بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

◄ حاشیه سازی رسانه ای برای رئیس جدید سازمان هواپیمایی و قالب کردن مغلطه بجای تذکر!

طبیعی‌ست که انتصاب رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری مثل بسیاری انتصابات دیگر به مزاج بعضی خوش آید و بعضی ناخوش، اما این که ناموافقان رئیس جدید، که به وضوح از برکناری رئیس سابق ناخشنودند، با مغلطه کردن، این انتصاب را زیر سوال ببرند، جز استفاده ابزاری از رسانه، نامی ندارد.

حاشیه سازی رسانه ای برای رئیس جدید سازمان هواپیمایی و قالب کردن مغلطه بجای تذکر!
تین نیوز |

ریاست سازمان هواپیمایی کشوری جایگاه پراهمیتی در صنعت هوانوردی دارد و طبعا انتصاب هر فردی به این سمت، باب بحث و نقدهایی را در موافقت و مخالفت با این انتصاب باز می کند. در این رابطه گزارشی با عنوان « وقوع تضاد منافع در انتصابات صنعت هوایی و ۵ تذکر به وزیر راه» در خبرگزاری فارس منتشر شده که تین نیوز به عنوان رسانه تخصصی حوزه حمل و نقل ضمن بازنشر این گزارش، تامل و نقد بر این گزارش را بر خود فرض می داند.

در گزارش مورد اشاره آمده است:

صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان صنعتی های تک با حساسیت بالا در ایمنی و خدمات، نیازمند مدیریت دقیق، تخصصی و مسلط بر صنعت است و به مدیرانی نیاز دارد که از بن دندان با این صنعت عجین شده باشند.در این عرصه، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت و ریگلاتور صنعت حمل و نقل هوایی، وظایف مهمی برعهده دارد تا در کنار ایجاد منافع برای کشور در امور مختلف صنعت، در نهایت ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات محقق شود بنابراین انتصاب ها در این سازمان نسبت به سازمان های دیگر مرتبط با صنعت از حساسیت بالاتری برخوردار است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که با توجه به گردش مالی بالا در صنعت هوایی، به موضوعاتی نظیر تضاد منافع در انتصابات توجه شود.همان طور که گفته شد روز گذشته حسین پورفرزانه به جای محمدی بخش به سرپرستی سازمان هواپیمایی کشوری منصوب شد.به عقیده تحلیل گران صنعت هوایی، باوجود تخصص پورفرزانه در بخش های مختلف مرتبط با مپنا، این انتصاب، از سویی ظرفیت های وی را هدر خواهد داد و از سوی دیگر راه حکمرانی به بیراهه خواهد رفت.حسین پورفرزانه سالهاست در حوزهٔ تعمیر و نگهداری ناوگان هوایی و موتور به صورت مستقیم و نیابت، فعالیت اقتصادی گسترده و متعددی دارد، کارشناسان معتقدند به نوعی این انتخاب از جنس انتخاب علیرضا جهانگیریان به ریاست سازمان هواپیمایی در دولت یازدهم است، در زمان مدیریت وی سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ حوالی مهرآباد در بلوار شیشه مینا رخ داد و وی سال بعد، سال 94، استعفا کرد.

یا اینکه کارشناسان معتقدند این انتصاب به نوعی شبیه انتصاب علی عابدزاده که دارای فعالیت های اقتصادی گوناگون و شرکت های متعدد بود، در رأس نهاد تنظیم گری و حکمرانی صنعت است که آن زمان منجر به اتلاف منابع و وقوع سوانح هوایی متعدد و پرونده های قضایی گوناگون شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در واقع رئیس نهاد ایمنی هوانوردی کشور است؛ در دورهٔ ۳ سالهٔ اخیر برخلاف دوره های قبل، خوشبختانه هیچ گونه حادثه و یا سانحهٔ هوایی باوجود همهٔ التهابات نظامی، تنگناهای هوایی و تشدید تحریمات، رخ نداد؛ حال اینکه چرا باید در سازمانی حساس، چنین تغییر مدیریتی رخ دهد؟ مگر نه اینکه شرایط امروز کشور و شهادت رئیس جمهور فقید محصول وقوع یک سانحهٔ هوایی بود .از سوی دیگر مگر نه اینکه رئیس جمهور از وفاق ملی صحبت می کند؟ پس چرا انتصابات برخی وزرای دولت بدون توجه به این شعار و صرفا در راستای جناح گرایی بدون توجه به حساسیت های صنعت هوایی است؟

آقای پورفرزانه گرچه فردی با تحصیلات مکفی و مرتبط است اما چندین نکتهٔ مهم درباره وی و البته علت انتخاب و نحوهٔ انتصاب وی باید تدقیق و بررسی شود.

۱-آقای پورفرزانه فاقد سابقه کار اجرایی در سازمان های تنظیم گر و نهادهای حاکمیتی است و این امر چالش بسیار جدی برای وی در نحوهٔ تعامل با شرکت های هوایی و مالکان ذی ارتباط آن ایجاد خواهدکرد.

۲- سرپرست فعلی سازمان هواپیمایی کشوری، سال های طولانی در حوزهٔ تعمیر و تأمین قطعات هواپیما به شکل مستقیم و نیابتی فعالیت اقتصادی گسترده و متعددی داشته و کماکان نیز دارد، درواقع این وضعیت و انتخاب را می توان به انتصاب یکی از بنکداران و فروشندگان ِ کلان ِ بازار و اصناف، به عنوان رئیس سازمان تعزیرات تشبیه کرد.

۳-برابر قوانین و مقررات و مفاد کنوانسیون های بین المللی، سازمان هواپیمایی کشوری اساساً دستگاه حاکمیتی و سازمان نظارتی در حوزهٔ ایمنی هوانوردی است، با این وصف چگونه مدیرعامل یکی از مراکز تعمیراتی که به عنوان بنگاهی اقتصادی دارای ارتباط گسترده و مزمن ِ مالی با ذی نفعان تحت نظارت سازمان هواپیمایی است را به عنوان رئیس نهاد نظارت بر شرکت های هوایی منصوب می کنند ؟ انتصاب آقای پورفرزانه مظهر و نماد تعارض منافع یا Conflict-of-Interest است که آثار و پیامدهایی دارد.

۴-«رئیس سازمان هواپیمایی کشوری» در واقع رئیس نهاد ایمنی هوانوردی آن کشور است؛ با این وصف در دورهٔ ۳ سالهٔ اخیر مغایر و متضاد دوره های ماقبل، هیچ گونه حادثه و یا سانحهٔ هوایی باوجود همهٔ التهابات نظامی و غیرنظامی، تنگناهای هوایی و تشدید تحریمات رخ نداد؛ بنابراین علت تغییر ریاست سازمان جای تأمل دارد.

۵-حسین پورفرزانه به عنوان یکی از مدیران مپنا سال ها در بخش پشتیبانی و تامین قطعات در صنعت هوایی حضور داشته و در حوزهٔ تخصصی ِ مرتبط با تحصیلات و سوابق مشغول فعالیت و خدمت رسانی بود، در عین حال محمدی بخش هم به عنوان فردی نظامی مشغول تنظیم گری، حکمرانی با نقش پیشگیری از سوانح بود و بعضاً نیز در حاشیهٔ مسئولیت ایمنی هوانوردی، ورود نسبتاً مؤثر و قابل قبولی در موضوعات فرعی نظیر نرخ بلیت و توسعه ناوگان داشت؛ کارشناسان معتقدند با چنین انتخاب و انتصابی، هم ظرفیت های محمدی بخش ابتر و عقیم شد و هم استعداد و تجارب ارزندهٔ پورفرزانه در بخش زنجیرهٔ تامین و لجستیک با هزینه سازی های سنگین برای کشور تلف خواهد شد.

صرف اینکه چون دولت تغییر کرده پس مدیریت ها بدون درنظر گرفتن توفیقات و موفقیت های گذشته و صرفا توجه به جناح بندی، تغییر کند بر خلاف رویه و ادعای رئیس جمهور است.

ابتدا باید عنوان کرد هر نقد سازنده ای به هر مقام مسئولی بسیار ارزشمند است اما نقد اصولی را می توان از آنچه برخی رسانه ها عجولانه به عنوان نقد و تذکر علیه این انتصاب منتشر کرده اند، و بیش از نقد، بوی پیش داوری، غرض ورزی و مغلطه از آن به مشام می رسد،  تشخیص داد.

نگاهی به رزومه حسین پورفرزانه رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری نشان می دهد در این انتصاب، تخصص گرایی مورد تاکید جناب دکتر پزشکیان رئیس جمهوری محترم، مورد توجه سرکار خانم دکتر صادق وزیر محترم راه و شهرسازی قرار گرفته و خانم وزیر یکی از نخبگان دانشگاه و صنعت کشور که سوابق آکادمیک و اجرایی و مدیریتی قابل قبولی در صنایع مرتبط هوانوردی در کارنامه دارد و وصله سیاسی و جناحی بودن به او نمی چسبد را به مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری برگزیده است.

تخصص مرتبط با صنعت هوانوردی، دقیقا پاشنه آشیل رئیس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری بود. ایشان فردی با سبقه نظامی بود که با احترام به تمام توانمندی های وی، به اذعان اهل فن، از تخصص لازم در صنعت هوانوردی بهره کافی نداشت و بیشتر بر سوابق خلبانی و عنوان کاپیتانی خود تکیه می کرد که البته برخی از آگاهان حتی اطلاق عنوان کاپیتانی را برای ایشان چندان مقرون با حقیقت نمی دانستند.

نقادی که به نقد دکتر حسین پورفرزانه در رسانه ای مشهور به وابستگی به نهادهای نظامی، قلم گردانده در بخشی از نوشته خود انتصاب ایشان را به انتصاب مسئول دیگری تشبیه کرده که در زمان او سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ رخ داد. به این ترتیب نقاد بی طرفی خود را کاملا کنار گذاشته و با مغلطه ای بزرگ در جای دانای کل نشسته، از جامه نقادی به جامه پیشگویی درآمده و تلویحا سوانحی را در آینده در ذهن خود پیش بینی کرده و قبل از آن که حکم انتصاب پورفرزانه خشک شود، او را در جایگاه متهم سوانح ذهنی خود نشانده است!

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که هر کس با اصول و مبانی مدیریت و خصوصا مدیریت در مجموعه هایی مثل صنعت هوانوردی آشنا باشد می داند آثار سوء مدیریت در برخی مقاطع زمانی، لزوما در همان دوره نمایان نمی شوند و پیامدهای سوء اشتباهات گذشته گاه خود را با تاخیر حتی چندساله نشان می دهند.

در بخش دیگری از این گزارش، ایمنی هوانوردی، وظیفه مهم رئیس سازمان هواپیمایی برشمرده شده و با اشاره ای بسیار گذرا به سانحه هوایی منجر به شهادت حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهوری سابق و هیات همراه و کادر پرواز و خسارت های این سانحه برای کشور، سه سال اخیر به عنوان سال هایی که هیچ گونه حادثه و یا سانحه هوایی رخ نداده معرفی شده است.

نداشتن سانحه منجر به سقوط هواپیماهای مسافری البته بسیار جای تقدیر از جناب محمدی بخش و تک تک پرسنل صنعت هوانوردی کشور دارد اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که بخش مهمی از مسافران هوایی با وجود رخ ندادن سقوط در سه سال اخیر، لحظات پر بیم و التهابی را در بسیاری از پروازها سپری کرده و می کنند که این نگرانی و ناآرامی مسافران، بیش از هر دلیل دیگر، نتیجه فرسودگی و زمین گیر شدن بخش قابل توجهی از ناوگان است و رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری با وجود وعده های مکرر و ارائه آمارهایی از نوسازی ناوگان، اقدام موثر و ملموس مدیریتی در برطرف کردن این معضلات انجام نداد.

در بخش دیگری از این گزارش، رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری به دلیل سابقه طولانی در بخش تعمیر و تامین قطعات هواپیما و ارتباط مدیریتی با یکی از مجموعه های اقتصادی معظم کشور مورد نقد قرار گرفته و عنوان شده که این ویژگی می تواند تعارض منافع با مسئولیت های حاکمیتی وی ایجاد کند. در اینجا نیز به شباهت انتصاب رئیس جدید سازمان هواپیمایی به یکی از روئسای اسبق سازمان اشاره و ادعا شده وی دارای فعالیت های اقتصادی و شرکت های متعددی بوده که منجر به اتلاف منابع، سوانح هوایی متعدد و پرونده های قضایی گوناگون شده است. برای تخصصی تر جلوه دادن این نقد، در کنار لغت تعارض منافع معادل فرنگی آن Conflict-of-Interest هم درج شده است!

روشن است که تخصص و تجربه در مدیریت تعمیر و تامین قطعات هواپیما در شرایط کنونی صنعت هوانوردی کشور، نقطه قوت رئیس جدید سازمان هواپیمایی است و نه نقطه ضعف وی و این سخن نیز مغلطه ای بیش نیست.

 از سوی دیگر، مغلطه ای دیگر نیز در این عبارت پنهان شده و آن این که سودجویی شخصی یا سازمانی احتمالی از یک پست حاکمیتی موضوعی نیست که بتوان آن را به انتصاب یک فرد از سازمان یا مجموعه خاص (آنهم مجموعه ای خوشنام) مرتبط کرد که در این صورت بسیاری از مسئولان صنعت هوانوردی کشور و از جمله رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری نیز به نوعی با برخی سازمان ها و مجموعه ها مرتبط بوده و هستند.

 ضمنا این شائبه را نمی توان با انتصاب فردی کاملا خارج از بدنه یک صنعت هم علاج کرد چرا که سودجویی از یک پست حاکمیتی به عدم نظارت موثر نهادهای نظارتی به گزینش فرد پاک دست و سالم بودن فرآیندهای حاکم بر آن سازمان باز می گردد و نه به سوابق حرفه ای و ارتباطات شغلی آن فرد. در مورد رئیس اسبق سازمان هواپیمایی هم که در مطلب مذکور به نام وی اشاره شده اگر تخلفی رخ داده، قطعا دستگاه های نظارتی به وظیفه خود عمل کرده اند.

ضمن اینکه این نکته را باید اضافه کرد که ریاست سازمان هواپیمایی هیچ ارتباط مستقیمی با تعمیر و نگهداری هواپیماها و تامین قطعات و خرید آنها ندارد و تامین قطعات هواپیما و ... مربوط به شرکت های هواپیمایی است و سازمان نقشی در این موضوعات جز نظارت ندارد!  

نکات قابل نقد و تامل در گزارش خبرگزاری فارس بیش از این است که مطرح شد اما کوتاه سخن این که طبیعی ست که انتصاب رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری مثل بسیاری انتصابات دیگر به مزاج بعضی خوش آید و بعضی ناخوش، اما این که ناموافقان رئیس جدید، که به وضوح از برکناری رئیس سابق این سازمان ناخشنودند، با مغلطه کردن و شماره گذاری کردن این مغالطات تکرای به عنوان تذکر، این انتصاب را زیر سوال ببرند، جز استفاده ابزاری از رسانه، نامی ندارد.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.