ناهمخوانی 30 درصدی افزایش کرایه بار با نیازهای راننده
زور سازمان راهداری به احقاق حق رانندگان کامیون نمی رسد
فعالان صنفی حمل و نقل با تایید مغایرت کرایه دریافتی راننده با کرایه مندرج در بارنامه در مسیرهایی که سامانه اعلام بار فعال نیست، تصریح کردند که قوانین کشور و سازمان راهداری در دفاع از حق رانندگان ناتوان است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، پس از اعتراضات و جلسات فراوان، ماه گذشته بود که بالاخره با افزایش 30 درصدی کرایه حمل موافقت شد؛ اما به گفته برخی فعالان صنعت حمل و نقل، این افزایش کرایه فقط به اسم رانندگان انجام شد و در نهایت کام شرکت ها را شیرین کرد، چرا که در مسیرهایی که سامانه اعلام بار وجود ندارد، شرکت ها کرایه کمتری به رانندگان می دهند و این مقدار با کرایه مندرج در بارنامه مغایرت دارد.
افزایش بارنامه های صوری
ناجی سلامی، فعال صنفی حوزه حمل و نقل، افزایش 30 درصدی کرایه حمل را نامطلوب خواند و اظهار کرد که پیشنهاد رانندگان افزایش 80 تا 90 درصدی بود.
او با عنوان اینکه این مقدار افزایش و عدم پرداخت کرایه ها، با نیازهای راننده همخوانی ندارد، درباره مغایرت پرداختی به راننده با مقدار کرایه برنامه بیان کرد: «شرکت های حمل و نقل فقط شرکت را تاسیس کردند ولی تعهدی قبول نمی کنند یعنی این شرکت ها تنها بارنامه نویس شده اند که بارنامه بنویسند تا کمیسیون خود را دریافت کنند.»
این مقام صنفی با اشاره به اینکه شرکت ها کرایه ها را ۱ تا ۲ ماه پرداخت نمی کنند، تصریح کرد که بارنامه های صوری و عدم پرداخت کرایه رواج یافته و پرداختی به راننده با نرخ کرایه در بارنامه همخوانی ندارد و اغلب شرکت ها بلااستثنا این تخلف را انجام می دهند.
سلامی با اعلام اعتراض رانندگان، درباره رسیدگی به این اعتراضات تاکید کرد: «سامانه ۱۴۱، مرکز مدیریت راه های کشور، برای شکایت راننده ها معرفی شده است اما این نهاد هم هیچ کاری انجام نمی دهد.»
او با اشاره به اینکه روزانه اعتراض ها وجود دارد و اقدامی برای رفع آن صورت نمی گیرد، خاطرنشان کرد که قانون کشور هم قانون ضعیفی است و نمی تواند حق راننده را بگیرد.
ورود دلال ها با سامانه ترابرنت
علاوه بر سلامی؛ جلال موسوی، نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور، با تایید مغایرت کرایه پرداختی به راننده با کرایه مندرج در بارنامه، اعلام کرد: «در نقاطی که سامانه اعلام بار ندارند و نقاطی که سامانه «ترابرنت» ورود کرده، این اتفاق می افتد و کرایه دست دلال ها افتاده است.»
او با اشاره به اینکه از آنجا که در اساسنامه ترابرنت آمده است که در نقاطی که سامانه اعلام بار فعال است نباید ورود کند، افزود: «اما چنین اتفاقی نمی افتد و ترابرنت با ورودش سیستم حمل و نقل را به هم ریخته است.»
این مقام صنفی با طرح اینکه سازمان راهداری یک فرزند به دنیا آورده و اسم آن را رستم گذاشته ولی اکنون خود می ترسد او را صدا کند، تصریح کرد که اکنون ترابرنت تخلفات بسیاری انجام می دهد و سازمان هم جرات نمی کند و نمی تواند با آن برخورد کند زیرا ترابرنت پشتیبان قوی ای دارند که زور سازمان هم به آن نمیرسد و تاکنون هم اعتراضات به جایی نرسیده است.
موسوی خاطرنشان کرد: «مسبب این عدم پرداخت ترابرنت است و از آنجا که با کاهش صادرات و واردات، بار کم و شده کامیون زیاد؛ این سودجویان از این فرصت استفاده می کنند و این ظلم را به رانندگان روا می دارند.»
ظلم به رانندگان منتظر در سامانه اعلام بار
نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور درباره نحوه عدم پرداخت به راننده اظهار کرد: «اکنون اقصی نقاط کشور توسط خود سازمان راهداری، گشت هایی مستقر شده که جلوی کامیون را می گیرند و اگر بارنامه نداشته باشند، برایش صادر می کنند و ۹ درصد کمیسیون خود را دریافت می کند و شرکت حمل و نقل هم ۸ درصد کمیسیون خود را می گیرد و این کار تاثیری بر سرعت دریافت باری که به دستت راننده حقیقی برسد، ندارد.»
موسوی با اشاره به مسیرهایی چون اصفهان، اراک، قزوین و مشهد که سامانه اعلام بار دارند، ادامه داد: «راننده در سامانه اعلام بار حقوق دیگران را رعایت می کند اما برخی رانندگان، علی رغم کرایه کمتر، تمایل بیشتری برای دریافت بار از ترابرنت دارند زیرا اگر بخواهند از سامانه اعلام بار استفاده کنند، باید 5 تا 6 روز منتظر بمانند.»
او با تاکید بر اینکه با این کار به کسی که در سامانه اعلام بار منتظر است ظلم می شود، بیان کرد: «ترابرنت در اعلام بار خود، کرایه را به راننده برای مثال ۳۰ میلیون اعلام می کند و ۴ تا ۵ میلیون از راننده می گیرد اما ترابرنت مدعی است که خود این مبلغ را دریافت نمی کند اما این امر ثابت نشده است و می توان به این ادعا شک کرد چرا که دریافت بار در این سامانه به دست دلالان است.»
چربیدن زور شرکت ها به سازمان راهداری
این فعال صنفی درباره نحوه شکایت رانندگان به این موضوع، عنوان کرد که هرکس می تواند به سازمان راهداری اعتراض کند و رانندگان در ابتدا اعتراض خود را به انجمن ها اعلام می کنند و انجمن ها این اعتراضات را به کانون منتقل می کنند و کانون هم آن را به سازمان ارجاع می دهد اما تاکنون برخوردی صورت نگرفته است.
موسوی با تصریح بر اینکه سازمان باید از رانندگان حمایت کند ولی این کار را انجام نمی دهد، افزود: «راننده شکایت می کند و برای ثبت شکایتش حداقل 15 روز معطل می شود اما پس از این 15 روز به او اعلام می کنند شکایتش مختومه است.»
او با اشاره به اینکه بدون جلب رضایت راننده، شکایت را مختومه می کنند، تاکید کرد که زور شرکت های حمل و نقل به سازمان راهداری می چربد.
سازمان راهداری تکلیف را مشخص کند
نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور با طرح اینکه سازمان مرکزی اعلام کرده است کسی نمی تواند زیر تعرفه مصوب، بارنامه صادر کند اما چطور یک بارنامه که تعرفه آن ۲۱ میلیون تومان است، ۱۵ میلیون تومان صادر می شود، اظهار کرد: «این مسئله را به سازمان استان اطلاع می دهیم و این افراد به کمیسیون ماده ۱۲ احضار می کنند و او را جریمه می کنند اما این کار تاکنون تاثیری نداشته است.»
موسوی با تاکید بر اینکه سازمان راهداری اگر دکانی راه انداخته که فقط جریمه کند و درآمدی داشته باشد، مشخص کند، تصریح کرد: «باید با این شرکت برخورد شود و به مدت مشخصی تعطیل شود و تعهد بگیرند که اگر باز تکرار شد، پروانه آن را لغو کنند.»
او با عنوان اینکه در این شرایط، راننده اگر بخواهد از سامانه اعلام بار استفاده کند سرش کلاه می رود و اگر بخواهد بار را به صورت دیگر بگیرد، ۳ تا ۴ میلیون کرایه کمتر دریافت می کند و باید به دلال رشوه دهد، خاطرنشان کرد که سازمان تکلیف راننده را مشخص کند و مشخص شود دست چه کسانی پشت ترابرنت و این سامانه ها است.
سازمان راهداری باید یک نرمافزار جامع برای کل کشور طراحی کند که تمامی بارها از طریق ثبت نوبت بارنامه صادر شوند. این نرمافزار باید به گونهای باشد که بدون ثبت نوبت، بارنامه صادر نشود. این اقدام باعث جلوگیری از فعالیت نرمافزارهای متفرقه میشود. همچنین، این نرمافزار میتواند از رانندگان حمایت کند تا متضرر نشوند و فرآیند حمل و نقل به صورت شفاف و منظم انجام شود.