◄ همکاری ایران، پاکستان و ترکیه برای کاهش ۳۰ درصدی هزینههای ترانزیت
باید بتوانیم برای توسعه ترانزیت از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، کرویدورهای جدید و همکاریهای منطقهای تنظیم کنیم.
مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در خصوص مسیر ترانزیتی ITI (استانبول-تهران-پاکستان) گفت: باید بتوانیم برای توسعه ترانزیت از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، کرویدورهای جدید و همکاریهای منطقهای تنظیم کنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جواد هدایتی مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در خصوص مسیر ترانزیتی ITI (استانبول-تهران-پاکستان) اظهار کرد: باید بتوانیم برای توسعه ترانزیت از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، کرویدورهای جدید و همکاری های منطقهای تنظیم کنیم.
وی ادامه داد: در این راستا برای کریدور ITI عبور آزمایشی محموله ترانزیتی با همکاری سازمان اکو برنامهریزی و اجرایی شده است.
وی با اشاره به افزایش دو تا ۳ برابری هزینههای حمل ونقل دریایی پس از پاندمی کرونا، افزود : به همین دلیل الان مسیرهای زمینی برای ترانزیت کالا از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. امروز بهترین زمان برای استفاده از ظرفیتهای کشور جهت عبور کالاهای ترانزیتی است.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری بیان کرد: کریدور ترانزیتی ITI با توجه به پتانسیلی که دارد میتواند به راحتی جایگزین کانال سوئز شود. این کریدور دو ویژگی مهم نسبت به حمل و نقل دریایی دارد؛ یکی کاهش قابل ملاحظه زمان سفر و دیگری کاهش هزینه هاست.
هدایتی در این باره توضیح داد: با حمل کالا از طریق کریدور آی تی آی مسیر استانبول تا پاکستان از ۲۵ تا ۳۰ روز کنونی به ۱۰ تا ۱۲ روز کاهش مییابد.
به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، وی تاکید کرد: در عین حال هزینههای حمل کالا از این مسیر در مقایسه با کانال سوئز نیز حدود ۳۰ درصد کاهش مییابد.