باید به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم
وزیر راه و شهرسازی گفت: ذوبآهن ما امسال توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است و ما باید و میتوانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ذوبآهن ما امسال توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است و ما باید و میتوانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت را و شهرسازی، محمد اسلامی ظهر امروز سهشنبه (۲۸ اردیبهشت) در حاشیه هفتمین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت همکاری وزارت راه و شهرسازی با دانشگاهها در شکستن رکورد احداث راهآهن در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: دستگاههای ذیربط با ارائه صورت مسئلههایی که دارند، میتوانند ظرفیت علمی و پژوهشی، اساتید و دانشجویان را به این سمت فعال کنند که این پژوهشها و ظرفیتهای علمی در راستای اهداف و مسائلشان شکل بگیرد.
وی افزود: نتایج تحقیقات علمی و دانشگاهی باید برای کشور پیشرفت اقتصادی و افزایش ارزش افزوده ایجاد کنند.
اسلامی خاطرنشان کرد: در وزارت راه و شهرسازی برای اینکه بتوانیم از فناوریها و پژوهشهای خودمان،خلق فرصتها و افزایش درآمد سرانه داشته باشیم به همکاری با دانشگاهها با نگاه و اهتمام ویژه داشتیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این دوسال گذشته روی این تمرکز کردیم که بخش ریلی و راهآهن را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی و صنعتی هدایت کنیم و این امر، با اهتمام ویژه و کار شبانهروزی محقق شد و این هدفگذاری در حرکت است تا مسیر تکاملی خود را طی کند.
اسلامی خاطرنشان کرد: اولین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن مورد نیاز کشور از خارج وارد شود. لذا شرکتها و کارخانجات سازنده را حمایت و پشتیبانی کردیم و آنها کار را به نتیجه رساندند؛ اگر چه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامیده بود اما هم اکنون نتیجهاش این است که ریل در داخل کشور تولید میشود و برای پروژههای زیرساختی نصب و به بهرهبرداری میرسد.
وی تاکید کرد: نتیجه این سیاست و عملکرد ما این است که گسترش خطوط ریلی را با سهم ساخت داخل بدون نیاز به ارز انجام دادیم و این کار برای اولین بار انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: به موازات آن سرمایهگذاری برای تولید داخل و جلوگیری از ورود محصولات خارجی را هدفگذاری کردیم و این امری ضروری بود چرا که در این شرایط جنگ تحمیلی تحریمهای سخت و پیچیده و ظالمانهای را کشورهای تروریست و حامیان آنها به ما تحمیل کرده بودند.
وی بیان کرد: ما به لطف خدا توانستیم سهم تولید داخل را افزایش دهیم و در طی سال های ۹۸ و ۹۹ حدود هزارو ۸۰۰ دستگاه واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه کنیم و در این راستا با تامین مالی خودمان و نیز با اعتباری که در ساختار بودجه وجود داشت، حرکت کردیم.
وی با بیان اینکه شاید بتوان سال ۹۹ را سال خروج از رکود و رسیدن به رکورد نامید، گفت: در این سال، شرکت واگن پارس رکورد تولید خود در ۲۵ سال گذشته آن هم در این شرایط کرونایی را شکست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گام دیگر این بود که وابستگیمان در واگن باری به خارج قطع شود که این اتفاق هم افتاد و جشن خودکفایی گرفتیم، افزود: همه آیتمهایی که مربوط به واگنهای باری بود، بهویژه چرخ و محور، ترمز که فوقالعاده حساس است، تولید داخل شد و این نهضت تا تولید واگن مسافربری و لکوموتیو نیز ادامه دارد که امیدواریم با اهتمام مشترک شرکتهای دانش بنیان و بهرهبردار و سازندگان این امر نیز رخ دهد و کشور قطب صادرکننده صنعت ریلی شود.
اسلامی با بیان اینکه ما در این دو سال برای کسانی که منافعشان در واردات بود و تلاش زیادی داشتند تا آن را ادامه دهند، مزاحمت ایجاد کردیم و نگذاشتیم مانع کار خودکفایی ما شوند، افزود: امروز نیز به آنها اعلام میکنیم به جای واردات برای صادرات تلاش کنند و اقلام که تولید داخل شده را صادر کنند و انشاءالله این کار، برایشان حلالتر است و دعای همه هم پشتشان خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: نکته سومی که وجود داشت، کیفیت بخشی به خدمات مسافرتی بود تا مردم رضایت بیشتری از مسافرت با قطار داشته باشند و همچنین برنامهریزی کردیم تا صاحبان بار بدانند چه موقع بارشان به دستشان میرسد و قطارها بر اساس اقتضائات حرکت نکنند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه زیرساختهای ریلی تصریح کرد: براساس وعده دولت، تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاستهای کلی نظام که شبکه ریلی کشور توسعه پیدا کند، در یک گام و در سه سال گذشته ۵ استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند. همچنین ۸ پروژه جدید دیگر را در آستانه تکمیل داریم که تا پایان ۱۴۰۰ انجام میشود و برخی از آنها در همین مدت افتتاح میشوند که این یک رشد ۵۰ درصدی در طول خطوط ریلی کشور است.
اسلامی گفت: با ریل گذاری که در خطوط راهآهن کشور انجام شده است ما از سال گذشته تا بحال در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه و نیز تا پایان خدمت دولت ۹۰۰کیلومتر ریل گذاری می کنیم که این ۶ برابر ریلگذاری است که در طول تاریخ کشور برای احداث راهآهن انجام گرفته است.
وی تاکید کرد: ما معدل ۱۵۰کیلیومتری را در احداث راهآهن به صورت تقویمی داشتیم که در این مقطع ۶ برابر بقیه دورهها رشد داشته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه خطوط راهآهن در استانهای کردستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری گفت: خط میانه بستانآباد به تبریز و اتصال چابهار به زاهدان که یک پروژه راهبردی است و همچنین اتصال راهآهن به اقلید در استان فارس که آن هم یک پروژه راهبردی است و رشت به انزلی در بندر کاسپین، از پروژههایی هستند که افتتاح میشوند.
وی درباره سهشنبههای ریلی نیز گفت: نکته مهم این است که دغدغه برای تحول و تغییرات وجود داشته باشد. سازمانهای هوشمند و پویا حتما سازمانهایی هستند که فردایی بهتر از دیروز خواهند داشت.
اسلامی تصریح کرد: با ایجاد مرکز جهادی پیشرفت در سال ۹۸ فرصتی را فراهم کردیم تا با استفاده از تمام عناصر و پرسنل راهآهن و جوانان و نیز با مدیریت دانشی که در وجود افراد خبره است، دانش روز در امور به کار گرفته شود.
وی تاکبد کرد: همه این جوانان و متخصصان در این مرکز مستقر شدند و مسائل راهآهن را برای حل مسئله استخراج کردند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر سهشنبه میعادگاه حل مسئله است، افزود: مسائل حل شده در قالب یک شیوه، نظامنامه و یا اصلاح ساختار و یا یک محصول ارائه می شود و حاصل اینها، همین دستاوردها و میلیونها دلار صرفهجویی ارزی و جلوگیری ا زخروج ارز است که رقم زدیم و منجر به ساخت محصولات داخل شد.
وی تاکید کرد: ذوبآهن ما امسال توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است و ما باید و میتوانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.
سلام. شما ناوگان مورد نیاز حمل و نقل عمومی رو تامین کنید. صادرات پیش کش