◄ عقبماندگی ترانزیت ریلی از برنامه بالادستی
ترانزیت ریلی در 9 ماهه اول سال جاری 61 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
ترانزیت ریلی در 9 ماهه اول سال جاری 61 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. حسین عاشوری رئیس کمیته ترانزیت راهآهن با اعلام این خبر افزود: در این مدت یکمیلیون و 150 هزار تن کالا از طریق ریل ترانزیت شده است و تا پایان سال این میزان به یکمیلیون و 600 هزار تن افزایش خواهد یافت.
به گزارش تیننیوز، حسین عاشوری که در تماس تلفنی با برنامه گزارش ویژه خبری شبکه دو سیما صحبت میکرد افزود: طبق برنامه تا سال 1400، ترانزیت ریلی باید به پنج میلیون تن برسد که از برنامه عقب هستیم.
عاشوری افزود: اعتمادسازی در صاحبان بار و ایجاد زیرساختها از جمله مسائل مهم برای رسیدن به اهداف برنامه تا سال ۱۴۰۰ است.
او گفت: مطالعات طرح جامع حملونقل از ۱۰ سال پیش آغازشده و تاکنون به آن نتیجه اصلی نرسیده است.
عضو هیأت مدیره راهآهن افزود: برای ارتباطات ریلی بهتر با کشورهای همسایه و ایجاد کریدورها نیازمند حمایت دولت و به اوژه وزارت امورخارجه هستیم.
سایه بروکراسی بر سر ترانزیت
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای هم در این برنامه گفت: بین سالهای ۹۳ تا ۹۵ ترانزیت در کشور ۲۸ درصد کاهش یافت.
شهرام آدمنژاد افزود: بروکراسی از مشکلات ترانزیت در کشور است و نگاهمان به این صنعت سودآور نیست.
او گفت: ظرفیت کنونی ترانزیت در کشور بدون نیاز به سرمایهگذاری جدید ۵۰ میلیون تن است اما مشکلات نرمافزاری مانع استفاده از این ظرفیت است.
شهرام آدمنژاد افزود: ۳۰۰ هزار کامیون در حملونقل جادهای کشور وجود دارد که ۹۰ هزار از این تعداد بالای ۲۵ سال عمر دارند و این هم بخشی از مشکلات حملونقل و ترانزیت در کشور است.
او گفت: قرارداد نوسازی ۶۵ هزار دستگاه از ناوگان حملونقل جادهای در سال جاری بستهشده است.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور افزود: عدم تعادل میان عرضه و تقاضا؛ مهمترین مشکل در بخش حملونقل جادهای و کامیونداران است.
شهرام آدمنژاد گفت: دو دهه است که در حال مطالعه درباره حملونقل و صنعت ترانزیت هستیم اما این مطالعات تاکنون به اجرا نرسیده است.
او افزود: صدور بارنامه، الکترونیکی شده است و تا اول خرداد سال آینده همه دستگاههای مرتبط به این سامانه متصل میشوند.
بررسی سخت و زیانآور شدن شغل رانندگی کامیون در مجلس
یک عضو کمیسیون عمران مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ۸۵ درصد ناوگان حملونقل کشور؛ خودمالکی است.
سیدحسن علاو افزود: ۱۳ هزار کیلومتر راهآهن در طول برنامه باید اجرا میشد که به علت کمبود بودجه ساخته نشد.
او گفت: کمبود منابع و نابسامانی در مدیریت از مهمترین مشکلات در ناوگان حملونقل و ترانزیت کشور است.
سیدحسن علاو افزود: ارائه نشدن طرح جامع حملونقل ازجمله مشکلات اساسی این بخش است.
او گفت: وجود مدیریتهای متعدد در بخش حملونقل سبب نابسامان شدن این صنعت شده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: طرح سخت و زیانآور دانستن شغل رانندگان کامیون در مجلس بررسی مجدد خواهد شد.
مسئولان ترانزیت را صنعت درآمدزا نمیدانند
انوش رهام کارشناس ارشد حملونقل هم در این برنامه گفت: ترانزیت بهعنوان یک صنعت سودآور و پیشران در میان مسئولان جایگاهی ندارد.
او افزود: در مقایسه با کشورهای منطقه ازنظر ترانزیت بسیار عقب هستیم.
انوش رهام گفت: ۸۰ درصد واردات کشور از مسیر دریایی است.