اقتصادی کردن سرمایه گذاری ها در صنعت ریلی
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن بیان کرد: راهآهن کشور برنامه راه روشنی را تا افق ۱۴۰۴ پیش روی توسعه صنعت ریلی کشور ترسیم کرده وافزایش سهم بار و مسافر دو هدف اصلی این برنامهریزی راهآهن است .
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن بیان کرد: راهآهن کشور برنامه راه روشنی را تا افق ۱۴۰۴ پیش روی توسعه صنعت ریلی کشور ترسیم کرده وافزایش سهم بار و مسافر دو هدف اصلی این برنامهریزی راهآهن است .
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ نوراله بیرانوند درباره وضعیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی گفت: رویکرد دولت و راه آهن حداکثر سازی مشارکت بخش خصوصی در ساخت، توسعه، نگهداری و بهره برداری از شبکه ریلی است.بنابراین برای عملیاتی کردن این استراتژی، برنامه های مختلفی طی دو دهه اخیر در راه آهن طراحی و اجرا شده است.
وی افزود: از جمله اقدامات مهم جهت جذب سرمایه گذار به بخش ریلی، تصویب قانون دسترسی به شبکه ریلی به عنوان بستری برای مشارکت بخش خصوصی، واگذاری ناوگان باری و مسافری به بخش خصوصی بوده که در همین راستا شرکت های بخش خصوصی برای بحث بهره برداری از این حوزه، شکل گرفتند.
بیرانوند اضافه کرد: از طرف دیگر، راه آهن برای بحث نگهداری، سیاست برون سپاری را در پیش گرفت و به جای نگهداری خطوط ، ایستگاه ها و ساختمان، آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد.
وی به اقدامات شرکت های بخش خصوصی برای فعالیت گسترده در راه آهن اشاره کرد و گفت: شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه بازسازی و نوسازی ناوگان و ماشین آلات، جذب راه آهن شده و طی سال های گذشته به موفقیت های خوبی رسیدند ، از طرفی هم راه آهن با هدف اقتصادی کردن سرمایه گذاری در صنعت ریلی، در زمینه تامین ناوگان جدید لکوموتیو، واگن باری و مسافری، مشوق های لازم را برای سرمایه گذاری در نظر گرفت .
وی اظهار داشت: از جمله اتفاقات مهم در این بخش، تامین بالغ بر ۱۰۰ دستگاه لکوموتیو توسط بخش خصوصی با حمایت راه آهن بوده که طی ۱۰ سال گذشته صورت گرفت.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل یادآور شد؛ اگر چه در بخش تامین واگن های باری و مسافری سرمایه گذاری های خوبی در بخش ریلی اتفاق افتاده اما روند سرمایه گذاری متناسب با برنامه های توسعه ناوگان راه آهن نبوده است.
وی با بیان اینکه شرکت راه آهن در راستای تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران از مشوق هایی استفاده کرده است، افزود: راهآهن برای اقتصادی کردن فعالیت ریلی بخش خصوصی، اقداماتی در دستور کار خود قرار داده که کاهش تعرفه دسترسی به شبکه و تهیه بسته های حمایتی سرمایه گذاری از آن جمله است.
وی خاطر نشان کرد: به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، دولت در نظر دارد در پنج سال آینده ۵/ ۷ میلیارد دلار منابع مالی برای توسعه شبکه حملونقل ریلی و سایر بخشهای حملونقل اختصاص دهد و این فرصت مناسبی است تا بخش خصوصی در این عرصه بتواند بیش از پیش فعال شود.همچنین براساس برنامهریزیهای انجام شده، قرار است در چشمانداز ۱۴۰۴ سهم جابجایی بار در کشور به میزان ۳۰ درصد از سوی شبکه ریلی و ۲۰ درصد مسافر در سطح کشور انجام شود .
وی یادآور شد؛ راهآهن برنامه راه روشنی را تا افق ۱۴۰۴ پیش روی توسعه صنعت ریلی کشور ترسیم کرده وافزایش سهم بار و مسافر دو هدف اصلی این برنامهریزی راهآهن است .
بیرانوند در توضیح بیشتر مطلب فوق بیان کرد: تحقق برنامه راهآهن نیازمند یک سبد منابع است و شرکت راهآهن تلاش دارد که وابستگی این سبد به منابع دولتی کاهش پیدا کند چون وقتی کشور با کسری بودجه مواجه است اعتبارات دولتی برای طرحهای عمرانی به مشکل میخورد.