بازدید سایت : ۳۵۸۹۲

◄ اخبار جاده ای در هفته گذشته / از اولویت دولت یازدهم در حمل و نقل تا جایگزین مناسب نفت

◄ اخبار جاده ای در هفته گذشته / از اولویت دولت یازدهم در حمل و نقل تا جایگزین مناسب نفت

تین نیوز | تزریق درآمد فروش اوراق مشارکت به یک‌هزار و 103 کیلومتر آزادراه، 10 هزار و 577 کیلومتر از انواع راه ها در دست ساخت است، اولویت دولت یازدهم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در نقاط محروم، ترانزیت حدود 10 ميليون تن كالا در 9 ماهه امسال، انتقال اطلاعات بار و مسافر از طریق پیامک، صنعت لجستیک، جایگزین مناسب نفت، احبار مهم جاده ای در هفته گذشته را تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، اخبار حمل و نقلی ایران در هفته گذشته بیشتر حول تفام نامه همکاری میان ایران و عراق در گردش بود اما در بخش جاده ای، اتفاقات بیشتر در محور توسعه زیرساخت رقم خورده است.

اولویت دولت یازدهم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در نقاط محروم
معاون وزیر راه و شهرسازی طی سفری از پروژه‌های راهسازی استان سیستان و بلوچستان بازدید کرد و گفت: قطعه 10 جاده ایرانشهر- خاش طی چند ماه آینده با تامین اعتبار لازم به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
علی نورزاد در ادامه سفر از بزرگراه ایرانشهر- بمپور نیز بازدید کرد و اظهار داشت: به دلیل واقع شدن شهرک‎های صنعتی، کارگاه‎های تولیدی و مراکز دانشگاهی و نیز تردد خودروهای عبوری مسیرهای هرمزگان، کرمان، بم، چابهار، نیکشهر، دلگان و جلگه چاه هاشم شهرستان دلگان، یکی از پر ترافیک‌ترین محورهای جنوب استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود و در هدایت ترافیک عبوری مسیر نقش بسزایی ایفا می‌کند.

ترانزیت حدود 10 ميليون تن كالا در 9 ماهه امسال
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری گفت: در ۹ ماه نخست سال ۹۳، بیش از ۹ میلیون و ۹۱۱ هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ درصد افزایش یافته است.
 
محمدجواد عطرچیان اظهار داشت: پس از اقدامات انجام شده از سوی ‌سازمان راهداری در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران در مدت مذکور بالغ بر 9 میلیون و‌ 431 هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل 95 درصد از طریق جاده و 479 هزار تن معادل 5 درصد از طریق راه‌آهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت جاده‌ای 10 درصد افزایش یافته است.

تزریق درآمد فروش اوراق مشارکت به یک‌هزار و 103 کیلومتر آزادراه

معاون وزیر راه و شهرسازی آزادراه‌های تهران- شمال، تهران- رودهن، رشت- قزوین، تبریز- بازرگان، پل زال-اندیمشک- اهواز، حرم تا حرم از قم تا مشهد و تهران-کرج را پروژه‌های دارای اولویت در ساخت آزادراه‌های کشور دانست که در مجموع یک‌هزار و 103 کیلومتر طول دارند و تلاش می‌شود با استفاده از درآمد حاصل از فروش اوراق مشارکت عملیات اجرایی ساخت آنها تسریع شود‌.

علی نورزاد ضمن اعلام این مطلب افزود: مشارکت مردم در ساخت زیرساخت‌های حمل و نقل از طریق خرید اوراق مشارکت منجر به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و افزایش سرعت و ایمنی سفرهای بین‌شهری خواهد شد‌.
 
انتقال اطلاعات بار و مسافر از طریق پیامک
 
اسماعیل غلامی معاون حمل‌ونقل سازمان  با بیان اینکه  بخش مهمی از انرژی و زمان اتلاف شده در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای تاكنون نبود روش‌ها و مدل‌های علمی  و سیستماتیك بوده است، اظهار داشت: با اجرای طرح جدید در دست اقدام كه به زودی مورد اجرا قرار خواهد گرفت اطلاعات موجود در بانك‌های اطلاعاتی بارنامه، صورت وضعیت و حمل‌ونقل بین‌المللی كالا (CMR) به ویژه اطلاعات مبداء و مقصد سفرها و اطلاعات مورد نیاز هر راننده برای راننده و صاحب ناوگان پیامك خواهد شد.
 
وی  با تاكید بر شفاف سازی در پی اجرای طرح در دست اقدام گفت:  با شروع اجرای این طرح  اطلاعات كامل هر بارنامه در بخش حمل‌ونقل كالا و صورت وضعیت در بخش حمل‌ونقل مسافر و همچنین CMR از طریق سیستم پیامك به رانندگان و صاحبان وسیله نقلیه ارسال خواهد شد تا كنترل لازم به انجام برسد ضمن اینكه  مركز كنترل داده‌ها در سازمان نیز نظارت عالیه را عهده‌دار خواهد بود.

10هزار و 577 کیلومتر از انواع راه ها در دست ساخت است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر 10 هزار و 577 کیلومتر از انواع راه ها شامل 3 هزار و 980 کیلومتر راه آهن، هزار و 199 کیلومتر آزادراه و 5 هزار 398 کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و بهسازی در دست ساخت است که فروش اوراق مشارکت طرح احداث و بهسازی زیربناهای حمل و نقل کشور در تسریع تکمیل این پروژه ها بسیار موثر خواهد بود.

وی لایحه بودجه پیشنهادی سال 1394 در توسعه زیربناهای حمل و نقل را  27 هزار و 271 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: بر اساس اهداف کمی سال 1394 قرار بر این است تا هزارو و 346 کیلومتر از انواع راه ها شامل 355 کیلومتر راه آهن، 96 کیلومتر آزادراه، 437 کیلومتر بزرگراه، 458 کیلومتر راه اصلی و بهسازی راه های موجود در صورت تامین اعتبار در سال آینده به بهره برداری برسد.

صنعت لجستیک، جایگزین مناسب نفت
مهدی فتح الله با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و نامشخص بودن پارادیم توسعه اظهار کرد: البته می توان در این مورد دو استراتژی داشت: یکی از این استراتژی ها تبدیل شدن به هاب تجاری- اقتصادی منطقه همانند کشور امارات متحده عربی است که ایران باید خیلی زودتر این نقش را قبول می کرد اما به دلیل کمبودها و کاستی ها این شرایط به وجود نیامد در حالی که با ایجاد ظرفیت های حمل و نقل و انبارش می توانست جایگزین مناسبی برای نفت باشد.

عضو هيئت مديره انجمن لجستيك و زنجيره تامين ايران در خصوص حمل و نقل و لجستیک با بیان اینکه"در هیچ یک از اسناد بالا دستی پارادایم توسعه مشخص نشده است" تاکید کرد: باید توجه داشت که ایران از لحاظ موقعیت ژئو پلیتیک و جغرافیایی و قرار داشتن در کریدور شرق- غرب و شمال- جنوب به طور ذاتی و بالقوه کشوری ترانزیتی محسوب می شود و در این صورت باید زیرساخت لجستیک و حمل و نقلی بر پایه ترانزیت برای آن فراهم کرد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.