بازدید سایت : ۷۹۱۸۴
در نامه‌ای از سوی معاون هوانوردی به شرکت های هواپیمایی اعلام شد

◄ سازمان هواپیمایی تخلف ایرلاین‌ها را به مراجع قضایی منعکس می‌کند

سازمان هواپیمایی اعلام کرد: اخیراً به‌صورت مکرر گزارش‌هایی دریافت شده که شرکت‌های هواپیمایی اقدام به برگزاری جلسات تعیین کف نرخی کرده‌اند در صورت اثبات سازمان هواپیمایی کشوری در مقام مدعی حفظ حقوق مسافرین هوایی، موضوع را به مراجع قضایی منعکس و در تداوم فعالیت شرکت هواپیمایی مربوطه محدودیت جدی قائل خواهد شد.

سازمان هواپیمایی تخلف ایرلاین‌ها را به مراجع قضایی منعکس می‌کند
تین نیوز |

سازمان هواپیمایی اعلام کرد: اخیراً به‌صورت مکرر گزارش‌هایی دریافت شده که شرکت‌های هواپیمایی اقدام به برگزاری جلسات تعیین کف نرخی کرده‌اند در صورت اثبات سازمان هواپیمایی کشوری در مقام مدعی حفظ حقوق مسافرین هوایی، موضوع را به مراجع قضایی منعکس و در تداوم فعالیت شرکت هواپیمایی مربوطه محدودیت جدی قائل خواهد شد. 

به گزارش تین نیوز، چند هفته گذشته بود که شرکت های هواپیمایی اعلام کردند به دلیل انجام پروازها با 60 درصد ظرفیت و افزایش نرخ ارز، قصد افزایش نرخ بلیت هواپیما را دارند؛ این موضوع در ابتدا مورد تائید محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت اما بعد از هجمه و واکنش تند نمایندگان مجلس و مردم(آنطور که گفته می‌شود تنها بین 3 تا 5 درصد مردم از توانایی مالی برای استفاده از حمل و نقل هوایی را دارند)، وزیر راه نیز با افزایش نرخ بلیط هواپیما مخالفت کرد.

اما در این میان شرکت های هواپیمایی که با مخالفت شدید افزایش قیمت بلیط مواجهه شده‌اند به صورت چراغ خاموش اقدام به افزایش قیمت بلیط خود کرده اند که این موضوع نیز با واکنش بسیار تند وزیر گردشگری روبه‌رو شد و حتی در این رابطه نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی نوشت و خواهان جلوگیری از افزایش قیمت بلیط هواپیما شد.

در نامه مونسان خطاب به محمد اسلامی آمده بود: « همان‌گونه که استحضار دارید شرکت‌های هواپیمایی در اکثر مسیرهای داخلی بر خلاف دستور جناب‌عالی، مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها، قیمت خدمات خود را بیش از ۱۰۰ درصد و تحت عنوان کف قیمت افزایش داده‌اند، ضمن آن‌که دفاتر خدمات مسافرتی را نیز به‌صورت مستمر تهدید به‌قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی‌مابین می‌کنند. لذا خواهشمند است، دستور فرمائید در خصوص توقف رویه ناصحیح و ناصواب معموله اقدامات لازم به‌عمل آید.»

به دنبال نامه دو هفته قبل علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به وزیر راه و شهرسازی در خصوص افزایش نرخ پروازها و درخواست او از محمد اسلامی برای توقف این روند، وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، خواستار برخورد با این موضوع شد.

وزیر راه و شهرسازی از معاون خود خواسته است، تا ضمن بررسی این موضوع، با موارد خلاف عمل با تصمیمات منعقده برخورد کند.

اما این پایان ماجرا نبود؛ صبح امروز سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری بنا به دستور ریاست سازمان طی نامه ایی به دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی و مدیران عامل این شرکت‌ها در خصوص دریافت گزارش مبنی بر تعیین کف نرخی و بستن گستره انتخاب مشتری هشدار داد.

ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در این نامه خطاب به شرکت‌های هواپیمایی عنوان کرده است: مستحضرید که در شرایط سخت اقتصادی و التهاب اجتماعی ناشی از افزایش فشارهای استکبار جهانی و به‌تبع آن افزایش  قیمت کالا و خدمات، آحاد جامعه اسلامی در فشار مضاعف و تنگناهای اقتصادی بوده و صبورانه شرایط خاص انقلاب اسلامی را درک می‌نمایند.

او گفته است: همچنین باید بپذیریم که مقوله حمل‌ونقل هوایی، فارغ از پدیده قلت بهره مندان آن در قیاس با آحاد جامعه، خواه یا ناخواه به‌عنوان یکی از شاخص‌های روانی تعیین‌کننده و اثرگذار بر سایر کالاها شناخته شده و هرگونه بی دقتی در تعیین تعرفه ها، مستقیماً بر سایر اقلام و به ویژه جو روانی جامعه تأثیر منفی خواهد داشت.

جلالی عنوان کرده است: سازمان هواپیمایی کشوری قطعاً نسبت به دغدغه‌های جدی و جاری شرکت‌های هواپیمایی حساس و فعال است، لیکن متذکر می‌شود که حیات شرکت‌های هواپیمایی مستقیماً در گرو اقبال و رضایت مردم و مسافرین است و هرشرکتی که این مهم را مدنظر قرارندهد محکوم به از دست دادن بازار است.

از سوی دیگر مسافرین صاحبان حقوقی هستند که سازمان خود را موظف به حفظ ودفاع از این حقوق می‌داند .

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که اخیراً به‌صورت مکرر گزارش‌هایی دریافت شده که شرکت‌های هواپیمایی اقدام به برگزاری جلسات تعیین کف نرخی کرده‌اند و افزوده است: این عمل مصداق مشخص اخلال در جهت بستن گستره انتخاب مشتری بوده و در حقوق بین‌الملل متضاد با قوانین Antitrust  و در قوانین کشور عزیزمان مغایر صریح حقوق مصرف‌کننده است.

او در پایان تأکید کرده است: نظر به اهمیت موضوع، بدین‌وسیله متذکر می‌گردد که در صورت اثبات محتوای فوق بر سر نرخ و کیفیت خدمت، سازمان هواپیمایی کشوری در مقام مدعی حفظ حقوق مسافرین هوایی، موضوع را به مراجع قضایی منعکس و در تداوم فعالیت شرکت هواپیمایی مربوطه محدودیت جدی قائل خواهد شد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل و نقل هوائی پاسخ

    لطفا عمل نموده و در برابر مردم مسئول باشید،خط هواپیمائی خاطی نباید مجاز به تخلف بدلیل سوء مدیریت و ..... باشد.