◄ عامل انسانی، علت اصلی اکثر سوانح جادهای
عامل اصلی در اکثر سوانح جادهای عامل انسانی است، اما جادههای کشور به دلیل مشکل مالی و گرانی قیر از کیفیت لازم برخوردار نبوده و در شان مردم ایران نیست.
مدیرکل ایمنی ترافیک و مدیرکل ایمنی حریم سازمان راهداری و حملونقل جادهای معتقد است که عامل اصلی در اکثر سوانح جادهای عامل انسانی است، اما جادههای کشور به دلیل مشکل مالی و گرانی قیر از کیفیت لازم برخوردار نبوده و در شان مردم ایران نیست.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجید صباغ زاده درباره دلایل وقوع حوادث و سوانح جادهای در روزها و ماههای اخیر اظهار کرد: اینگونه نیست که همه جادهها و سیستم حمل و نقل ایراد داشته باشد رانندگی با سیستم حمل و نقل اصول و قواعد خودش را دارد. تصادف مینی بوس دانشآموزان که رخ داد به این علت بود که در شرایطی که هوا مه آلود است و وقتی که مینی بوس در حال حرکت است اگر راننده هشیار نباشد و به جلو توجه نکند نمیتوان گفت که مینی بوس فرسوده بوده یا جاده مشکل داشته و این مسئله را بر اساس گزارش پلیس راه اعلام کرده است.
وی افزود: نمیگویم جادههای کشور همه خوب هستند یا مشکلی ندارند. چرا که مشکلات مالی سبب شده تا کیفیتی که مطلوبمان است و در شان مردم ایران نباشد این ایراد که در جادههای کشور به دلایلی مانند قیمت بالای قیر وجود دارد و نمی توانیم همه اینها را نگه داری کنیم. اما در تصادفات جادهای عامل انسانی اثرگذارترین عامل است. البته ممکن است در این میان چالهای هم وجود داشته باشد اما به عنوان مثال عامل تصادف مینیبوس دانشآموزان و عامل تصادف اخیر در آزادراه قم-کاشان به همین دلیل بود. راننده اعلام کرد که نمی دانم چه اتفاقی افتاد و هشیار نبودم.
مدیرکل ایمنی ترافیک و مدیرکل ایمنی حریم سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: قاعدتا اگر در جاده برفی حرکت میکنید باید با زنجیر چرخ حرکت کنید. در این شرایط یک راننده میتواند با زنجیر چرخ حرکت کند و با آرامش به مقصد برسد و میتواند بدون زنجیر چرخ حرکت کند و در جایی گیر کند. این هر دو حالت میتواند رخ بدهد. بنابراین در در تصادف های اخیر عامل اصلی عامل انسانی بوده است.
صباغزاده در پاسخ به اینکه آیا استاندارد نبودن جادههای کشور و فرسودگی ناوگان به ویژه مینیبوس عاملی برای وقوع این حوادث و سوانح جادهای نیست؟ گفت: به عنوان مثال باید پرسید خبرنگارانی که چند ماه پیش برای بازدید سدی به سفر رفتند و آن حادثه برایشان رخ داد، به چه صورتی سوار آن اتوبوس شدند و حرکت کردند؟ آیا تمام مینیبوسها و اتوبوسهایی که مسافر سوار میکنند آیا لیست مسافر تهیه میکنند آیا همه آنها از مجاری قانونی استفاده میکنند؟ آیا همه آنها استانداردها را رعایت میکنند و از مراجع مسئول و مربوطه مجوز میگیرند؟
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا سازمان راهداری نباید بر همه این فرآیند نظارت کافی را داشته باشد؟ اظهارکرد: این مسائل دستور العمل و ضابطه دارد اما اینکه ما در جادهها برویم و یقیه رانندگان اتوبوس و مینیبوس را در آنجا بگیریم که ببینیم لیست مسافر دارند یا خیر وظیفه ما نیست و ما باید حرکتهایی که در پایانه های مسافربری تعریف شده انجام میشود را کنترل کنیم و این کار انجام میشود. همه لیست مسافران کنترل می شود اما وقتی بدون هماهنگی و بدون رعایت مجاری قانونی این اتفاق می افتد در جایگاهی نیستیم که ببنیم نیمه شب مینیبوسی در جاده فرعی حرکت کرده و جلوی آن را بگیریم. نظارت هایی که سازمان راهداری انجام میدهد در مبادی مانند پایانههاست اما نظارتهای بین جادهای باید از پلیس راه بپرسید.
مدیرکل ایمنی حریم و مدیرکل ایمنی ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای تاکید کرد: آن چیزی که قانونمند است اینکه برای مواردی که کارت هوشمند صادر شده اگر تخلفی صورت بگیرد مسلما در قالب کمیسیون برخورد تخلفات حمل ونقل عمومی با متخلفان برخورد جدی و قانونی میشود اما مواردی هم هست خارج از این چارچوب فعالیت انجام یمشود و اگر اتفاق و حادثهای رخ دهد متوجه می شوید که یک جاده یک اتوبوس یا مینیبوس در جادهای حرکت کرده بدون اینکه از مجاری قانونی مجوزی برای تردد داشته باشد.