بازدید سایت : ۴۳۸۲۲

غول حفاری تونل مترو به ایستگاه جنت‌ آباد رسید

از خط۱۰ مترو یعنی مسیر وردآورد تا تهرانپارس به عنوان یکی از خطوط مهم شبکه حمل ونقل ریلی پایتخت نام برده می شود که درصورت تکمیل غرب به شرق پایتخت از کریدور شمالی به هم متصل می شود، اما در مسیر اجرای این پروژه موانع و معارض های زیادی وجود دارد.

غول حفاری  تونل مترو به ایستگاه جنت‌ آباد رسید
تین نیوز |

از خط۱۰ مترو یعنی مسیر وردآورد تا تهرانپارس به عنوان یکی از خطوط مهم شبکه حمل ونقل ریلی پایتخت نام برده می شود که درصورت تکمیل غرب به شرق پایتخت از کریدور شمالی به هم متصل می شود، اما در مسیر اجرای این پروژه موانع و معارض های زیادی وجود دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، به عنوان مثال در پیشروی این خط از ایستگاه میدان دریاچه به سمت شرق وجود گود پرخطر و فاضلاب های سرگردان مجتمع های مسکونی دردسرساز شده بود، اما حالا خبرهای خوشی از پیشرفت این پروژه شنیده می شود. حتی گفته شده با ورود و آغاز مونتاژ دومین دستگاه حفار مکانیزه (تی بی ام) در ایستگاه جنت آباد روند کار شتاب می گیرد.

خطر چاه های جذبی مجمتع های مسکونی

موانع اجرایی و معارض های پروژه خط۱۰ مترو با ایمن شدن گود پرخطر، به پایان نرسیده است. نصر آزادانی درباره ملاحظات جدید مربوط به این پروژه می گوید: «در ادامه کار و در بخش حدفاصل میدان دریاچه تا میدان ساحل، اکنون مشکل فاضلاب های سرگردان و غیراصولی برج های مسکونی بلوار شهید جوزانی شرقی را پیش رو داریم. وجود این فاضلاب های سرگردان، ملاحظات خاصی را برای ادامه عملیات حفاری تونل خط۱۰ ایجاب می کند.

این موضوع جدا از مخاطراتی که درمسیر حفاری تونل ایجاد و سرعت کار دستگاه حفار مکانیزه را تا حدودی کند کرده است، می تواند خطر فرونشست زمین و واردآمدن آسیب به سازه های اطراف را دربر داشته باشد. برای حل مشکل مورد اشاره، جلساتی با شهرداری منطقه و هیأت مدیره مجتمع های مسکونی داشتیم.»

گذر ایمن از کنار یک گود

حفاری خط۱۰ متروی تهران به عنوان نخستین خط از خطوط جدید ۴گانه شبکه ریلی درون شهری پایتخت، از ۱۸مهرماه سال۱۴۰۲ و از ایستگاه میدان دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه۲۲ آغاز شد. وجود گود بزرگ و ناایمن آیرانا متعلق به بخش خصوصی، در مجاورت مسیرحفاری این خط باعث شد تا سرعت پیشروی دستگاه تی بی ام(دستگاه مکانیزه حفار) کند شود. پس از کش وقوس های فراوان، حدود ۲ ماه قبل بود که با ایمن سازی گود، حفاری ایمن تونل خط ۱۰ ادامه پیدا کرد.

با برطرف شدن مشکل گود ناایمن آیرانا، میزان حفاری تونل خط۱۰ در ماه های اخیر حدود ۲۵۰متر پیشرفت داشته و میزان آن از ایستگاه میدان دریاچه به ۷۰۰متر رسیده است. حسین نصرآزادانی، مجری خط۱۰ مترو درباره آخرین وضعیت این پروژه می گوید: «مشکل گود آیرانا با همکاری شهرداری منطقه۲۲ و مجاب کردن مالک به تحکیم نسبی دیواره گود کاهش یافت و توانستیم بدون بروز مشکل و خطر از آن بخش عبور کنیم.»

اجرای تصفیه خانه محلی

نصرآزادانی درباره حل این مشکل هم می گوید: «راه حل نهایی و قطعی این است که شرکت آبفا، سیستم اگوی شهری را در این محدوده اجرا کند. البته سازندگان مجتمع موظف بودند قبل از اجرای اگو، تصفیه خانه های محلی داشته باشند اما به جای آن چاه جذبی حفر کرده اند. با توجه به نفوذناپذیری خاک منطقه، این چاه های جذبی کارکرد خودشان را ازدست داده اند و فاضلاب به سطح زمین پس زده می شود. این موضوع جدا از ناپایدارکردن زمین و ایجاد خطر احتمالی برای پروژه خط ۱۰مترو (چه در مرحله اجرا و چه هنگام بهره برداری)، مشکلات و عوارض زیست محیطی هم در بردارد.

با وجود این مسئله، پروژه احداث خط۱۰ مترو به پیشروی خود ادامه داده و حتی از کنار تونل فاضلاب یکی از برج ها نیز عبور کرده ایم اما روند کار کمی کند شده است. البته جلساتی را با شهرداری منطقه و هیأت مدیره مجتمع های مسکونی داشتیم. ساکنان ساختمان های اطراف هم می گویند سازندگان باید مشکل رابرطرف و تصفیه خانه محلی ایجاد کنند.»

پروژه خط۱۰ درحال پیشروی

تلاش مدیریت شهری پایتخت برای تسریع روند احداث خط ۱۰مترو شامل افزایش تعداد دستگاه های حفار مکانیزه تونل و افزودن به جبهه های کاری این پروژه است. درهمین راستا دستگاه حفار مکانیزه دوم هم به کارگاه جنت آباد رسیده و درحال مونتاژ است تا در بهار سال ۱۴۰۴حفاری خط۱۰ از این جبهه کاری نیز به سمت نمایشگاه بین المللی آغاز شود.

مجری خط۱۰ متروی تهران درباره آخرین وضعیت این خط و برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری می گوید: «طبق برنامه ریزی صورت گرفته، درنظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۳میزان حفاری خط ۱۰مترو را به هزار متر برسانیم و بعد از رسیدن به یک کیلومتر حفاری برنامه ای برای بازدید مدیران شهری و رسانه ها از پروژه داشته باشیم. با احتساب آماده سازی دستگاه حفار مکانیزه دوم که در ایستگاه جنت آباد درحال مونتاژ است و با تعداد کارگاه های فعال ایستگاه هایی که داریم، حدود ۶۰۰نفر در پروژه خط ۱۰مترو مشغول به کار هستند. همچنین درصورت تامین بموقع منابع مالی، می توان به تکمیل و بهره برداری از فاز نخست پروژه در ۴سال آینده امیدوار بود.»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.