بازدید سایت : ۳۸۲۵۷

مستندسازی و ارزیابی ۳۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی راه‌ ها در سامانه مدیریت پلها (BMS)

برای نخستین بار در کشور، مستندسازی و ارزیابی ۳۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی موجود در راه های کشور در سامانه مدیریت پلها (BMS) توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ ای انجام شد.

مستندسازی و ارزیابی ۳۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی راه‌ ها در سامانه مدیریت پلها (BMS)
تین نیوز |
 

برای نخستین بار در کشور، مستندسازی و ارزیابی ۳۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی موجود در راه های کشور در سامانه مدیریت پلها (BMS) توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ ای انجام شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری این سازمان با اعلام این مطلب گفت: با آغاز طرح ملی بازرسی پل ها و ابنیه فنی کشور با راهبری معاونت راهداری و با همکاری مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری، دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی، دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و مشارکت بی نظیر ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور، سازمان راهداری به عنوان متولی نگهداری راههای کشور، موفق به مستندسازی بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی در سامانه BMS شد.

وی گفت: تا خرداد ماه سال جاری، مشخصات شناسنامه و وضعیت ۳۰۰ هزار دستگاه پل به همراه تصاویر مربوطه با بهره گیری از اپلیکیشن هوشمند سامانه جامع راهداری، به صورت برخط بازرسی و در سامانه مدیریت پل و ابنیه فنی کشور (BMS) بارگذاری شده است.

ذاکری این دستاورد مهم را نتیجه بکارگیری پتانسیل بخش دانش بنیانی کشور و مشارکت فعال بیش از 1000 نفر از کارشناسان ادارات کل استانها خواند و افزود: مدیریت هوشمند شبکه مبحثی جدید و مبتنی بر علم روز است که بر اساس آن زیرساخت های فنی با استفاده از روش های علمی و شاخص­های بین المللی ارزیابی میشوند و در شرایط محدودیت اعتبارات نقش مهمی در بهینه سازی شبکه و مدیریت هوشمند منابع دارد.
ذاکری خاطرنشان کرد: اطلاعات و بازرسی کلیه پل های مهم و اصلی در شبکه راه های شریانی تکمیل شده و بر اساس نتایج، میانگین شاخص سلامت پل ها برای ۳۰۰ هزار دستگاه پل معادل با 78.9، متوسط شاخص هیدرولیکی برابر ۸۶ و شاخص سازه ای ۹۱ است که در وضعیت قابل قبول قرار دارد، مطابق با این ارزیابی چهار درصد از پل ها نیاز به اقدام سریع و بازرسی ویژه دارند و ۱۹ درصد نیازمند تعمیر و نگهداری و بازرسی دوره­ ای خاص جهت ارتقاء وضعیت هستند.

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری افزود: اقدامات توسعه­ ای ویژه­ ای با توجه به پلتفروم BMS، برای افزایش کارایی و ارتقای سطح هوشمندسازی سامانه در نظر گرفته شده است. وی افزود: بکار گیری روش های پایش سه بعدی، تور مجازی چند رسانه­ ای، بازرسی پهبادی، یادگیری عمیق و هوش مصنوعی، داده کاوی پیشرفته، ابزارگذاری دقیق، پایش برخط و اتصال به شبکه هواشناسی کشور از مهمترین اقدامات پیش رو است که موجب تقویت هوشمندی و اثرگذاری در حوزه مدیریت و نگهداری می­ شود.

ذاکری خاطر نشان کرد: بر اساس تفاهم صورت گرفته و با همکاری پژوهشگاه هواشناسی، امکان اتصال سامانه BMS به مدلهای هواشناسی نقطه ای برای اولین بار ایجاد شده و مقرر است پل های مهم و استراتژیک به این قابلیت مجهز شده و امکان رده بندی ریسک سیلاب و پیش بینی بارش در حوزه آبریز در سامانه مدیریت پل ها برای اولین بار با کمک متخصصین داخلی ایجاد شود که با استفاده از این قابلیت، امکان اعلان هوشمند و برخط ریسک در پل های مهم کشور ایجاد خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری اظهار داشت: بخش هوش تجاری (BI) سامانه مدیریت پل ها و ابنیه فنی به صورت یکپارچه با رویه راه ها (PMS)و ایمنی راه ها (SMS)راه اندازی و قابل بهره برداری است و ادارات کل می توانند از طریق سامانه جامع راهداری (RMS) و همچنین اپلیکیشن تخصصی جامع راهداری، ضمن مشاهده وضعیت پل ها در سطح استان، شهرستان، بخش و محور برنامه ریزی، اولویت بندی و اقدام لازم برای تعمیر و نگهداری پل ها بر اساس شاخص های بین المللی آسیب، وضعیت هیدورلیکی و شاخص ایمنی را انجام دهند.

شایان ذکر است بازرسی های ویژه، خاص و دوره­ ای برای پل های بزرگ و پروتکل بروز رسانی پل های کشور، از مهم ترین برنامه­ های اجرایی سال جاری است که به زودی جهت اجرا ابلاغ می­ شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.