◄ چند مزیت ریل پایه شدن بنادر کشور
سهم ریل در حملونقل بندری در کشور 14 درصد است که برای کشوری به وسعت ایران با توجه به بازار منطقهای که در پسکرانه بنادر آن وجود دارد رقم بسیار پایین و درواقع ناچیزی است. این به معنای حملونقل گران و ناایمن از طریق جادهها است.
سهم ریل در حملونقل بندری در کشور 14 درصد است که برای کشوری به وسعت ایران با توجه به بازار منطقهای که در پسکرانه بنادر آن وجود دارد رقم بسیار پایین و درواقع ناچیزی است. این به معنای حملونقل گران و ناایمن از طریق جادهها است.
به گزارش تین نیوز، طی قراردادی در 16 اسفند بین راهآهن و سازمان بنادر و دریانوردی امکان حمل مستقیم غلات از کشتی توسط قطار پس از ۱۵ سال فراهم شد. در شیوه جدید، محموله بهصورت مستقیم از کشتی به داخل واگن بارگیری و بهسرعت از بندر به سمت مقاصد مختلف، از طریق شبکه گسترده ریلی حمل میشود.
مهرداد تقی زاده دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی در خصوص انتقال مستقیم بار به کشتی گفت: این موضوع را اصطلاحاً ریل پایه شدن بندرها میگویند. این موضوع از حدود چهار سال پیش در زمان وزارت عباس آخوندی پیگیری و دائماً از سازمان بنادر و راهآهن، ریل پایه شدن بندرها درخواست میشد.
وی اظهار کرد: وقتی باری میرسد این بار مستقیماً بر روی کامیون قرار میگیرد و این مزیت بسیار خوبی برای جاده است درصورتیکه باری که برای راهآهن است، ابتدا بر روی اسکله قرار داده میشود و سپس به انبار منتقل میشود و بعد ازآنجا به واگن منتقل میشود.
این کارشناس حملونقل ریلی افزود: ریل پایه شدن بندرها به این معناست که این مراحل جابهجایی اضافی انتقال بار از کشتی به ریل حذف و تبدیل به یک مرحله شود بهمانند انتقال بار توسط کامیون.
تقی زاده در خصوص مزیت ریل پایه شدن بندرها گفت: در وهله اول هزینه حملونقل کاهش مییابد و در وهله دوم زمان حملونقل کاهش پیدا کرده و بار کمتر معطل میماند.
به گزارش تین نیوز، وی افزود: این اتفاق بسیار مثبتی است که در بندر شهید رجایی ایجاد شده است که قطار مستقیم کنار کشتی رفته و از همانجا بار بر روی قطار قرار گیرد. این امر میتواند مطلوبیت قطار را افزایش دهد و صاحبان بار را ترغیب کند که به سمت حملونقل ریلی حرکت کنند.
تقی زاده در خصوص اتفاقهای آینده برای گسترش ریل پایه شدن بندرها عنوان کرد: این موضوع باید هم در بندر شهید رجایی و هم در بندرهای دیگر همچون چابهار توسعه پیدا کند.
وی درخصوص بندر چابهار اظهار کرد: باوجود اینکه هنوز محور زهدان-چابهار ساخته نشده است اما از همین ابتدا باید این بندر را ریل پایه کنند که در آینده برای انتقال بار مشکلی وجود نداشته باشد.
وی گفت: بااینحال میتوان گفت پروژه ریل پایه کردن بندرها اتفاقی مثبت است اما این فرآیندی است که همزمان با توسعه سختافزاری نیاز به توسعه نرمافزاری و تغییر رویکردها داشته که این امر نیازمند یک همکاری بین بخشی است.
جناب آقای تقی زاده سلام.
لطفا مکان فروش آن دسته محمولاتی که تاکنون توسط ریل حمل شده و بنا به گفته شما ارزانتر از حمل جاده ای تمام میشود را معرفی نمایید.همچنین بصورت مستند این کاهش زمان رسیدن کالا به مقصد را اثبات کنید.
در آخر پیشنهاد میکنم بجای فرافکنی و تولید پروپاگاندای رسانه ای در خصوص دغدغه برای کاهش قیمت حمل و کاهش زمان رسیدن کالا اصل موضوع، یعنی منافع شخصی و صنفی که متاسفانه به بهای نابودی صنف های دیگر از جمله کامیونداران و شغلهای مرتبط با آن است را بیان کنید و صادقانه در مصاحبه ها بگویید هدف تلاش برای کسب منافع از طریق رقابت نابرابر و رانتی با بخش جاده ای است!
باسلام ..
جناب تقی زاده مرکرد قبلتون را دیدیم ...
آینده حمل ونقل کشور را نیز بدست امثال جناب عالی می بینیم ..
برای رسیدن به اهداف منفعت طلبانه خود با لجبازی اصرارر بر ایجاد یک پرورژه وسیع می کنید ..
واینجا هم جز حیف ومیل کردن بیت المال کاری ازتون بر نخواهد آمد ..
شما همان مدیری هستید که چندین سال متوالی در وزارت خانه راه وشهرسازی درخدمت جامعه وبراز توسعه جاده های کشور وحمل ونقل باید تلاش می کردید ..
اکنون که طرحهه وبرنامه های شما به بن بست خورده تمام حمایتهای قبلی تان را در حمل ونقل جاده ای کنار زدید ..
وبا اینکه باز نشسته شده اید در انجمن ریل وارد این عرصه شده اید ..واقعا مال دنیا این قدر عزیز ودندان گیر است
یک قشر تلاشگر وزحمت کش را این چنین با بی اعتنایی کنار زدید ..
ودودستی ریلی که در جهان در حمل ونقل چندین سال است کسی هزینه ای در آن انجام نمی دهد را شما دست بگیرید ؟
اگر در سیستم حمل ونقل پا به پای علم روز دنیا وجهان خواستید حرکت کنید ..
واین بهانه کار شماست ..
علمروز دنیا حمل ونقل هوایی را در دستور کار خود دارد ..نه ریل !!!
تمام کشور های پیشرفته دنیا امروز سرمایه گذاری برروی حمل ونقل هوایی می کنند ..
در کنار آن حمل ونقل جاده ای وریلی رانیز قتدرانه وبا حمایت کامل پیش می برند ..
ولی متاسفانه امثال شما ومدیرانی که فقط به فکر منفعت لحظه ای خود هستند ..
یک سری پروژه هایی را دست می گیرند که بیشتر تاریخ مصرف آنها چندین سال است تمام شده است ..
برای مثال خدمت شما عرض می کنم ..
کشور شوروی قدیم ..کشوری که قطب شدرت شرق دنیا بود ..تمام حمل ونقل این کشور پهناور با ریل انجام میشد !!
به نحوی که هنوز آثار آن را در گمرکات واطراف مرزهای شوروی قدیم وکشورهای آسیای میانه شهاد هستیم ..
کوووووو!!!
کجاست!؟
کجاست اون حمل ونقل ریلی مقتدر که چندین سال درفعالیت بود تا بتواند شوروی کمونیستی را نجات دهد ؟؟
لذا اگر به فکر منابع ودرآمد بهتری هستید حمل ونقل هوایی بیشتر می تواند برای شما کارساز باشد ..
بیت المال وجامعه انقلابی واسلامی که با خون شهیدان این مرز وبوم ه اینجا رسیده است را این چنین پایمال نکنید !!
وبرای رسیدن به مقاصد واهداف منفعت طلبانه پروژه ها وخش های دیگر حمل ونقل را تضعیف نکنید .
با تشکر
خدادا بکرانی
با احترام برای جناب تقی زاده
مهندس گرامی ، چرا این سخنان را در دوره معاونت حمل و نقل وزارت راه و مسکن بیان نفرمودید که شرائط بهتر از حال ورشکسته بودند؟!!!