بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ ۲۰ درصد بعدی، در راه است؟!

◄ ۲۰ درصد بعدی، در راه است؟!

تین نیوز | افزایش 20 درصدی نرخ بلیت اتوبوس های مسافربری بین شهری در 16 بهمن ملاکی برای عدم افزایش 20 درصدی نرخ بیلت برای سفرهای نوروزی به حساب نمی آید و با توجه خلف وعده های دولت به تعاونی های مسافربری، احتمال افزایش قیمت بلیت و عدم کاهش آن بعد از نوروز با احتساب تورم سالانه دور از ذهن نیست. اینها بخشی از اظهارات برخی مدیران بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل جاده ای است.
 
به گزارش تین نیوز، شرکت ها و مالکان اتوبوس های مسافربری از اسفند سال 92 تنها 20 درصد افزایش قیمت آن هم به گفته خودشان تنها به دلیل هزینه های لوازم و نگهداری اتوبوس را تجربه کردند چرا که به خاطر همزمانی افزایش کرایه ها با سفرهای نوروزی 93، افزایش 20 درصدی سالانه سفرهای نوروزی صورت نگرفت. از این رو با توجه به تورم سال 93، افزایش نرخ بلیت که از تیر ماه مطرح بود در نیمه بهمن سال جاری توسط اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری کشور، با احتساب 20 درصد به تصویب رسید.

علی رغم اینکه دولت به دنبال اجرای سیاست سال گذشته خود برای عدم افزایش قیمت بلیت ویژه سفرهای نوروزی 94 است، بخش خصوصی به شدت از بدقولی و وعده های واهی دولت در سال جاری خسته و سردرگم است و بنابر دلایل خود، اعمال نظرات دولت در خصوص عدم افزایش قیمت بلیت اتوبوس های مسافربری برای سفرهای نوروزی را طاقت فرسا می شمارد.

 ناامیدی از دولت امید

در همین زمینه، احمدرضا عامری مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری کشور در خصوص افزایش 20 درصدی نرخ بلیت در 16 بهمن سال جاری پیش از سفرهای نوروزی و عدم افزایش قیمت در شش ماهه اول سال 93 گفت: دلیل اصلی عدم افزایش قیمت بلیت در ابتدای سال، وعده ها و امیدهای دولت برای کمک به تهیه لوازم یدکی، لاستیک و قطعات در راستای کاهش تحریم ها و بهبود شرایط بود که موجب صبر و تحمل فعالان حوزه حمل و نقل مسافر جاده ای تا پایان سال و در نهایت افزایش نرخ بلیت ها به دلیل نا امیدی و برآورده نشدن وعده ها بود.

وی با بیان اینکه " افزایش قیمت ها موجب از دست دادن مشتری می شود" تصریح کرد: نرخ پیشنهادی شرکت های مسافربری و کارشناسان اقتصادی برای بلیت اتوبوس های مسافربری بیش از 45 درصد بود و اتحادیه به منظور حفظ مشتری تنها با 20 درصد افزایش قیمت موافقت کرد.

گفتنی است بررسی افزایش 20 درصدی بلیت سفرهای نوروزی سال 94 در حال حاضر جزء برنامه های اتحادیه تعاونی های مسافربری نیست اما در اواسط اسفند شاهد آن خواهیم بود. شاید عامری در این برهه زمانی نمی خواسته از افزایش 40 درصدی قبل از سال 94 خبر دهد.

همچنین تصمیم گیری بر سر این مسئله بسیار سخت است زیرا در صورت افزایش قیمت، شرکت های تعاونی مسافربری حجم قابل توجهی از مشتریان خود را  از دست خواهند داد و از طرفی سرمایه گذاری در این بخش به صرفه نخواهد بود. به همین خاطر شرکت های تعاونی همین افزایش 20 درصدی را ناکافی دانسته و برنامه ریزی اقتصاد حمل و نقل مسافر در بخش جاده ای در مقایسه با حمل و نقل هوایی و ریلی را نابرابر دانسته اند. 

همچنین ناصر شهرابی، مدیرعامل یکی از قدیمی ترین شرکت های مسافربری کشور در پاسخ یه این سوال که آیا برای سفرهای نوروزی سال 94 شاهد افزایش 20 درصدی و کاهش آن در نیمه فرودین ماه خواهیم بود؟ به خبرنگار تین نیوز گفت: تصمیم گیری برای افزایش نرخ بلیت اتوبوس مسافربری در سفرهای نوروزی برعهده اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری کشور است که با توجه به شرایط موجود، امسال نیز شاهد افزایش 20 درصدی نرخ بلیت و سپس کاهش آن در 16 فروردین خواهیم بود.

شاهد افزایش نرخ بلیت در نوروز خواهیم بود
وی با بیان اینکه" در سال های گذشته نیز در شرایطی مشابه امروز منجر به افزایش قیمت بلیت برای نوروز شد" تصریح کرد: متاسفانه در ایران افزایش درآمد همراه با افزایش هزینه است و اعلام افزایش 20 درصدی نرخ بلیت اتوبوس های مسافربری از سوی اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری با وجود هزینه سرسام آور نگهداری اتوبوس ها و ارائه نرخ های متفاوت از شرکت ها و تعاونی ها، همچنان پایین است.
 
لازم به ذکر است به غیر از اوقات پیک سفر، اتوبوس های مسافربری در باقی سال برای جذب مسافر و رقابت با یکدیگر در خطوط یکسان، کرایه ای کمتر از نرخ مصوب به مسافران پیشنهاد می کنند که این مسئله به تحقق 20 درصدی افزایش نرخ نیز نمی انجامد.
 
اما رفتار دولت در این میان  بیانگر نگاه دیگری است. گویا به دنبال ایجاد تعادل میان درآمد مردم و خواسته شرکت های تعاونی است. ظاهراً دولت از زاویه دیگری به افزایش قیمت نگاه می کند و گویی قصدی برای افزایش قیمت بلیت سفرهای نوروزی ندارد. اما آیا امسال نیز مانند سال گذشته موفق می شوند؟

نیما شهرزاد، معاون مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص افزایش قیمت برای سفرهای نوروزی تاکید کرد: افزایش 20 درصدی نرخ بلیت اتوبوس های مسافربری در سال گذشته مصادف با نوروز بود. به همین خاطر افزایش مجددی برای نوروز در نظر گرفته نشد و بر همین اساس ما شاهد کاهش 20 درصدی نرخ کرایه پس از اتمام سفرهای نوروزی سال 93 نبودیم.

برنامه ای برای افزایش نرخ بلیت نوروزی نداریم
وی با بیان اینکه "در حال حاضر برنامه ای برای افزایش نرخ بلیت ویژه نوروز در دست بررسی وجود ندارد" افزود:  افزایش سفرها به نقاط پر مسافر موجب برگشت یک سر خالی اتوبوس ها در ایام نوروز می شود و افزایش قیمت به موجب تامین قیمت سوخت مسیر برگشت و بخش کمی از دستمزد راننده اتوبوس ها در ایام نوروز می شود.

نرخ گذاری برای اتوبوس های مسافربری حاکی از یک مکانیزم غلط و چالش بر انگیز است که تنها موجب ایجاد تنش برای دولت، تعاونی ها و مردم می شود. زیرا ابتدا در فصل زمستان که کمترین میزان سفر رخ می دهد با توجه به تورم سالانه 20 درصد به نرخ کرایه های اضافه می شود و سپس 20 درصد برای سفرهای نوروزی که از 16 فروردین سال بعد، دوباره به روال قبل باز می گردد که در نهایت باید درصدی منوط به تورم سال بعد بدان اضافه گردد.

اگرچه امید از دولت امید رسیدن به مرحله ثبات قیمت هاست اما آیا بهتر نیست راه حل بهتری برای نرخ گذاری بلیت اتوبوس های مسافربری از لحاظ زمانی و یا کمک به بخش خصوصی جهت تامین هزینه نگهداری اتوبوس ارائه شود و از سوی دیگر چاره ای به حال مسافرانی شود که اتوبوس های بین شهری را به عنوان وسیله حمل و نقل اصلی خود برگزیده اند یا ناچار به استفاده از آن هستند؟

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.