◄ آخرین وضعیت خط ریلی شلمچه – بصره
پیگیر آن هستیم که اتصال ریلی قطعه ریلی شلمچه به بصره به هر نحو ممکن صورت بگیرد تا بتوانیم حمل و نقل مسافری و همچنین حمل بار را از این مسیر ریلی برای دو کشور ایران و عراق داشته باشیم.
مدیرعامل راه آهن کشور در خصوص راه آهن شلمچه به بصره گفت: پیگیر آن هستیم که اتصال ریلی قطعه ریلی شلمچه به بصره به هر نحو ممکن صورت بگیرد تا بتوانیم حمل و نقل مسافری و همچنین حمل بار را از این مسیر ریلی برای دو کشور ایران و عراق داشته باشیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سید میعاد صالحی امروز، ۳ اسفند ماه در حاشیه بازدید از خط راه آهن شلمچه به بصره در نقطه صفر مرزی شلمچه اظهار کرد: حسب دستور وزیر راه و شهرسازی، برای بازدید از آخرین وضعیت اتصال خط راه آهن شلمچه به بصره در این منطقه حضور پیدا کردم و جلسه خیلی خوبی را در این خصوص در نقطه صفر مرزی داشتیم.
وی افزود: در منطقه شلمچه، موضوعاتی که در خصوص این خط وجود داشت را از مسئولین مربوطه شنیدیم و ما نیز نکات خود را اظهار کردیم و یک گام رو به جلو را در این زمینه برداشتیم.
مدیرعامل راه آهن کشور گفت: با توجه به جمع بندی ای که در این خصوص در حضور وزیر راه و شهرسازی خواهیم داشت امیدواریم که بتوانیم خبرهای خوبی را در خصوص خط شلمچه به بصره اعلام کنیم.
صالحی عنوان کرد: در دو ماه اخیر با توجه به سفری که با حضور وزیر راه و شهرسازی به عراق داشتیم، مذاکرات بسیار خوبی با طرفین عراقی انجام شد و آقای قاسمی با وزیر حمل و نقل عراق، صورت جلسه ای کاملا عملیاتی را امضا کرد.
وی ادامه داد: حضور بنده در این مکان، پیرو تمهیدات لازم از سمت طرف ایرانی برای آغاز این پروژه است. پروژه راه آهن شلمچه- بصره، موانع مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارد و در تفاهماتی که باطرف عراقی داریم، موانع را گام به گام بر می داریم.
معاون وزیر راه و شهر سازی بیان کرد: به هرحال بخش عمده این پروژه در خاک کشور دیگری قرار دارد و باید مناسبات لازم رعایت شود. آن چیزی که ما پیگیر آن هستیم این است که اتصال ریلی قطعه شلمچه به بصره به هر نحو ممکن صورت بگیرد تا بتوانیم حمل و نقل مسافری و همچنین حمل بار را از این مسیر ریلی برای دو کشور ایران و عراق داشته باشیم .
صالحی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در این سفر افزود: در سفری که امروز با همکاران خود به استان خوزستان داشتیم از مراحل پیشرفت خط دوم راه آهن اندیمشک به اهواز بازدید کردیم و با توجه به برنامه ریزی ای که در خصوص این خط انجام شده است، بحث زیرسازی و پس از آن روسازی به صورت بلاک به بلاک در حال انجام بوده و به مرحله پایانی نزدیک است.
بیشتر بخوانید:
پیگیر تکمیل خط راهآهن شلمچه - بصره هستیم
وی ادامه داد: در فاز اول این خط سرعت حرکت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، تست می شود. همچنین امیدوار هستیم تا بتوانیم هر بلاک را به زیر بار بیاوریم و بهره برداری از آن را انجام دهیم تا سرعت سیر افزایش پیدا کند و تلاقی های قطارها کمتر شود.
صالحی با اشاره به اینکه طول بلاک اول خط دوم راه آهن اندیمشک - اهواز ۱۶ کیلومتر است، اظهار کرد: امروز به صورت خاص از بلاک شوش به هفت تپه بازدید کردم که الحمدلله مراحل نهایی آن در حال طی شدن است و امیدوار هستیم در آینده نزدیک و شاید طی چند هفته آینده، افتتاح آن صورت بگیرد.
مدیرعامل راه آهن کشور ادامه داد : برای بلاک بعدی این خط (هفت تپه به میان آب) که حدود ۱۵ کیلومتر است نیز برنامه ریزی کرده ایم و با پیمانکار خط (قرارگاه خاتم الانبیا) در خصوص مشکلات فی مابین قرارگاه خاتم الانبیا و راه آهن که چندسال وجود داشت بحث و گفت و گو داشتیم.
وی افزود: ان شالله با توجه به قولی که پیمانکار داده است تا تیرماه سال ۱۴۰۱، خط دوم قسمت هفت تپه به میان آب نیز زیر بار برود و وارد چرخه بهره برداری شود.
مدیرعامل راه آهن کشور امروز به استان خوزستان سفر کرد و در این سفر از شرکت تراورس اندیمشک، ایستگاه های راه آهن اندیمشک، شوش، اهواز تا ایستگاه شلمچه و خرمشهر و طول خط راه آهن جنوب را بازدید کرد.