رسیدگی قانونی به پرداخت به موقع کرایه حمل رانندگان
در شصت و چهارمین نشست کمیته راهبری حمل و نقل جاده ای بخش کالا بر پیگیری و رسیدگی قانونی به موضوع پرداخت به موقع کرایه حمل رانندگان از سوی انجمن های صنفی و شرکت های حمل و نقل تأکید شد.
در شصت و چهارمین نشست کمیته راهبری حمل و نقل جاده ای بخش کالا بر پیگیری و رسیدگی قانونی به موضوع پرداخت به موقع کرایه حمل رانندگان از سوی انجمن های صنفی و شرکت های حمل و نقل تأکید شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل این سازمان در این نشست اظهار داشت: مشکل اصلی در عدم پرداخت به موقع کرایه حمل رانندگان اقدامات غیرحرفه ای در بخش است و علیرغم شفافیت در فرآیند قانونی و تکلیف شرکت های حمل و نقل و صاحبان کالا در پرداخت کرایه حمل، فرایند قانونی با آنچه در عمل اتفاق می افتد، هم خوانی ندارد و موجبات نارضایتی رانندگان تلاشگر را فراهم نموده است.
شهرکی خاطرنشان کرد: نظر به این که بخش زیادی از مطالبات شرکتهای حمل و نقل در زمینه ارائه خدمات حمل و به تبع آن پرداخت کرایه حمل به رانندگان مربوط به صاحبان کالا دولتی ( دستگاههای زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) است لذا برای رفع پایدار موضوع، باید گزارش دقیق و جامعی از وضعیت موجود، به همراه مستندات و مواد قانونی و دستورالعمل مربوطه تهیه و به شورای عالی هماهنگی ترابری کشور ارایه شود.
وی افزود: افزونی عرضه خدمات حمل در تقریبا هشت ماه از سال و عدم تناسب با میزان تقاضا از جمله مشکلات زیرساختی است که نیازمند بررسی کارشناسی و تهیه برنامه بلندمدت در حوزه زنجیره تامین و نظام لجستیک کشور جهت متعادل سازی این روند است.
معاون حمل و نقل به اهمیت توجه به استقرار نظام لجستیک در کشور اشاره کرد و افزود: حمل و نقل تک مؤلفه ای نیست و زنجیره ای از مؤلفه های به هم پیوسته است که در هر بخش اختلال ایجاد شود، بقیه بخش ها را متاثر یا دچار توقف نموده و باعث اختلال و بی نظمی خواهد نمود، لذا مدیران باید با شناخت دقیق در حوزه تصمیم سازی بهترین سیاست ها و برنامه های راهبردی تدوین نموده و دستورالعمل های متناسب را تهیه و برای آن ساز و کار با ضمانت اجرایی بالا تعیین نمایند.
شهرکی همچنین بر تقویت نظارت ادارت کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در استان ها تأکید کرد و افزود: به منظور استقرار نگاه پیشگیرانه و جلوگیری از تخلفات، ضروری است به جای اقدامات متعاقب عمل انجام شده که عمدتاً کشف تخلف و برخورد است، نگاه پیشگیرانه داشته و از وقوع هر فعلی که مغایر مقررات است جلوگیری نمایند، که این امر هزینه کمتری را قطعا بر حوزه کسب و کار و سرمایه گذاری تحمیل می کند .
گفتنی است در این نشست رؤسای کانون انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل، رانندگان و کامیون داران، ضمن ارایه مسائل و مشکلات موجود در بخش حمل و نقل کالا، دیدگاه ها و نظر های راهبردی جهت رفع این مشکلات و بهبود در عملکرد بخش را ارایه کردند.