بازدید سایت : ۵۶۱۵۹
در گفتگوی علی اصغر شفیع نادری با تین نیوز مطرح شد:

◄ 3 شرط جذب سرمایه گذار برای مزایده لوکوموتیوها

به گفته علی اصغر شفیع نادری، کارشناس حمل ونقل ریلی شفاف سازی در وصول ماده 12، اینکه چه سهمی از ماده 12 به لوکوموتیوها تعلق می گیرد و نیز تضمین عملکرد لوکوموتیو شروط ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی در بخش حمل ریلی بار بویژه واگذاری ۵۰ لکوموتیو متوقف است.

3 شرط جذب سرمایه گذار برای مزایده لوکوموتیوها
تین نیوز

به تازگی مدیرعامل راه آهن از واگذاری ۵۰ لوکوموتیو متوقف با مزایده خبر داد؛ خبری که که بخش حمل و نقل ریلی در شرایط کنونی که به سان محتضری مشرف بالموت عنوان شده فقط خبری دلخوش کن است؛ چرا که این واگذاری با اما و اگرهای مواجه است که نیازمند شفاف سازی است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، علی اصغر شفیع نادری، کارشناس و پژوهشگر حمل ونقل ریلی در این باره ضمن تاکید بر اینکه واگذاری لوکوموتیوهای متوقف شده به بخش خصوصی و برگشت آنان به سرویس حرکت مثبت و توسعه ای  است؛ گفت: لوکوموتیوداری کسب و کار سودآور و جذابی برای سرمایه گذاران  نیست؛ چرا که بخشی از درآمدهای آن به راه آهن وابسته است و بخشی دیگر از درآمدهای آن به وصول ماده 12 قانون وابسته می شود. بنابراین لازم است سه شرط مهم شفاف سازی شود.

وی ادامه داد: در گام نخست لازم است ماده 12 محقق شود . در شرایط کنونی تحقق ماده 12 نیز با اما و اگر مواجه است. اگر ماده 12 محقق نشود از نگاه بنگاهی برای یک شرکت خصوصی جهت سرمایه گذاری هیچگونه صرفه اقتصادی متصور نخواهد بود.

چند درصد از ماده 12 سهم لوکوموتیوداران می شود؟

شفیع نادری تایید کرد: اگر ماده 12 محقق شود به شرط دوم می رسیم: چند درصد از ماده 12 سهم لوکوموتیوداران می شود؟ اینکه چند درصد از این ماده به بخش لوکوموتیو تخصیص می یابد مهم است که در نهایت می تواند سرمایه گذاری را برای بخش خصوصی جذاب کند. اگر موضوع تحقق ماده 12 و نیز درصد سهم لوکوموتیوداران شفاف شود بخش خصوصی محاسبات خود را می کند و اگر ببیند سرمایه گذاری به صرفه است به سرمایه گذاری در بخش حمل ریلی بار ورود خواهد کرد.

عملکرد لوکوموتیوها ضمانت شود

وی در ادامه توضیح داد: شرط مهم دیگر در این زمینه ضمانت عملکرد لوکوموتیوهاست؛ سازوکار باید اندیشیده شود که عملکرد لوکوموتیوها ضمانت شود وفرآیندهای به گونه ای تعریف شود که بخش خصوصی پس از صرف هزینه میلیاردی برای نوسازی لوکوموتیوها از عملکرد لوکوموتیوهای نوسازی شده و بازگشت سرمایه مطمئن باشد. اگر بخش خصوصی برای بازسازی لوموموتیوهای متوقف شده هزینه پرداخت کند اما باری نباشد که تن کیلومتر را افزایش ندهد قطعا بخش خصوصی رغبتی برای ورود به این عرصه نخواهد داشت و این نکته در محاسبات اقتصادی بخش خصوصی بسیار مهم و اساسی است.

بیشتر بخوانید:

باتلاقی به نام راه آهن رشت آستارا

این  کارشناس و پژوهشگر حمل ونقل ریلی در یک جمع بندی خاطر نشان کرد: وصول ماده 12، اینکه چه سهمی از ماده 12 به لوکوموتیوها تعلق می گیرد و تضمین عملکرد لوکوموتیو باید شفاف شود در غیر اینصورت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی جاذبه نخواهد داشت. به اعتقاد شفیع نادری، شفاف سازی این سه نکته در جذب قدرتمند سرمایه گذاران بخش خصوصی بسیار اثرگذار است.

دو گام برای جذابیت سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل ریلی

وی در ادامه یادآور شد: همه چیز در بخش خصوصی روی جذابیت سرمایه گذاری شروع می شود. اگر جذابیت سرمایه گذاری می خواهیم باید دو اقدام صورت گیرد؛ یکی  تعرفه ها باید تغییر کند و دیگر اینکه بهره ور شویم. بهره وری نیازمند یک پلتفرم است که در کشور ما ناقص است. راه آهن ایران نه به معنای واقعی کلمه دولتی است نه خصوصی به همین خاطر شاهد کاهش سهم ریل در حمل بار کشور هستیم.

شفیع نادری در پایان تصریح کرد: ظرفیت حمل بار ریلی کشور 25 درصد است اما در شرایط کنونی در مقابل سهم 15درصدی جاده؛سهم بخش ریلی 10درصد است؛ با این کاهش سهم حمل ریلی در مقابل حمل جاده ای بار در کشور  لازم است با توجه به تجربه جهانی به دنبال اجرای ساختار صحیح بخش ریلی باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان

    احسنت