افزایش سفرها و کاهش فوتی های حوادث ترافیکی در ایران
سال گذشته در مجموع قریب به ۱۷ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند که این میزان با ۲۰ سال پیش برابری می کند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعلام روند کاهشی آمار کشته های حوادث ترافیکی طی دو دهه اخیر در کشور گفت: سال گذشته در مجموع قریب به ۱۷ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند که این میزان با ۲۰ سال پیش برابری می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در اولین نشست روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، اظهار کرد: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی و اطلاعات موجود در کشور، شاخص تخلفات رانندگی در ایران ۴.۱ و متوسط آن در دنیا ۶.۴ درصد است.
وی افزود: شاخص تخلفات رانندگی در هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در ایران ۲۰ و متوسط آن در جهان ۱۸.۲ درصد است.
شهرکی تصریح کرد: این در حالی است که متوسط سالانه رشد جمعیت در ایران ۱.۴ و میزان رشد وسایل نقلیه ۸.۵ درصد بوده و امیزان سفرها و تردد خودروها روندی افزایشی و تصاعدی داشته است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بررسی وضعیت ایمنی محورهای مواصلاتی در یک دهه اخیر در ایران، کاهش تعداد تلفات ناشی از تصادفات را به طور متوسط۲.۱ درصد و کاهش نرخ تصادفات برون شهری و روستایی را ۱.۱ درصد اعلام کرد.
شهرکی ثانوی افزایش رشد میزان تردد در جاده ها طی یک دهه اخیر را ۲.۵ درصدی دانست و ادامه داد: تشدید نظارت بر تردد ناوگان مسافربری و وسایل نقلیه حامل مواد خطرناک، از مهمترین برنامه های حوزه ایمنی و ترافیک در کشور است.
وی با تاکید بر اینکه بررسی ها و تصمیم گیری ها باید بر مبنای اطلاعات دقیق و واقعی و به موقع صورت گیرد، گفت: در غیر این صورت شاهد هدررفت سرمایه، انرژی و وقت خواهیم بود.
شهرکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه اقتصاد حمل و نقل، خاطرنشان کرد: افزایش هزینه ها زمینه را برای وقوع برخی تخلفات به عنوان دم دستی ترین راه حل ممکن فراهم کرده است.
هزینه کرد هدفمند بودجه ها و ارتقاء ایمنی راه ها
رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در اولین نشست روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، اظهار کرد: هدفمندسازی هزینه کرد منابع یکی از اولویت هایی است که باید به جد در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: منابع بودجه و اعتباری باید در مناطقی که بیشترین سهم را در ارتقاء امنیت و ایمنی راه ها به همراه دارد، صرف شوند.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور هزینه کرد مدبرانه، هدفمند و منتج به حصول نتیجه مورد انتظار را از تکالیف اصلی مدیران راهداری برشمرد و خاطرنشان کرد: در تخصیص منابع بودجه ای به نقاط پر حادثه محورهای مواصلاتی، باید میزان حادثه خیزی و آمار سوانح جاده ای منجر به جرح و فوت مورد بررسی قرار گیرد.
اکبری تاکید کرد: به این ترتیب با اولویت دار کردن رفع نقاط حادثه خیز در جاده ها آن هم بر مبنای تحلیل آمارهای مبتنی بر داده های اطلاعاتی و آماری، هزینه کرد منابع بودجه ای بیشترین اثربخشی را به همراه دارد.
وی از وجود ۲۰ تا ۵۰ هزار نقطه مستعد حادثه در محورهای مواصلاتی کشور خبر و ادامه داد: اعمال نظر پلیس در معرفی نقاط پر حادثه باید مهندسی، دقیق و مبتنی بر آمارهای درست و واقعی باشد، در این صورت می توان با هدف گذاری صحیح و اولویت بندی بر اساس میزان احتمال وقوع خطر در نقاط حادثه خیز، نسبت به اصلاح آن ها اقدام کرد.
اکبری افزود: توجه به این شاخص ها مدیریت در صرف منابع اعتباری را به دنبال داشته و با هدفمندسازی، جلوی انحراف بودجه را می گیرد.
وی اظهار کرد: اتخاذ تصمیمات درست و مدیریت منابع موجب حفظ سرمایه های ملی کشور می شود.