانی که عرضه نداره از رانندگان حمایت کند،با کاسه کوزه شو جمع کنه بره،آقای مسئولی که پیامهای منو میخونید ،لطفآ رسانه ای کنید