بازدید سایت : ۶۴۱۱۲

جاده نیمه تمام سمنان فیروزکوه اعتبار ملی می خواهد

جاده نیمه تمام سمنان فیروزکوه، به دلیل رفع نشدن مشکلات زیرساختی و فنی، خطرناک، حادثه آفرین و ناایمن است و نباید از نسبت دادن عنوان جاده مرگ به این محور تعجب کرد.

جاده نیمه تمام سمنان فیروزکوه اعتبار ملی می خواهد
تین نیوز

ایمن سازی مسیر سمنان فیروزکوه راه ارتباطی سه استان تهران، سمنان و مازندران معروف به «جاده مرگ» در گرو تامین اعتبار و همراهی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای تکمیل طرح دوبانده سازی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جاده نیمه تمام سمنان فیروزکوه، یکی از محورهای ارتباطی مهم استان های مرکزی با شمالی کشور با وجود تردد قابل توجه وسایل نقلیه در سال های گذشته به دلیل رفع نشدن مشکلات زیرساختی و فنی، خطرناک، حادثه آفرین و ناایمن است و نباید از نسبت دادن عنوان «جاده مرگ» به این محور تعجب کرد.

وجود واحدهای متعدد تولید گچ و مصالح ساختمانی و تردد روزانه صدها کامیون حامل گچ و سیمان از این محور به صورت رفت و برگشت، وجود روستاهای متعدد و نبود روشنایی مسیر این مناطق و همچنین ضعف در نصب علایم ترافیکی، عوامل مهم سردرگمی مسافران و تصادف های مرگبار است، به طوری که اگر مسافری هیچ شناختی از این جاده نداشته باشد، بروز حادثه و مرگ در این محور برای راننده و سرنشینانش به دلیل نبود ایمنی کافی محتمل است.

محوری که ارتباط سمنان، مازندران و تهران را روان سازی می کند

محور سمنان به فیروزکوه به طول ۶۰ کیلومتر در محدوده جغرافیایی استان های سمنان و تهران واقع شده و به دلیل ارتباط سمنان با استان های تهران و مازندران یکی از مسیرهای مهم و پرتردد کشور و دارای اهمیت زیادی است و ارتقای ایمنی این مسیر طرحی ملی و عام المنفعه محسوب می شود.

۳۷ کیلومتر از محور سمنان به فیروزکوه در محدوده استان سمنان قرار دارد که قطعه اول دوبانده سازی این محور از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و مسیر کوتاهی به طول ۱۰ کیلومتر در دور نخست سفر آیت الله رئیسی رییس جمهور به سمنان در آبان ۱۴۰۰ با سرمایه گذاری ۳۱۵ میلیارد ریالی افتتاح و آغاز عملیات اجرایی قطعه دوم به طول ۲۷ کیلومتر کلنگ زنی شد که تخصیص اعتبار لازمه تسریع در تکمیل طرح و جلوگیری از تصادف های خونین است.

برای اجرای قطعه دوم شامل ۲۷ کیلومتر از مومن آباد تا قبل از گردنه بشم سال ۱۴۰۰ با پیمانکار قرارداد امضا شد و با اجرای عملیات راهسازی از جمله خاکبرداری و خاکریزی پیشرفت فیزیکی طرح به ۱۵درصد رسید، اما اکنون این طرح به دلیل فقر اعتباری نیمه فعال است.

پس از سفر شهید آیت الله رئیسی رییس دولت سیزدهم در فروردین ۱۴۰۳ به استان سمنان پیگیری های زیادی از سوی اداره کل راه و شهرسازی سمنان برای تخصیص اعتبار به طرح ها انجام شد که این موضوع به سفر مدیرکل راه های منطقه شمال شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به استان و بازدید از طرح منجر شد.

جاده سمنان فیروزکوه 1

فاصله ۱۳ هزار میلیارد ریالی تا سبک سازی ترافیک محور تهران مازندران

محور سمنان فیروزگوه از جمله مسیرهایی است که می تواند ترافیک محور سمنان تهران و مازندران تهران را کاهش دهد و به کریدور شمال - جنوب تبدیل شود اما برای تحقق این چشم اندار تکمیل ۲۷ کیلومتر از محور سمنان فیروزکوه (ساخت باند دوم) متناسب با قیمت روز ۱۳ هزار میلیارد ریال نیاز است و در صورت تامین اعتبار به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال دسته کم ۱۰ کیلومتر انتهای مسیر بهره برداری می شود.

ضرورت توجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

طبق آخرین بررسی ها سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور سال ۱۴۰۲ برای تکمیل محور سمنان - فیروزکوه یکهزار و ۲۱۰ میلیارد ریال تخصیص داد، اما به دلیل اینکه کارفرمای این طرح شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است، اعتبار از سوی سازمان مدیریت به این شرکت تخصیص پیدا می کند و شرکت باید در خصوص پرداخت آن تصمیم گیری کند.

ساخت باند دوم محور سمنان فیروزکوه (حدفاصل گردنه بشم تا روستای مومن آباد در نزدیکی سمنان) به منظور افزایش کیفیت تردد و رفع گره های ترافیکی مسیر مواصلاتی سمنان، تهران و مازندان امتداد دارد که تسریع در تکمیل طرح و پرهیز از اقدامات لاک پشتی موجی از امیدافزایی و رضایت عمومی را به همراه خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.