بازدید سایت : ۶۷۲۸۸

◄ اضافه تناژ بار شمشیر دو لبه ای که هم به جاده ها آسیب می زند و هم به رانندگان و کامیونداران

یکی از دلایل اصلی حمل کالا با تناژ مازاد بر ظرفیت ناوگان، عدم تناسب کرایه های حمل با هزینه های تعمیر و نگهداری ناوگان و همچنین عدم بروزرسانی منظم نرخ تن بر کیلومتر متناسب با تورم و نوسانات هزینه های جاری است.

اضافه تناژ بار شمشیر دو لبه ای که هم به جاده ها آسیب می زند و هم به رانندگان و کامیونداران
تین نیوز |

اگرچه گفته می شود بیشترین خسارت وارده به شبکه راه های کشور ناشی از اضافه تناژ بار ناوگان باری عبوری در جاده ها است اما رانندگان کامیون می گویند در این مورد در وهله اول خود مسئولان مقصر هستند.

 به گزارش تین نیوز، رانندگان و کامیونداران معتقدند یکی از دلایل اصلی حمل کالا با تناژ مازاد بر ظرفیت ناوگان، عدم تناسب کرایه های حمل با هزینه های تعمیر و نگهداری ناوگان و همچنین عدم بروزرسانی منظم نرخ تن بر کیلومتر متناسب با تورم و نوسانات هزینه های جاری است.

به گفته آنان، بر اساس گزارش های رسمی، هزینه های نگهداری و تعمیرات ناوگان حمل ونقل در سال های اخیر بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است، درحالی که نرخ کرایه ها رشد کافی نداشته است و برخی رانندگان برای جبران ضرر و زیان های انباشته خود، به اشتباه اقدام به حمل بارهای با تناژ غیرمجاز می کنند.

رانندگان کامیون تاکید کردند: این اقدام نه تنها راه حل مناسبی نیست، بلکه باعث سه نوع ظلم آشکار می شود یکی ظلم به خود، زیرا  اگرچه در کوتاه مدت این اقدام ممکن است باعث افزایش درآمد شود، اما در بلند مدت، خرابی جاده ها و افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری ناوگان، این درآمد را چندین برابر از بین خواهد برد.

به گفته آنان، طبق آمارهای رسمی، بیش از ۶۰ درصد ناوگان جاده ای کشور به دلیل نامناسب بودن وضعیت جاده ها، نیاز به تعمیرات مکرر دارند، اما در واقعیت، هزینه ها و نیاز به تعمیر و نگهداری ناوگان چندین برابر این آمارهای رسمی است.

رانندگان افزودند: دومین دلیل نادرستی این کار آن آسیب به منافع ملی و آیندگان است چرا که جاده ها یکی از حیاتی ترین سرمایه های ملی کشور هستند که نه تنها متعلق به این نسل، بلکه به نسل های آینده نیز تعلق دارند.

آنان عنوان کردند: رانندگان به عنوان امانت داران این سرمایه ملی وظیفه دارند در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

رانندگان کامیون با بیان این که یکی از دلایل افزایش تصادفات جاده ای نیز خرابی و نامناسب بودن وضعیت جاده ها است، خاطرنشان کردند: اگر به صورت منصفانه بررسی شود، مشخص می گردد این امر نقش بسزایی در وقوع حوادث تلخ جاده ای دارد. طبق گزارشات منتشرشده، سالانه بیش از ۳۰ درصد تصادفات جاده ای به دلیل خرابی و کیفیت پایین مسیرهای ارتباطی رخ می دهد، اما شواهد نشان می دهد که این میزان در عمل بسیار بیشتر است.

به گفته رانندگان کامیون، سومین دلیل نادرست بود حمل اضافه بار، ظلمی است با این کار به دیگر رانندگان و کامیونداران می شود زیرا در شرایطی که عرضه و تقاضا در صنعت حمل و نقل، به دلیل سیاست های نادرست برخی مسئولان و حمایت از گروه های خاص، دچار اختلال شده است، بسیاری از رانندگان کامیون با مشکل تأمین معیشت روبه رو هستند و از سوی دیگر، حذف اسقاط برای نوسازی ناوگان، بدون برنامه ریزی صحیح و جایگزینی مناسب، موجب افزایش تعداد ناوگان فعال و افزایش رقابت ناعادلانه برای جذب بار شده است.

آنان تاکید کردند: اگر هر راننده کامیون از حمل بار با تناژ مازاد پرهیز کند، این فرصت برای رانندگان دیگر فراهم می شود تا آن ها نیز بتوانند روزی خود را تأمین کنند و در مقابل خانواده هایشان شرمنده نشوند. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فکر پاسخ

    خدا را خوش میاد ۱۲چرخ ۲۸تن میزند.کجای دنیا این قانون قبلا تک ۳۸تن تریلی۴۰تن بود