بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ مقایسه هزینه نگهداری آزادراه ها در ایران با استاندارد جهانی + جدول

◄ مقایسه هزینه نگهداری آزادراه ها در ایران با استاندارد جهانی + جدول

تین نیوز | طبق بررسی به عمل آمده بر روی 13 آزادراه بهره برداری شده تا پایان سال 91، هزینه نگهداری این آزادراه ها نسبت به استاندارد جهانی، بررسی شده است.

به گزارش تین نیوز، طبق بررسی به عمل آمده بر روی آزادراه های تهران- ساوه، قم-کاشان، کاشان-نطنز-اصفهان، مشهد-باغچه، ساوه- سلفچگان، زنجان-تبریز، اهواز-بندر امام، کنارگذر غرب اصفهان، قزوین رشت، خرم آباد-پل زال، تهران-پردیس، ساوه-همدان(قطعه1) و کربلا، در مجموع به طول 1371 کیلومتر، هزینه احداث به روز شده برابر با 72 هزار و 200 میلیارد ریال در بر داشته است.

همچنین درآمد حاصل از وصول عوارضی در سال 91 این آزادراه ها معادل 1هزار و 597 میلیار ریال بوده است و طبق قانون مشارکت در ساخت 15 درصد این درآمد، یعنی 240 میلیارد ریال آن باید صرف هزینه نگهداری شود.

لازم به ذکر است نسبت هزینه نگهداری مجموع این آزادراه ها به هزینه احداث به روز شده تنها سه دهم درصد بوده است، در حالی که هزینه نگهداری آزادراه طبق استادارد جهانی، 4 الی 6 درصد هزینه احداث به روز شده محاسبه می شود طبق این فرمول مبلغ مورد نیاز برای نگهداری آزادراه در همان سال بالغ بر  2 هزار و 800 میلیارد ریال بوده است. در نتیجه میزان هزینه نگهداری این 13 آزادراه ها در ایران نسبت به استانداردهای جهانی تا پایان سال 91 برابر 8 درصد بوده است.

گفتنی است راه های ایران شامل دو هزار و 100 کیلومتر آزادراه، قریب به 13 خزار کیلومتر بزرگراه و 21هزار کیلومتر راه اصلی است که هفت هزار پل و بیش از 280 دستگاه پل را در دل خود جای داده است. اما هزینه نگهداری راه به خصوص آزادراه تنها بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیست، بلکه هزینه نگهداری آزادراه های مشارکتی بر عهده شرکت سازنده است. که نگهداری استاندارد و اصولی راه رابطه مستقیم با کاهش تلفات جاده ای و ایمنی راه دارد.

در پایان باید به این نکته توجه داشت که بودجه مصوب مجلس در خصوص زیرساخت حمل و نقل و نگهداری راه به هیچ وجه پاسخگوی حجم راه های موجود نیست و وزارت راه و شهرسازی با این بودجه در بخش زیرساخت راه ها تنها می تواند پروژه هایی با پیشرفت فیزیکی 80 درصد به بالا را به اتمام برساند و از طرفی با توجه به قیمت قیر هزینه نگهداری اصولی و استاندارد نیز با مشکل جدی روبرو است همچنین نمی توان از نقش خط کشی به موقع، تعویض تابلو های هشدار دهنده و گاردریل ها در کاهش تلفات جاده ای چشم پوشی کرد. 

جدول مقایسه هزینه پرداختی بابت نگهداری و راهداری آزادراه ها با استانداردهای جهانی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.