◄ کمبود نقدینگی پروژه های ریلی، حیات شرکت های مهندسی را به مخاطره می اندازد
مدیرعامل شرکت مهاران نماراه ، کمبود نقدینگی پروژه های عمرانی را یکی از چالش های مهم پیش روی شرکت های عرضه کننده محصولات، خدمات و پروژه های اجرایی در حوزه حمل و نقل ریلی دانست.
مدیرعامل شرکت مهاران نماراه، کمبود نقدینگی پروژه های عمرانی را یکی از چالش های مهم پیش روی شرکت های عرضه کننده محصولات، خدمات و پروژه های اجرایی در حوزه حمل و نقل ریلی دانست.
به گزارش تین نیوز، شرکت مهندسی مهاران با چهار دهه سابقه، پروژه های متعددی را در زمینه طراحی و ساخت سیستم های سیگنالینگ و کنترل قطار در حوزه حمل ونقل ریلی اعم از خطوط راه آهن و درون شهری اجرا کرده است.
در حال حاضر 6 خط و ناوگان مترو و بیش از 80 درصد خطوط راه آهن کشور و نیز لکوموتیوهای آن به تجهیزات و سیستم های سیگنالینگ و کنترل قطار شرکت مهندسی مهاران مجهز هستنند.
به منظور افزایش توان مهندسی، تولید و اجرا در زمینه سیگنالینگ، در سال 1402 سه شرکت جدید متشکل از نیروهای متخصص و کار آزموده شرکت مهندسی مهاران به عنوان نمایندگان انحصاری این شرکت تاسیس شد که عبارتند از؛ مهاران نماراه، متمرکز بر طراحی و تولید در همه حوزه ها؛ مهاران فراساخت، متمرکز بر نصب ، راه اندازی و پشتیبانی در حوزه راه آهن و مهاران هم افزا متمرکز بر نصب، راه اندازی و پشتیبانی در حوزه مترو و قطار های شهری. این سه شرکت به همراه شرکت مادر، گروه مهاران را تشکیل می دهند (www.maharangroup.com).
محمدرضا بهنام، مدیرعامل شرکت مهاران نماراه، در هشتمین نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، در گفتگو با تین نیوز با اشاره به پروژه های شرکت مهندسی مهاران ابراز داشت: در زمینه راه آهن، سیستم های اینترلاکینگ در اغلب محورها از جمله راه آهن تهران- مشهد، خط آهن بافق مشهد، خط آهن یزد اصفهان و نیز مراکز پنجگانه CTC راه آهن، محصول شرکت مهاران، و سالیان متمادی در حال بهره برداری است. کنترل ترافیک مرکزی (CTC) سامانه ای الزامی جهت مدیریت بهینه و کنترل تردد در خطوط آهن مدرن است. در این سامانه تمامی ایستگاهها در طول یک یا چند محور، در یک مرکز، کنترل و مانیتور می شود. امکان کنترل و نمایش وضعیت همه ایستگاهها به صورت گروهی یا تک به تک در مرکز کنترل فراهم است. سامانه کنترل اتوماتیک قطار (ATC) راه آهن ایران؛ تجهیزاتی که برای حفظ ایمنی بر روی قطار نصب می شود، از محصولات شرکت مهندسی مهاران است.
در بخش خطوط درون شهری نیز 6 خط متروی کشور از محصولات سیگنالینگ و کنترل قطار شرکت مهاران بهره برداری می کنند. در حال حاضر سه خط متروی تهران، خطوط 3، 4 و 6 ، مجهز به سیستم سیگنالینگ این شرکت هستند. قطارهای متروی تهران نیز در این خطوط مجهز به سیستم کنترل قطار ساخت مهاران هستند. علاوه بر این، خط یک قطار شهری مشهد و همچنین خطوط 1 متروی شیراز و اصفهان به تجهیزات مهاران مجهزند.
مدیرعامل شرکت مهاران نما راه کمبود نقدینگی پروژه های عمرانی را یکی از چالش های مهم پیش روی شرکت های عرضه کننده محصولات، خدمات و پروژه های اجرایی در حوزه حمل و نقل ریلی دانست و تصریح کرد: نبود بودجه برای آغاز پروژه های جدید یکی از چالش هایی است که روند فعالیت شرکت هایی همچون مهاران را به مخاطره می اندازد. در حال حاضر بخش قابل توجهی از خطوط فاقد سیستم سیگنالینگ و ایمنی است که علیرغم حیاتی بودن استقرار این سیستم ها در خطوط مذکور، یکی از دلایلی که انجام نمی شود، کمبود بودجه تخصیصی است.
مدیرعامل شرکت مهاران نما راه در ادامه تشریح کرد: بی تردید نبود بودجه به معنای نبود پروژه های جدید است که بر روند فعالیت و ادامه حیات شرکت هایی چون مهاران تاثیر مستقیم خواهد داشت. تامین بودجه و وجود پروژه های جدید بر ادامه حیات و توسعه شرکت های فعال در زمینه ایمنی و خطوط ریلی موثر خواهد بود و در توسعه سایر صنایع وابسته و جذب فارغ التحصیلان و اشتغال زایی نیز نقش آفرینی خواهد کرد.
وی با تاکید بر ظرفیت های بسیار فعالیت در زمینه مهندسی، طراحی و توسعه حمل ونقل ریلی تصریح کرد: در بحث کلان ملی، توسعه و رشد شرکت های تخصصی علاوه بر اینکه به رشد و توسعه صنعت حمل ونقل ریلی و بالندگی بخش خصوصی در این عرصه می انجامد بلکه موجب بسط و گسترش دامنه های کاری نیز خواهد داشت و با جذب نیروهای متخصص کمتر شاهد مهاجرت متخصصان و کارشناسان و کمبود نیروهای متخصص در بدنه صنعت خواهیم بود. ظرفیت های بسیاری برای جذب کارشناسان داخلی وجود دارد که بهره برداری از این ظرفیت ها منوط به دلگرمی و حمایت هایی است که باید از سوی متولیان صنعت حمل ونقل در اولویت اقدام قرار گیرد.
بهنام با اشاره به نقش موثر حمایت های متولیان و دستگاه های دست اندرکار در توسعه و پیشبرد حمل ونقل ریلی کشور افزود: شایسته است اقدامات لازم از سوی نهادهای متولی امر حمل و نقل جهت فعال سازی پروژه هایی که ظرفیت مناسب برای استفاده از توانمندی شرکت های مهندسی در داخل کشور را دارد، اجرایی شود. وی همچنین پرداخت مطالبات را یکی دیگر از درخواست های مهمی عنوان کرد که شایسته است از سوی مسئولان امر مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل مهاران نماراه بهینه سازی سیستم ها، گسترش حوزه های کاری و نیز جذب و آموزش نیروهای متخصص را از برنامه های آتی این شرکت برشمرد.