افزایش بودجه شرکت ساخت در سال آینده
تیننیوز| مدیرکل برنامهریزی و بودجه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور گفت: جمع کل اعتبار مصوب قانون بودجه سال جاری برای ۱۱۲ طرح تملک داراییهای سرمایهای برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور،معادل ۳۲۳۵ میلیارد تومان است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از عصر اقتصاد جعفر سفیدیان با تاکید بر اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون معادل ۳۷۳ میلیارد تومان تخصیص نقدی برای تملک اراضی واقع در مسیر اجرای طرحهای عمرانی تخصیص یافته است گفت:حدود ۲۳۴۶ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران ابلاغ شده است. از سوی دیگر ۲۴۶۷ میلیارد تومان اوراق مشارکت به منظور اجرای طرحهای انتفاعی ابلاغ شده که در مجموع ارقام ابلاغی معادل ۵۱۸۶ میلیارد تومان است. همچنین از محل بند( ز) تبصره (۵) قانون بودجه سال جاری هم معادل ۴۱ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی ابلاغ شده
که خوشبختانه تمام این رقم محقق شده است.
2600 میلیارد تومان بدهی شرکت ساخت به پیمانکاران
سفیدیان به کاهش میزان نقدینگی در سال جاری نیز اشاره کرد و تاکید کرد:در سال گذشته از مجموع ۶۵۲۳ میلیارد تومان بودجه ابلاغی، معادل ۴۲۳۰ میلیارد تومان منابع جذب شد اما در سال گذشته میزان تخصیص نقدی نسبت به سال جاری در سطح بالاتری قرار داشت. در سال گذشته حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص نقدی داشتیم اما در سال جاری تاکنون میزان تخصیص نقدی در حدود ۳۷۳ میلیارد تومان بوده است که امیدواریم تا پایان سال جاری این میزان افزایش یابد.
مدیرکل برنامهریزی و بودجه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور از پرداختهای معوق پیمانکاران نیز سخن به میان آورد و افزود: در ابتدای سال با تخصیص منابع از سوی سازمان برنامه وبودجه، بخش عمدهای از بدهی شرکت ساخت به پیمانکاران پرداخت شد. در حال حاضر میزان بدهی شرکت به پیمانکاران در حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان است، هرچند این رقم در حال نوسان است، چرا که متناسب با ارائه صورت وضعیت توسط پیمانکاران، پرداخت به آنها صورت میگیرد.
1000 میلیارد تومان افزایش بودجه در سال آینده
او درباره تخصیص بودجه در سال آینده نیز گفت: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ به رغم کاهش اعتبارات طرحهای جادهای، بخش احداث طرحهای ریلی رشد قابل قبولی داشت. در سال ۱۳۹۵ اعتبار مصوب شرکت در بخش طرحهای عمرانی معادل ۳۲۳۵ میلیارد تومان بود که برای سال آینده رشدی در حدود 1000 میلیارد تومان داشته و معادل ۴۲۷۰ میلیارد تومان در لایحه لحاظ شده است که این مقدار رشد همانگونه که قبلاً ذکر شد در بخش طرحهای ریلی بوده است، چرا که سیاست دولت در حال حاضر تقویت بخش حمل و نقل ریلی به منظور کاهش تلفات جادهای و انتقال حمل بار و مسافر از بخش جادهای به بخش ریلی است.
لازم به ذکر است از مجموع اعتبارات فصل حمل و نقل در قانون بودجه سال جاری، ۴۸ درصد به این شرکت اختصاص دارد.
سفیدیان با اشاره به کاهش چشمگیر بودجه نقدی شرکت ساخت به 365 میلیارد تومان گفت: سیاست پولی و مالی دولت در سال جاری بر این بوده است که جهت کنترل تورم و مهار نقدینگی، از تخصیص نقدی حتیالمقدور اجتناب کند و بیشتر از ابزارهای مالی اسلامی مانند اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی و ... جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژهها استفاده کند.
اوبا تاکید بر اینکه اسناد خزانه اسلامی به دلیل قدرت نقدشوندگی بالاتر، بیشتر از اوراق مشارکت مورد استقبال پیمانکاران قرار میگیرند افزود: حجم مطالبات پیمانکاران، میزان پیشرفت فیزیکی طرح و میزان فعالیت پیمانکاران از جمله عوامل موثر در تعیین اولویت اختصاص منابع هستند که این اولویت بندیها با هماهنگی و همفکری همکاران سازمان برنامه و بودجه صورت میگیرد.
رتبه برتر شرکت ساخت در جذب منابع مالی
مدیرکل برنامهریزی و بودجه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور حرفهایش را با رتبه اول شرکت ساخت در جذب منابع پایان برد و گفت: به هر صورت سال گذشته شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بین دستگاههای اجرایی در شاخص اختصاصی جذب منابع رتبه اول را کسب کرد. علیرغم این که مجموع اعتبار مصوب طرحهای شرکت ساخت در پیوست شماره یک قانون بودجه معادل ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود، این شرکت توانسته است با احصای ظرفیتهای پیشبینی شده در قانون بودجه از قبیل اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی و ...، معادل ۴۲۰۰ میلیارد تومان منابع جذب کند و امسال هم تاکنون رقم قابل
ملاحظهای علاوه بر اعتبار نقدی تخصیص داده شده است.
سفیدیان ادامه داد: اتفاق خوبی که در حال جریان است این است که به استناد ماده ۶ قانون رفع موانع تولید قرار است بدهی شرکت به بانکها به سرفصل بدهی دولت منتقل شود که در صورت عملی شدن، ۴۵۰۰ میلیارد تومان بدهی شرکت ساخت به دو بانک تجارت و سپه به دولت منتقل میشود که حسابرسیهای آن انجام شده و امیدواریم تا یک ماه دیگر به اجرا برسد.