طرح رتبهبندی رانندگان اتوبوس از کاپیتان یکم تا کاپیتان چهارم
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: یکی از برنامههای میانمدت، طرح رتبهبندی رانندگان اتوبوس از کاپیتان یکم تا کاپیتان چهارم است که با تعیین محدوده فعالیت رانندگان در هر درجه، ضریب ایمنی سفرهای اتوبوسی افزایش خواهد یافت.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: یکی از برنامههای میانمدت، طرح رتبهبندی رانندگان اتوبوس از کاپیتان یکم تا کاپیتان چهارم است که با تعیین محدوده فعالیت رانندگان در هر درجه، ضریب ایمنی سفرهای اتوبوسی افزایش خواهد یافت.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، مهران قربانی معاون حمل و نقل این سازمان در نشست کمیته راهبری بخش حملونقل مسافربری، با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به آسیب شناسی تصادفات ماههای اخیر ناوگان اتوبوسی، تدابیر و اقدامات موثری برای اجرا در کوتاهمدت برای ارتقای ایمنی سفرهای اتوبوسی از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای و پلیس راه راهور مدنظر قرار گرفته که بهرهگیری از نظرها و پیشنهادهای نمایندگان اصناف و تشکلهای صنفی در تکمیل و اثربخشی این اقدامات بسیار مهم و راهگشا است.
وی افزود: از جمله این اقدامات، کنترل مضاعف وضعیت ایمنی رانندگان و ناوگان اتوبوس، تشدید نظارت بر عملکرد شرکتها و متصدیان حملونقل و نظارتهای میدانی در پایانههای مسافر و خروجیهای شهر است که با همکاری و تعامل پلیس راه در دست اقدام است.
قربانی افزود: مرکز مانیتورینگ حملو نقل جادهای مسافربری در قرارگاه مرکزی سازمان راهداری و حملو نقل جادهای ایجاد شده است که مدیران و کارشناسان بر عملکرد شرکتها و رانندگان طی سفرهای جادهای نظارت دارند و در صورت مشاهده موردی تخلف و عدم رعایت ضوابط و مقررات به رانندگان و شرکتهای ذیربط تذکر داده میشود.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای خاطرنشان کرد: یکی از برنامههای میانمدت، طرح رتبهبندی رانندگان اتوبوس از کاپیتان یکم تا کاپیتان چهارم است که با تعیین محدوده فعالیت رانندگان در هر درجه، ضریب ایمنی سفرهای اتوبوسی افزایش خواهد یافت.
وی افزود: یکی دیگر از طرحهای میانمدت، ارائه اطلاعات وضعیت تردد اتوبوس به خانواده مسافران در طول سفر است که از طریق سامانه ۱۴۱ راهاندازی شده است و به زودی برای عموم کاربران قابل بهرهبرداری است.
در این نشست اهم وظایف و مسئولیتهای شرکتهای سرشبکه تشریح و بررسی شد و با مروری بر یافتههای تصادفات اخیر و اقدامات مورد نظر برای نوروز سال ۱۳۹۹ نظرات مدعوین نیز درخصوص موضوعات یاد شده مطرح شد.
براساس این گزارش داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای طی سخنانی اظهار داشت: باتوجه به در پیش بودن ایام نوروز و پیشبینی استقبال هموطنان از سفر با ناوگان عمومی حمل و نقل جادهای، این نشست با هدف دریافت پیشنهادها و نقطه نظرهای نمایندگان کانون انجمنهای صنفی بخش مسافربری و مدیران سرشبکه شرکت های مسافربری در راستای نیل به حداکثر ایمنی سفرها و تامین رضایتمندی مسافران برگزار شده است.
این گزارش حاکی است لزوم تشدید نظارتها بر رفتار رانندگان و شرکتهای حمل و نقل مسافری در جهت کاهش تصادفات جادهای و ارتقای ایمنی سفرها، جمعبندی اصلی این نشست میباشد که با مشارکت و همراهی همه دستاندرکاران ذی ربط، خدمات حمل و نقلی ایمن و مطلوبی به مسافران جادهای و هموطنان در سراسر کشور ارائه خواهد شد.
گفتنی است در این نشست رؤسای اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور، کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی حمل و نقل مسافر، کانون انجمنهای صنفی رانندگان و جمعی از مدیران شرکتهای مسافربری حضور داشتند و دیدگاه های خود را در زمینه اقدامات و تدابیر اتخاذ شده در راستای ارتقای ایمنی سفرهای جادهای بیان کردند
بحث ما دراینجا تشدید نظارت بر رفتار و عملکرد رانندگان است... همین موضوع یکی از اهرمهای فشار و درواقع باعث تشدید استرس کاپیتان برای انجام وظایف محوله وی محسوب خواهد شد..!! چرا که با قراردادن سامانههای ارتباطی میان مردم و دستگاههای نظارتی، حقوق زیادی از کاپیتانها توسط افراد غیرمتخصص و غیرکارشناس تضییع خواهد شد...
استفاده از ابزار قدرت و فشار بر کاپیتانها با استفاده از قوه قهریه فقط باعث عدم تمرکز و بهم ریختن تعادل روانی انها درهنگام انجام وظیفه خواهد بود...