◄ برقی کردن راه آهن گرمسار اینچه برون غیر مفید نیست/ پیشنهاد اجرای طرح با اصلاح قرارداد
مرکز پژوهش های مجلس با تحقیق درباره طرح قرارداد برقی کردن راه آهن اینچه برون گرمسار اعلام کرد: با انجام برخی اصلاحات در قرارداد فعلی و اجرای پروژه برقی کردن خط آهن گرمسار اینچه برون پیشنهاد می شود.
مرکز پژوهش های مجلس با تحقیق درباره طرح قرارداد برقی کردن راه آهن اینچه برون گرمسار اعلام کرد: با انجام برخی اصلاحات در قرارداد فعلی و اجرای پروژه برقی کردن خط آهن گرمسار - اینچه برون پیشنهاد می شود.
به گزارش تین نیوز، مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود اعلام کرد که قرارداد طرح برقی کردن خط ریلی اینچه برون گرمسار با هدف افزایش توان حمل در مسیر و افزایش ظرفیت حمل، میان ایران و روسیه به صورت اقدامات مهندسی، تدارک و ساخت (EPC) از محل فاینانس روسیه به ایران (وام صادراتی) و مابقی از منابع داخل ایران در سال ۱۳۹۶ منعقد شد.
این قرارداد در ابتدا با درخواست تغییر مفاد قرارداد توسط طرف روسی و پذیرش تغییرات توسط ایران و در ادامه، عدم تمایل ایران به دلیل طرح برخی ریسک های فنی و اقتصادی پروژه تاکنون نافذ و اجرایی نشده، اما همواره به عنوان یکی از موضوعات مورد مذاکره میان ایران و روسیه در سال های اخیر جریان داشته است.
شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم به همراه برخی از کارشناسان ریلی در کشور، اشکال هایی را درخصوص طرح مذکور و/یا قرارداد آن مطرح کرده اند که مهمترین آنها عبارتند از:
1. موضوعیت نداشتن افزایش ظرفیت و بهینه نبودن گزینه برقی کردن که به عبارتی محل سؤال بودن کلیت طرح، فارغ از حضور روسیه در این طرح است. دلیل اصلی این ادعا، فاصله زیاد میان عملکرد فعلی خط با ظرفیت ۲.۸ میلیون تنی در حال بهره برداری آن و خالی بودن حداقل ۵۰ درصد ظرفیت آن است،
2. ضرورت تغییر ابعاد تونل ها به خصوص در محدوده پل سفید تا فیروزکوه و ضرورت نیاز به ایجاد واریانت جدید به دلیل ممکن نبودن تغییر ابعاد تونلها (با هدف دور زدن این محدوده)،
3. ضرورت افزایش بار محوری مسیر از ۲۰ تن به ۲۵ تن،
4. بیش برآورد بودن مبلغ قرارداد و عدم تناسب با آورده فنی مورد نظر.
بر اساس این گزارش، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به استناد دلایل ذکر شده و به رغم آنکه دو کشور ایران و روسیه در آخرین اقدام رسمی، در آبان ماه سال ۱۴۰۱ برای تمدید مهلت استفاده از وام صادراتی روسیه برای طرح برقی کردن راه آهن گرمسار - اینچه برون توافق کرده بودند، پروژه فعلی برقی کردن خط آهن گرمسار - اینچه برون را غیرمفید بلکه حتی برخلاف منافع ملی تشخیص داده و قائل به امضای مفاد قرارداد نبوده و دو گزینه جایگزین را به ترتیب اولویت مطرح کرده است:
1. انتقال وام به محور سرخس - بندرعباس برای دوخطه کردن سرخس- بافق و/یا برقی کردن بافق- بندرعباس،
2. باقی ماندن در مسیر اینچه برون - گرمسار با شرط ساخت واریانت شیرگاه - میاندره برای حذف بخش فیروزکوه پل سفید و برقی کردن کل مسیر و نیز افزایش بار محوری مسیر از ۲۰ به ۲۵ تن.
فایل کامل گزارش مرکز پژوهش های مجلس اینجاست.