۲ هزار ناوگان جدید جاده ای در آستانه واردات
یک مقام مسئول گفت: تأیید فنی در ثبت سفارشات اتوبوس ها برعهده سازمان راهداری است که تائیدیه فنی ۱۹۰ ناوگان انجام شده و تمام ۲هزار دستگاه حمل و نقل جاده ای به زودی وارد کشور می شوند.
نوسازی ناوگان حمل و نقل برون شهری به ویژه در بخش مسافربری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در این زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی با عقب ماندگی هایی روبه رو بود که اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تدابیر لازم به منظور تأمین ناوگان مورد نیاز کشور مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به مسافرین به وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز داده می شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به ثبت سفارش واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال و تأیید تأمین قطعات وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی توسط وزارت صنعت معدن و تجارت بر اساس استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو اقدام کند.
همچنین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که یکی از سازمان های وابسته به وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود مجاز است به منظور ایجاد انگیزه و تسریع در فرآیند واردات از محل منابع داخلی خود در قالب وجوه اداره شده موضوع بند (ت) ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور ۱۳۹۵ یارانه سود و تسهیلات بانکی را پرداخت کند.
البته بنا بود به دلیل کمبود ناوگان برای تردد زوار در اربعین امسال، این ۲ هزار دستگاه اتوبوس پیش از آغاز سفر عتبات وارد شود؛ اما به دلیل وجود برخی از موانع بین دستگاه های مربوطه این روند باغ تأخیر مواجه شد که در تیرماه امسال، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در بیان اقدامات و برنامه های این معاونت از اضافه شدن ۲ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور خبر داد و گفت: با تلاش های وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس از سوی هیأت دولت ابلاغ شده است.
علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفت وگو با خبرنگار مهر در خصوص چرایی عدم واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، گفت: در راستای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس در تاریخ (۱۷ مهر ماه) آئین نامه اجرایی ابلاغ شد؛ بنا بود تا طبق مصوبه هیأت وزیران صادر کرده بودند، روند تأیید و تشخیص در سازمان راهدار طی شود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه تاکید کرد: همچنین قرار شد تا مراحل دیگر مانند شناسایی کالا، تخصیص ارز، تأمین ارز و تاییدیه نهایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت طی شود. در سازمان راهداری مرحله ای پس از تأیید شناسایی کالا و تأیید اولیه ارزی که با عنوان محدودیت ثبت سفارش سابقه محسوب می شود که پس از این سازمان راهداری به عنوان متولی وارد چرخه واردات اتوبوس ها می شود.
وی خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند که تأیید فنی در ثبت سفارشات برعهده سازمان راهداری است؛ که تاییدیه فنی ۱۹۰ ناوگان انجام شده اما مراحل ارزی هنوز طی نشده است.
احمدی فینی ادامه داد: در مصوبه ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیاز کشور را در بازه زمانی اربعین مد نظر قرار داده بود که طبق برنامه ریزی های سازمان راهداری هزار و ۲۰۰ اتوبوس برای گروه (الف)،هزار و ۳۰۰ اتوبوس برای گروه (ب) و هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز برای گروه (ج) یعنی در مجموع ۴ هزار ناوگان عمومی جاده ای برای واردات سال جاری پیش بینی کرده بودیم و آمار واردات سازمان راهداری فراتر از مصوبه دولت بود که به دلیل وجود برخی موانع این موضوع محقق نشد اما در دست بررسی است.
به گزارش مهر، منابع ارزی مورد نیاز این واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانی تعیین و ابلاغ می شود.
همچنین ناوگان جاده ای کشور با کمبودات جدی روبه رو است و آمار اتوبوس های بین شهری نسبت به سال گذشته میانگین نصف شده که دولت باید نسبت به این روند اقدامات جدی را در دستور کار قرار دهد.