◄ اجبار به نصب پلاک بزرگ در ناوگان سنگین؛ قانونی یا غیرقانونی؟
پلیس راهور ناجا پلاکی را که ارگان خودشان برای این نیمه یدکها صادر کردهاند را نیز قبول نداشته و به رسمیت نمیشناسد
احتمالاً همه شهروندان ایرانی چه مردم عادی چه کارمندان چه کسبه چه نیروهای لشگری و کشوری با پلاک بزرگ پشت وسائط نقلیه عمومی برخورد داشتهاند.
در سالهای بسیار دور، مسئولان پلیس راهور ناجا به دلیل اینکه گل و لای مصالح ساختمانی ریخته شده بر روی پلاک، بعضاً مانع از خوانده شدن پلاک کامیونهای حامل مصالح ساختمانی میشد از این ناوگان ایراد میگرفتند و مرتباً رانندگان این ناوگان را جریمه میکردند، تا اینکه پیشنهاد نصب پلاک بزرگ در پشت و قسمت بالای این ناوگان توسط این نهاد مطرح شد.
اقدامی که هر چند که این حرکت توسط یک نهاد قانونی بهنام پلیس راهور ناجا که خود مسئول صدور پلاک انتظامی است شروع شد و هنوز هم ادامه دارد، اما به زعم اینجانب مغایر با موازین قانونی است.
ظاهراً این اقدام و منافع جانبی آن به مذاق مسئولان بسیار شیرین آمد، چرا که آن را بدون هیچ توجیه قانونی به کلیه ناوگان عمومی ریز و درشت تعمیم دادند.
نکته بسیار جالب و مهمتر اینکه از سال 1380 به این سو خود پلیس راهور ناجا برای نیمه یدکهای (تریلیهای) استانداردی که در شرکتهای تولیدی صنعتی مانند ماموت، مایان کوگل، مارال، اروم تریلر، رخش و غیره ساخته و تولید میشوند پس از بازدید و تایید، پلاک مستقل انتظامی صادر میکند اما پلیس راهور ناجا پلاکی را که ارگان خودشان برای این نیمه یدکها صادر کردهاند را نیز قبول نداشته و به رسمیت نمیشناسد و همین نیمه یدکها را هم در صورت نداشتن پلاک بزرگ کشنده جریمه کرده و مجبور به نصب پلاک بزرگ کامیون کشنده بر روی آنها بهجای پلاک خودشان نموده و در غیر اینصورت جریمههای سنگینی برای آنها صادر میکند.
با توجه به این موارد، رانندگان ناوگان عمومی جادهای و شهری هم برای فرار از این برخورد پرسنل پلیس راهور ناجا و جریمه، پلاک سومی در اشکال و ابعاد گوناگون و بر روی ابزار مختلف از جمله کاغذ رادیولوژی مینویسند و بر روی وسائط نقلیه خود نصب میکنند، که نمای بسیار زشتی دارد.
حال در اینجا پرسشی اساسی مطرح می شود؟
اگر اجبار رانندگان به نصب پلاک سوم و بزرگ در پشت ناوگان عمومی قانونی است، چرا مسئولان پلیس راهور ناجا که خود تنها مرجع صادر کننده پلاک هستند، پلاک استاندارد، قانونی و با سایز مورد نظر خود را صادر و در هنگام پلاک کردن ناوگان بر روی ناوگان عمومی نصب یا تحویل مالک ناوگان کشنده نمیدهند؟
کاری که تا قبل از سال 1380 و قبل از اولین سری پلاکهای لیزری 2 رنگ انجام می دادند یعنی به یک کامیون کشنده سه عدد پلاک میدادند، 2 عدد پلاک برای جلو و عقب کامیون کشنده و یکی هم برای پشت تریلی، چون در آن زمان تمام تریلیها دستساز و غیر استاندارد بودند.
آیا عدم تحویل پلاک سوم، پلاکی متحدالشکل توسط پلیس راهور ناجا، منطبق نبودن رفتار ایشان با موازین قانون تلقی نمیشود؟
از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای مصرانه خواهشمندم به این موضوع مورد اعتراض رانندگان ناوگان عمومی ورود کرده و تکلیف رانندگان ناوگان عمومی را روشن نمایند.
اگر این رفتار و جریمههای مرتبط با این موضوع قانونی است لطفاً پلاک سوم مستقل و قانونی تک سایز به مالکان خودروها تحویل گردد، در غیر اینصورت خواستار جمعآوری این پلاکها و عدم جریمه توسط پلیس بهواسطه نداشتن آنها هستیم.
* رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچالدار استان تهران.