بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

رکورد ترانزیت در کشور با ۱۵ میلیارد تن در سال ۱۴۰۲ شکسته شد

رکورد ترانزیت در کشور با ۱۵ میلیارد تن در سال ۱۴۰۲ شکسته شد و این آمار نشان از عملکرد خوب دولت سیزدهم در این حوزه علاوه بر موضوعات دیپلماسی است.

رکورد ترانزیت در کشور با ۱۵ میلیارد تن در سال ۱۴۰۲ شکسته شد
تین نیوز

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: رکورد ترانزیت در کشور با ۱۵ میلیارد تن در سال ۱۴۰۲ شکسته شد و این آمار نشان از عملکرد خوب دولت سیزدهم در این حوزه علاوه بر موضوعات دیپلماسی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، جعفر شهامت در نشست خبری عملکرد شورای هماهنگی وزارت راه و شهرسازی که امروز ۱۲ تیرماه در سالن جلسات شهید زاهدمقدم در اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم ۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالت شده در استان موجود بوده است که ۴ هزار کیلومتر از آن ها شرایط مناسبی نداشته و آسفالت ۳ هزار کیلومتر از آن ها مشکل داشته است و  این سه سال طرح تحول بهسازی راه ها در دستور کار استان قرار گرفت و در قالب این طرح تا به امروزه ۱۷۰۰ کیلومتر بهسازی انجام شده که ارزش ۲۷۰۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ حجم عملکرد در این سه سال، حدود یک دوره هشت ساله در خراسان رضوی بهسازی صورت گرفته و مابقی آن با قوت در دستور کار اداره راهداری قرار گرفته است، اظهار کرد: در موضوع ایمنی حمل ونقل جاده ای یکی از موضوعات مهم، نقاط حادثه خیز و پرتصادف استان است که در سال ۱۳۹۵ و مجموع در سال ۱۴۰۱ دو نوبت از نقاط حادثه خیز به تصویب کمیسیون ایمنی و راه های کشور رسیده است و از مجموع ۷۴ نقطه، ۵۴ نقطه ایمن سازی شده و بیش از ۲۹۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری شده است. تا قبل از دولت سیزدهم یعنی از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱، ۲۰ نقطه شناسایی و برای آن اقدامات انجام شده بود که نمایانگر رشد ۳.۵ برابری این موضوع در دولت سیزدهم است.

رشد ۴۵ درصدی خدمات رفاهی جاده ای فعال استان

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی درباره خدمات بین راهی بیان کرد: شرایط برای سرمایه گذاران در جاده ها آماده شده است و از ۴۵ مجتمع خدمات رفاهی جاده ای فعال به ۶۵ مورد افزایش پیدا کرده ایم که رشد آن ۴۵ درصد محاسبه شده است.

وی در خصوص ناوگان حمل ونقل کالا و مسافر تصریح کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تجمع رانندگان حوزه کالا در اعتراض به عدم تخصیص کامیون هایی را مشاهده کردیم که با قانون واردات زیر سه سال وارد شده بودند، اما با همت دولت سیزدهم این امر سامان یافت و ترخیص این کامیون ها انجام شد. لذا باتوجه به این امر بیش از ۲۵۰۰ دستگاه ناوگان کالا و مسافر به استان خراسان رضوی اضافه شد که رشد ۶۶۵ درصدی را در این دولت نشان داده است و به لحاظ حجم کار مبلغ ۸۵۰ هزار میلیارد تومان در این امر تخصیص یافته است. همچنین در حوزه راهداری استان هم حدود ۱۹ دستگاه انواع لودر و بیل مکانیکی به استان اضافه شده است. ۲۲ دستگاه نمک پاش هم برای راهداری زمستانی به خراسان رضوی اضافه شده است. علاوه بر این موارد رشد ۵۸ درصدی تردد کامیون های خراسان رضوی در پایانه های مرزی استان، پیشرفت چشمگیری به شمار می رود.

شهامت افزود: در دوران دولت سیزدهم رکورد ترانزیت در کشور با ۱۵ میلیارد تن در سال ۱۴۰۲ شکسته شد و این آمار نشان می دهد که دولت سیزدهم علاوه بر موضوعات دیپلماسی در موضوعاتی که به آن اشاره شد به خوبی فعالیت کرده و در کشور رشد خوبی را به ارمغان آورده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی بیان کرد: همچنین طرح جامع پایانه مرزی دوغارون ده سال متوقف شده بود و با نگاه ویژه مسئولین در زمان دولت سیزدهم در ابتدای فروردین سال ۱۴۰۲ شروع شده و تا به امروزه بیش از  ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در ظرفیت افزایش مرزها تاثیر بسزایی گذاشته است. علاوه بر این موارد باتوجه به اولویت بندی که در این دوران انجام شده است؛ بیش از ۷ کیلومتر راه روستایی به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد تومان در این دوره هزار روزه کار شده است. بحمدلله در دولت سیزدهم خراسان رضوی رشد ۷۲ درصدی تناژ حمل کالای استان و رشد ۹۱ درصدی حوزه ترانزیت را داشته ایم.

رشد ۱۱۰۴ درصدی تسهیلات پرداختی بانک مسکن بابت ساخت

در ادامه مصطفی تقوی اظهار کرد: مجموع تسهیلات پرداختی ساخت در این دولت نسبت به سه سال دولت قبل خود، حدود ۱۱۰۴ درصد رشد داشته است و در کل پرداخت تسهیلات حدود ۳۸۷ درصد رشد یافته است.

مدیر شعب بانک مسکن خراسان رضوی بیان کرد: بانک مسکن بانکی تخصصی در حوزه مسکن و ساختمان است. در دولت سیزدهم با تمرکز بر حوزه نهضت ملی و بسیج عمومی بانک مسکن از جهت دولتی بودن و عاملیت آن بر بخش مسکن؛ پیشتاز بوده است و در سطح کشور توانسته است، سطحی بیش از ۷۰ درصد از پرداختی های نهضت را متقبل شود.

وی یادآور شد: بانک مسکن خراسان رضوی در تمامی طرح های بخش مسکن ۲۳۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است. ۵۰ درصد این رقم در حوزه تسهیلات مربوط به ساخت وساز بوده و ۱۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات مشارکت ساخت در این سه سال تخصیص داده شده است. مجموع تسهیلات پرداختی ساخت در این دولت نسبت به سه سال دولت قبل خود، حدود ۱۱۰۴ درصد رشد داشته و در کل پرداخت تسهیلات حدود ۳۸۷ درصد رشد یافته است. لازم به ذکر است که ۶۱ درصد تسهیلات لازم در بخش مسکن و ساختمان همه بانک ها در استان را به تنهایی بانک مسکن پرداخت می کند.

تقوی گفت: بانک مسکن در خصوص نهضت ملی مسکن تاکنون انعقاد قرارداد ۱۷ هزار واحد را برعهده گرفته است و اقداماتی از قبیل، پرداخت سهم الشرکه را آغاز کرده است که این امر مبلغ ۸۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است.

در ادامه مصطفی نصیری ورگ، مدیرکل راه آهن خراسان رضوی اظهار کرد: در دولت سیزدهم در حوزه جابه جایی مسافر و بار اقدامات مناسبی صورت گرفته است. در جابه جایی مسافر باتوجه به اینکه ۷۱ درصد مسافران در محور خراسان تردد می کنند و خراسان رضوی رتبه اول کشور را در سفرهای ریلی کسب کرده است، این موضوع اهمیت بسیاری در استان دارد. همچنین حمل ونقل بین الملل شاخص دوم راه آهن استان است که طی آن از مرز ریلی سرخس که فعال ترین مرز ریلی کشور است، حمل و نقل بسیاری صورت می گیرد.

وی بیان کرد: رکورد کالاهای صادراتی استان در دولت سیزدهم با رقم یک میلیون و ۱۰۸ هزار تن رقم خورده است. همچنین تنوع کالاهای ترانزیتی به خصوص کالاهایی که از مبدا روسیه به ایران وارد می شوند در دولت سیزدهم ایجاد شده است. برای کالاهای صادراتی توسعه ایستگاه راه آهن شهید مطهری در ۴۰ کیلومتری مشهد با اعتباری حدود ۵ هزار میلیارد ریال در سه سال اخیر صورت گرفته است.

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی ادامه داد: در گذشته حدود ۲۵ واگن قابلیت بارگیری هم زمان داشته، اما امروز با توسعه ایستگاه راه آهن شهید مطهری سه سکو اضافه شده و به ۳۵۰ واگن دست یافته است. همچنین سوله و انباری در این محل بنا شده است که در حال حاضر به شرکت انبارهای عمومی گمرک اجاره داده شده است.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه شهید مطهری از نظر مزایا، دارای امکانات بسیار خوبی است، تصریح کرد: این ایستگاه نزدیک شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد است و اولین ایستگاه در محور سرخس محسوب می شود. باتوجه به پیگیری های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، ایستگاه شهید مطهری به عنوان دهکده زنجیره عرضه مصوب شده بنابراین با اقداماتی که در این ایستگاه صورت گرفته، بارگیری کالاهای صادراتی از سال ۱۳۹۵ تاکنون رشد بسیاری داشته است و رکورد ۹۰ واگن در روز در سال ۱۴۰۲ را کسب کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.