◄ حسننیا: دستورالعملهای عبور از مرز باید اصلاح شود
باید نگاهی به دستورالعملهای مربوط به عبور از مرز بیاندازیم و درصورت نیاز آنها را اصلاح کنیم و از شرکتهای حملونقل بینالمللی داخلی در مقایسه با شرکتهای حملونقل کشورهای دیگر حمایت کنیم
برای اقتصادی شدن حملونقل باید با کشورهای دیگر ارتباط داشته باشیم.
عبدالهاشم حسننیا، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان این مطلب گفت: باید راهحلی برای روانسازی ترانزیت در کشور بیابیم.
بهگزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، حسننیا عنوان کرد: ایران با داشتن حدود ۳۴۰ هزار ناوگان و همسایگان مختلف در اطراف کشور، وجود کریدور شرق به غرب و دسترسی به آبهای گرم از موقعیت ذاتی خوبی برای ترانزیت برخوردار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه فاصله معناداری بین ریل و جاده وجود دارد، عنوان کرد: ما نمیتوانیم ۱۵۰ هزار وسایل نقلیه را در کوتاهمدت طی سه چهار سال آینده از رده خارج کنیم. نوسازی ناوگان با توجه به قیمت تمامشده خودرو قبل از افزایش ارز برای هر خودرو حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان بود و متأسفانه بعد از نوسانات اخیر ارز قیمت آن به بالای یکمیلیارد تومان رسیده است.
حسننیا خاطرنشان کرد: ازاینجهت ما دنبال این هستیم که اقداماتی را در جهت بهبود درآمد حملونقل انجام دهیم تا درنهایت باعث تولید ثروت و سرمایه ملی شود.
او درخصوص برنامه دولت برای ترانزیت و حملونقل بینالمللی، تصریح کرد: باید نگاهی به دستورالعملهای مربوط به عبور از مرز بیاندازیم و درصورت نیاز آنها را اصلاح کنیم و از شرکتهای حملونقل بینالمللی داخلی در مقایسه با شرکتهای حملونقل کشورهای دیگر حمایت کنیم و برای محقق ساختن این هدف باید در مرحله اول برای شرکتهای حملونقل بینالمللی مزیتهایی ایجاد کنیم، قوانین و دستورالعملها را اصلاح کنیم و برای رقابت با شرکتهای حملونقل کشورهای دیگر روشهایی اتخاذ کنیم که اقتصادی بشمار آید.
حسننیا افزود: برای اینکه شرکتها بتوانند در بخش ترانزیت بیشتر از گذشته فعال باشند باید ناوگان باری را توسعه دهیم تا ترانزیت دو برابر شود و راهکار اصلی این افزایش این است که برای نوسازی ناوگان باید برنامه ششم توسعه، ماده ۳۰ را پیگیری کنیم تا بتوانیم ناوگان داخل کشور و ناوگان برونمرزی که وظیفه ترانزیت را برعهده دارند تقویت کنیم.
گستردگی جادههای کشورمان و ارتباط جادهای بین ایران و کلیه همسایگان باعث شده تا حملونقل جادهای در ایران بیرقیب باشد و باوجود توسعه خطوط ریلی همچنان بخش اصلی بار توسط شبکه جادهای ایران جابهجا میشود.
مریوانیه،
سنندجیه،
بندریه،
نیشابوریه،
انزلیچیه،
ترکه،
تایبادیه،
نقده ای،
و................
شاید با خواندن این کلمات فکر کنید، شهرهای مختلف کشورم را با لحن نه چندان خوب خطاب میکنم،ولی این طور نیست.این کلمات هر کدام معنای بخصوصی دارد.
21 آبانماه 97 بعد از 4 روز انتظار وارد8 صف ورودی باسکول گمرک باشماق مریوان شدم . توی صف داشتم میرفتم جلو یک دستگاه اسکانیا که بار کانتینر 40 فوت داشت، آمد بدونه نوبت رفت جلوی صف ایستاد و بعد از باسکول کردن رفت داخل گمرک.
به مامور گمرگ باشماق گفتم:
چرا بدونه رعایت صف رفت،
مامور گمرک با قیافه حق به جانب گفت:
مریوانیه.
چند لحظه ای بهش نگاه عمیقی کردم.
به مامور گمرک گفتم:
آهان فهمیدم،
گفت: چی رو فهمیدی،
بعدمن حرکت کردم و رفتم روی باسکول.
مریوانیه،سنندجیه،یعنی چه؟
به کسانی میگویند که از مرز باشماق بدونه رعایت حقوق دیگر هموطنان خود وبدنه اتلاف وقت گذر میکنند.
بندریه یعنی چه؟
به کسانی میگویند که در بنادر کشور بدونه رعایت حقوق هموطنان خود و بدونه اتلاف وقت بارگیری میکنند.
نیشابوریه، انزلیچیه،ترکه، یعنی چه؟
به کسانی میگویند که در نیشابور، بندرانزلی، تبریز اجازه بارگیری به هموطنان خود نمیدهند.
تایبادیه یعنی چه؟
به کسانی میگویند که از مرز دوقارون بدونه رعایت حقوق هموطنان خود و بدونه اتلاف وقت گذر میکنند.
نقده ایه یعنی چه؟
به کسانی میگویند که ازمرز تمرچین پیرانشهر بدونه رعایت حقوق هموطنان خود و بدونه اتلاف وقت گذر میکنند.
این تنها بخش کوچکی از نگاه جزیره ای وضعف مدیریت حمل ونقل کشور است.
در دل این بی نظمی و تضعیع حقوق دیگران بسیار مخاطرات و رنجها و عقده ها و وابسته گی هانهفته است.
هشدار،،،،
مسئولین و مدیران حمل و نقل کشور در دل این امتیازات و بومی گرایی ها خطرات بسیاری نهفته است.
مانند آب زیر کاه در حال دادن حس مالکیت به افراد نسبت به جغرافیای محل زندگی خود است.
گویی دیگر کشور ایران در ذهن بعضی از مدیران جایی ندارد مرزهای ذهنی آنها در حد استانهای خود کوچک و کوچک و کوچکتر شده.