◄ ایجاد فضای رقابتی در تامین واگن های امدادی
در پی انتشار خبری ﺑﺎ ﻋﻨﻮان " ﻣﺎﻧﻊ ﺗﺮاﺷﯽ در ﺗﺮاﻧﺰﯾﺖ رﯾﻠﯽ اﯾﺮان وﺗﺮﮐﯿﻪ ؛ درﺧﻮاﺳﺖ اﻣﺪادی ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ از ﻣﺪﯾﺮ ﻋﺎﻣﻞ راه آﻫﻦ" در تاریخ 8 آبان 1403 در تین نیوز جمعی از شرکت های ریلی ﺿﻤﻦ ﺗﺸﮑﺮ از اﻧﻌﮑﺎس ﻧﻈﺮات و دﯾﺪﮔﺎه های ﮐﻠﯿﻪ ﻓﻌﺎﻻن ﺧﺼﻮﺻﯽ و دوﻟﺘﯽﺣﻮزه رﯾﻠﯽﮐﺸﻮر و اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ اﻃﻼﻋﺎت ، خواستار انتشار مطلبی برای تنویر موضوع شدند که در ادامه می خوانید.
در پی انتشار خبری ﺑﺎ ﻋﻨﻮان " ﻣﺎﻧﻊ ﺗﺮاﺷﯽ در ﺗﺮاﻧﺰﯾﺖ رﯾﻠﯽ اﯾﺮان وﺗﺮﮐﯿﻪ ؛ درﺧﻮاﺳﺖ اﻣﺪادی ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ از ﻣﺪﯾﺮ ﻋﺎﻣﻞ راه آﻫﻦ" در تاریخ 8 آبان 1403 در تین نیوز جمعی از شرکت های ریلی ﺿﻤﻦ ﺗﺸﮑﺮ از اﻧﻌﮑﺎس ﻧﻈﺮات و دﯾﺪﮔﺎه های ﮐﻠﯿﻪ ﻓﻌﺎﻻن ﺧﺼﻮﺻﯽ و دوﻟﺘﯽﺣﻮزه رﯾﻠﯽﮐﺸﻮر و اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ اﻃﻼﻋﺎت ، خواستار انتشار مطلبی برای تنویر موضوع شدند که در ادامه می خوانید.
" ﻣﺴﺘﺤﻀﺮﯾﺪ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ دوام و ﻗﻮام ﺳﺎزﻣﺎن ها و شرکت ها ﺗﺪوﯾﻦ ﺿﻮاﺑﻂ و ﻣﻘﺮرات اﺛﺮ ﺑﺨﺶ و ﮐﺎرا ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮ اﺟﺮای ﺿﻮاﺑﻂ و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﻧﻈﺎرت و ﭘﺎﯾﺶ و ﺑﻬﺒﻮد آﻧﻬﺎﺳﺖ.
در سال های اﺧﯿﺮ و ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺑﺮای واﮔﻦ اﻣﺪادی ، راه آﻫﻦ ج. ا. ایران اﻣﮑﺎن ورود واﮔﻦ اﻣﺪادی ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮکت های ﺣﻤﻞ ﺧﺼﻮﺻﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻪ و اﯾﻦ ﺷﺮکت ها ﻃﯽ ﻓﺮاﯾﻨﺪی ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ازای ﻫﺮ ﻣﺠﻮز ﺻﺎدره ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ورود 100 دﺳﺘﮕﺎه واﮔﻦ اﻣﺪاد اﻗﺪام ﻧﻤﻮده و ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم ﺳﻘﻒ ، ﻣﺠﺪداً درﺧﻮاﺳﺖ و ﻣﺠﻮز ﺟﺪﯾﺪ اﺧﺬ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ .
دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ورود واﮔﻦﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﺸﻮر ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﭼﺎرﭼﻮب ﺿﺮوری ﺑﺮای ﺣﻔﻆ اﯾﻤﻨﯽ و ﻧﻈﻢ در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ رﯾﻠﯽ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﻮده و ﺿﻤﻦ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻓﯽ ﻣﺎﺑﯿﻦ ﮐﻠﯿﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺮﺗﺒﻂ از ﺑﺮوز ﻧﺎﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻫﺎی ﻓﻨﯽ و ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ و ﺧﻄﺮات اﺣﺘﻤﺎﻟﯽﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﻧﻤﻮده و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن ریسک های اﻗﺘﺼﺎدی ﭘﺮوژه ﻫﺎی ﺣﻤﻞ رﯾﻠﯽ را ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ دﻫﺪ .
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ دﺳﺘﻮرالعمل های ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ اﻣﮑﺎن رﻗﺎﺑﺖ ﺳﺎﻟﻢ ﻣﯿﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﻓﻌﺎل ﻧﯿﺰ ﺗﻀﻤﯿﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد . در ﭼﻨﯿﻦ ﺷﺮاﯾﻄﯽ ، ﭘﺎﯾﺒﻨﺪی ﮐﻠﯿﻪ ذﯾﻨﻔﻌﺎن از ﺟﻤﻠﻪ راه آﻫﻦ و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی رﯾﻠﯽ ﺑﻪ ﻣﻘﺮرات ، اﻟﺰاﻣﯽ و ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﻧﺴﺠﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ و اﺣﺘﺮام ﺑﻪ ﻋﺪاﻟﺖ و رﻗﺎﺑﺖ ﺳﺎﻟﻢ اﺳﺖ .
ﻟﯿﮑﻦ ﺗﻌﺪاد ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻌﺪودی از ﺷﺮکت های داﺧﻠﯽ در ﺗﻼﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﺮ روش ﻣﻤﮑﻦ از ﺟﻤﻠﻪ ﻓﺸﺎر رﺳﺎﻧﻪ ای و اﺧﺬ دﺳﺘﻮر ﺷﻔﺎﻫﯽ از ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺤﺘﺮم راه آﻫﻦ ﺿﻤﻦ ﻋﺪم اﺟﺮای ﺿﻮاﺑﻂ ، ﻣﻮﺟﺒﺎت اﻧﺤﺼﺎر و رﻗﺎﺑﺖ ﻧﺎﺳﺎﻟﻢ در ﺑﺎزار ﺣﻤﻞ رﯾﻠﯽ و ﺗﺎﻣﯿﻦ واﮔﻦ اﻣﺪادی را ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ . ﺑه ﻄﻮریکه ﺣﺴﺐ اﻃﻼع ، ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ و ﻣﺪﻋﯽ در ﺧﺒﺮ ﻣﻨﺘﺸﺮه ، در ﭼﻨﺪ ﻧﻮﺑﺖ ﺑﺪون ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﺧﺬ ﻣﺠﻮز ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ورود واﮔﻦ اﻣﺪاد ﺗﺎ ﭼﻨﺪ ﺑﺮاﺑﺮ ﺳﻘﻒ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه اﻗﺪام ﻧﻤﻮده اﺳﺖ.
ﻟﺬا اﻧﺘﻈﺎر ﻣﯽ رود ﺟﻬﺖ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از اﯾﺠﺎد ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ و ﺑﯽ اﻋﺘﻤﺎدی ﺳﺎﯾﺮ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ و ﺗﻀﻌﯿﻒ رﻗﺎﺑﺖ ﺳﺎﻟﻢ ، ﮐﻠﯿﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎری ﺑﺎ راه آﻫﻦ ج. ا. ایران دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎ و ﺿﻮاﺑﻂ را اﺟﺮا ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ، ﺗﺎ اﻧﺸﺎﷲ ﺷﺎﻫﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ و رﺷﺪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﮐﺸﻮر در ﺳﺎل های ﭘﯿﺶ رو ﺑﺎﺷﯿﻢ"