اولویت اول در حوزه راهداری ارتقای ایمنی است
هفتهنامه حمل و نقل|معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسافت و حجم راههای کشور گفت: مسافت راههای شریانی کشور بالغ بر ۳۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که قسمت اعظمی از ترددها در آن اتفاق میافتد. پشتیبانی از این راهها از طریق منابع ملی صورت میگیرد و اعتبارات ملی نهایتا پاسخگوی حفظ و نگهداری راههای شریانی است.
داوود کشاورزیان در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی اظهار کرد: غیراز این حدود ۵۰ هزار کلیومتر مسافت راههای برونشهری و ۱۱۵ هزار کیلومتر مسافت راههای روستایی است که پشتیبانی از آن بر عهده منابع استانی است اما متأسفانه با توجه به افزایش هزینهها این مسئله از عهده استانها خارج است ولی منابع ملی جایگزینی هم برای این منظور پیشبینی نشده است.
وی ابراز امیدواری کرد با مساعدت مجلس شورای اسلامی منابع کافی برای نگهداری از راهها حمایت صورت گیرد. نگهداری از راهها گستردگی بالایی داشته و منحصر به یک شهرستان یا استان نیست. حفظ و نگهداری از راهها برخلاف بسیاری از پروژهها بسیار زودبازده است و نقش مهمی در اشتغالزایی در مناطق مختلف دارد.
کشاورزیان ادامه داد: از حدود ۱۲ سال قبل معاونت راهداری وزارت راه و ترابری وقت در سازمان حملونقل ادغام شد و سازمان راهداری تشکیل شد ولی کماکان مدیریت راهداری در استانها در ادارات کل راه و ترابری آن زمان پس از ادغام با وزارت راه و شهرسازی، در این وزارتخانه ادامه یافت. در آن زمان اعتقاد بر این بود که باید این ادغام در استانها نیز صورت گیرد چون برای برخی صدور مجوزها باید به هر دو اداره مراجعه صورت میگرفت.
وی تصریح کرد: با آمدن دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، این موضوع مجددا مطرح شده و برخی نکاتی که در حوزه اختیارات و مسئولیتها و نیز بودجه راهدای وجود داشت، نیز حل شد. در مجموع شورایعالی اداری مصوبهای در جهت ادغام اداره ادارات راهداری در ادارات حملونقل داشت که پس از آن اداره کل راهداری و حملونقل به وجود آمد. پس از این مسئله باید برای انتخاب مدیران موضوع حملونقل نیز مورد توجه قرار میگرفت. این مسئله در خراسان رضوی اهمیت زیادتری خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وظایف اداره کل راهداری و حملونقل جادهای عنوان کرد: در این مدیریت هم مسئولیت راهداری و هم سیاستگذاری در حوزه حملونقل بر عهده مدیران کل است. وی با بیان اینکه اولویت اول ما در حوزه راهداری ارتقای ایمنی است، بیان کرد: انجام اقداماتی ساده مانند احیای به موقع خطکشیها و ترمیم تابلوها، اصلاح شانه خاکی، اصلاح شیب شیروانی جادهها و پاکسازی حریم، اصلاح تقاطعها و استفاده از حفاظهای میانی و جانبی و ایجاد روشناییهای مقطعی و نقطهای میتواند به ایمنی کاربران کمک زیادی کند.
کشاورزیان گفت: قصور دراینزمینه برای مدیران کل باعث مسئولیت است. به هر ترتیب در بروز تصادفات راه نیز سهم داشته و مسئولیت آن متوجه مدیران راه استان و شهرستان است. مدیران باید با اولویت به مسئله ایمنی توجه کنند و نباید آن را به آینده موکول کنند. اقدامات اولیه ایمنسازی نبایست به تأخیر افتد. وی اضافه کرد: البته در این میان پروژههایی در سطح ملی نیز انجام میشود که میتواند به افزایش ایمنیها کمک کند. بهعنوان نمونه قرار است شنبه آینده ۵۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت در جادههای شریانی با حضور وزیر افتتاح شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: همچنین قرار است ۵۰ پاسگاه تیپ جدید راهاندازی شده و سامانه سپهتن نیز بهعنوان سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان به بهرهبرداری رسد. این سامانه ابتدا در اتوبوسهای مسافربری و سپس کامیونهای حامل مواد خطرناک نصب شود و سپس تمام ناوگان عمومی کشور به این سامانه مجهز خواهد شد. این سامانه میتواند تأثیر زیادی در کنترل مصرف سوخت و ایمنی گذارد. وی بیان کرد: در مرحله بعدی در مدیریت راهداری اقدامات حفاظتی بسیار اهمیت دارد.
در شرایط فعلی ما دچار محدودیتهای اعتباری هستیم اما این اقدامات به نگهداری راهها و سرمایه ملی میتواند کمککننده باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای نگهداری از راهها باید درآمد پایدار تعیین شود. بهعنوان نمونه میتوان از محل درآمد فروش سوخت این منابع را تأمین نمود. اگر تنها به ازای هر لیتر سوخت ۱۰۰ تومان دریافت شود، میتوان در سال ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد داشت که از آن برای برای حفظ و نگهداری از راهها بهره برد. کشاورزیان با بیان اینکه افزایش کیفیت رویکرد اصلی ما در حوزه حملونقل است، گفت: میزان حملونقل عمومی در کشور رو به کاهش است.
سیاست ما ارتقای کیفی حملونقل از طریق برندسازی است یعنی شرکتها و ناوگان در یک شبکه سیر همنام حرکت کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این شبکه سیر واحد باید با حفظ مسئولیتها ادامه یابد. آییننامه تأسیس شرکتهای مسافربری با همین دیدگاه بازنگری شده است. سیاست سازمان تأسیس شرکتهای مسافربری و ارتقای کیفیت آن از طریق برندسازی فعالیت ناوگان در شبکه سیر همنام است. کشاورزیان خاطرنشان کرد: نقش نظارتی دولت را باید همان صاحب برند انجام دهد.
دولت نمیتواند این مسئولیت را انجام دهد. این موضوع در همه بخشهای اقتصادی دولت وجود دارد و این مسئله نیازمند تجدید ساختار است و بهزودی دستورالعمل این آییننامه ابلاغ میشود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما ناوگان مازاد داریم، تصریح کرد: حجم بار ما مشخص است اما هر چه میزان ناوگان بزرگتر باشد، سهم هر کدام از کامیونها کمتر میشود. این مسئله مربوط به بهرهوری ملی است. ناوگان مازاد باعث ضرر همه شده است و باعث مصرف سوخت مازاد نیز خواهد شد؛ به همین جهت باید ناوگان فرسوده از دور خارج شود.
لینک
داوود کشاورزیان در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی اظهار کرد: غیراز این حدود ۵۰ هزار کلیومتر مسافت راههای برونشهری و ۱۱۵ هزار کیلومتر مسافت راههای روستایی است که پشتیبانی از آن بر عهده منابع استانی است اما متأسفانه با توجه به افزایش هزینهها این مسئله از عهده استانها خارج است ولی منابع ملی جایگزینی هم برای این منظور پیشبینی نشده است.
وی ابراز امیدواری کرد با مساعدت مجلس شورای اسلامی منابع کافی برای نگهداری از راهها حمایت صورت گیرد. نگهداری از راهها گستردگی بالایی داشته و منحصر به یک شهرستان یا استان نیست. حفظ و نگهداری از راهها برخلاف بسیاری از پروژهها بسیار زودبازده است و نقش مهمی در اشتغالزایی در مناطق مختلف دارد.
کشاورزیان ادامه داد: از حدود ۱۲ سال قبل معاونت راهداری وزارت راه و ترابری وقت در سازمان حملونقل ادغام شد و سازمان راهداری تشکیل شد ولی کماکان مدیریت راهداری در استانها در ادارات کل راه و ترابری آن زمان پس از ادغام با وزارت راه و شهرسازی، در این وزارتخانه ادامه یافت. در آن زمان اعتقاد بر این بود که باید این ادغام در استانها نیز صورت گیرد چون برای برخی صدور مجوزها باید به هر دو اداره مراجعه صورت میگرفت.
وی تصریح کرد: با آمدن دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، این موضوع مجددا مطرح شده و برخی نکاتی که در حوزه اختیارات و مسئولیتها و نیز بودجه راهدای وجود داشت، نیز حل شد. در مجموع شورایعالی اداری مصوبهای در جهت ادغام اداره ادارات راهداری در ادارات حملونقل داشت که پس از آن اداره کل راهداری و حملونقل به وجود آمد. پس از این مسئله باید برای انتخاب مدیران موضوع حملونقل نیز مورد توجه قرار میگرفت. این مسئله در خراسان رضوی اهمیت زیادتری خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وظایف اداره کل راهداری و حملونقل جادهای عنوان کرد: در این مدیریت هم مسئولیت راهداری و هم سیاستگذاری در حوزه حملونقل بر عهده مدیران کل است. وی با بیان اینکه اولویت اول ما در حوزه راهداری ارتقای ایمنی است، بیان کرد: انجام اقداماتی ساده مانند احیای به موقع خطکشیها و ترمیم تابلوها، اصلاح شانه خاکی، اصلاح شیب شیروانی جادهها و پاکسازی حریم، اصلاح تقاطعها و استفاده از حفاظهای میانی و جانبی و ایجاد روشناییهای مقطعی و نقطهای میتواند به ایمنی کاربران کمک زیادی کند.
کشاورزیان گفت: قصور دراینزمینه برای مدیران کل باعث مسئولیت است. به هر ترتیب در بروز تصادفات راه نیز سهم داشته و مسئولیت آن متوجه مدیران راه استان و شهرستان است. مدیران باید با اولویت به مسئله ایمنی توجه کنند و نباید آن را به آینده موکول کنند. اقدامات اولیه ایمنسازی نبایست به تأخیر افتد. وی اضافه کرد: البته در این میان پروژههایی در سطح ملی نیز انجام میشود که میتواند به افزایش ایمنیها کمک کند. بهعنوان نمونه قرار است شنبه آینده ۵۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت در جادههای شریانی با حضور وزیر افتتاح شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: همچنین قرار است ۵۰ پاسگاه تیپ جدید راهاندازی شده و سامانه سپهتن نیز بهعنوان سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان به بهرهبرداری رسد. این سامانه ابتدا در اتوبوسهای مسافربری و سپس کامیونهای حامل مواد خطرناک نصب شود و سپس تمام ناوگان عمومی کشور به این سامانه مجهز خواهد شد. این سامانه میتواند تأثیر زیادی در کنترل مصرف سوخت و ایمنی گذارد. وی بیان کرد: در مرحله بعدی در مدیریت راهداری اقدامات حفاظتی بسیار اهمیت دارد.
در شرایط فعلی ما دچار محدودیتهای اعتباری هستیم اما این اقدامات به نگهداری راهها و سرمایه ملی میتواند کمککننده باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای نگهداری از راهها باید درآمد پایدار تعیین شود. بهعنوان نمونه میتوان از محل درآمد فروش سوخت این منابع را تأمین نمود. اگر تنها به ازای هر لیتر سوخت ۱۰۰ تومان دریافت شود، میتوان در سال ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد داشت که از آن برای برای حفظ و نگهداری از راهها بهره برد. کشاورزیان با بیان اینکه افزایش کیفیت رویکرد اصلی ما در حوزه حملونقل است، گفت: میزان حملونقل عمومی در کشور رو به کاهش است.
سیاست ما ارتقای کیفی حملونقل از طریق برندسازی است یعنی شرکتها و ناوگان در یک شبکه سیر همنام حرکت کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این شبکه سیر واحد باید با حفظ مسئولیتها ادامه یابد. آییننامه تأسیس شرکتهای مسافربری با همین دیدگاه بازنگری شده است. سیاست سازمان تأسیس شرکتهای مسافربری و ارتقای کیفیت آن از طریق برندسازی فعالیت ناوگان در شبکه سیر همنام است. کشاورزیان خاطرنشان کرد: نقش نظارتی دولت را باید همان صاحب برند انجام دهد.
دولت نمیتواند این مسئولیت را انجام دهد. این موضوع در همه بخشهای اقتصادی دولت وجود دارد و این مسئله نیازمند تجدید ساختار است و بهزودی دستورالعمل این آییننامه ابلاغ میشود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما ناوگان مازاد داریم، تصریح کرد: حجم بار ما مشخص است اما هر چه میزان ناوگان بزرگتر باشد، سهم هر کدام از کامیونها کمتر میشود. این مسئله مربوط به بهرهوری ملی است. ناوگان مازاد باعث ضرر همه شده است و باعث مصرف سوخت مازاد نیز خواهد شد؛ به همین جهت باید ناوگان فرسوده از دور خارج شود.
لینک