◄ عامل کندی طرح ریلی شلمچه - بصره
عضو اتاق بازرگانی کارشکنی کشورهای رقیب را علت پیش نرفتن طرح ریلی شلمچه - بصره عنوان کرد.
عضو اتاق بازرگانی کارشکنی کشورهای رقیب را علت پیش نرفتن طرح ریلی شلمچه - بصره عنوان کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، حمید حسینی گفت: کشورهای رقیب از آنجا که این طرح منافعشان را تحت الشعاع قرارداده، به دنبال کارشکنی بر سر اجرای این طرح هستند.
وی افزود:عملیاتی شدن این طرح میتواند عراق را به سوریه و لبنان متصل کند و زائران و تجار به راحتی میان دو کشور رفت وآمد داشته باشند.
حسینی گفت: روزانه حدود ۷ تا ۸ هزار محوله تجاری و صادراتی از طریق شلمچه به عراق ارسال میشود که به راحتی میتوان این محمولهها را از طریق خط آهن با حداقل ایستگاههای بازرسی به بصره رساند.
وی با بیان اینکه حمل و نقل دومین صنعت مطرح عراق است گفت:عراق مشتاق راه انداری این خط ریلی وانتقال بارهای تجاری از طریق خطوط ریلی است.
حسینی با اشاره به چندین نوبت تغییر مجری طرح ریلی شلمچه - بصره گفت اکنون شرکت راه آهن مجری این طرح شده است.
وی خاطر نشان کرد: وجود برخی معارض بر سر راه این طرح از جمله مشکلات اجرای این طرح بوده به طوریکه دولت عراق بارها خواسته زمین جایگزین به معارضین دهد که نتوانسته دراین زمینه موفق عمل کند.
عضو اتاق بازرگانی ساخت پل متحرک ۷۰۰ متری را از دیگر مشکلات اجرای این طرح عنوان کرد.
سلام. اولا ) عملیاتی شدن این طرح میتواند " ایران "را به سوریه و لبنان متصل کند.
ثانیا) واحد صادرات " تن " است ( و گاهی معادل دلاری آن) و " تعداد محموله" مبهم است و هیچ اطلاع روشنی به خواننده در باره میزان صادرات نمیدهد.
ثالثا ) ساخت پل بر روی اروند هیچ مشکلی ندارد و مثل آب خوردن توسط مهندسان ایرانی قابل انجام است.
در اینکه منافع برخی کشورها با ساخت این خط آهن تحت الشعاع قرار میگیرد شکی نیست ترکیه می خواهد مستقیم به راه آهن عراق وصل شود.عربستان و امارات متحده عربی و اردن و اسرائیل هم می خواهند راه آهن صلح را بسازند. آمریکا هم نمی خواهد با ساخت راه آهن شلمچه به بصره محور مقاومت تقویت شود. ایران باید قوی ظاهر شود.وگرنه دولت عراق توان مقابله با این کشورها را ندارد .