بازدید سایت : ۲۸۴۵۳

رشد ۱۱ درصدی شاخص حمل در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹

با توجه به اینکه شبکه و ناوگان ریلی به صورت مشترک برای حمل بار و مسافر مورد استفاده قرار میگیرد، شاخص حمل ریلی (یعنی مجموع حمل بار و مسافر ریلی) با توجه به ظرفیت شبکه و ناوگان، تعیین کننده عملکرد راه آهن است.

رشد ۱۱ درصدی شاخص حمل در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹
تین نیوز

معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به برخی مطالب بیان شده از سوی رئیس جدید انجمن صنفی کارفرمایی حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: با توجه به اینکه شبکه و ناوگان ریلی به صورت مشترک برای حمل بار و مسافر مورد استفاده قرار میگیرد، شاخص حمل ریلی (یعنی مجموع حمل بار و مسافر ریلی) با توجه به ظرفیت شبکه و ناوگان، تعیین کننده عملکرد راه آهن است.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، وی افزود: اگر شاخص حمل سالانه را در سال آخر دولت قبل یعنی سال ۱۳۹۹ در نظر بگیریم، به جهت شیوع بیماری کرونا و حذف تعداد زیادی از قطار های مسافری در این سال، تقریبا غالب ظرفیت ناوگان کشنده ریلی (لکوموتیوها) و ظرفیت خطوط شبکه در بخش باری مورد استفاده قرار گرفت و عملاً توانستیم رکورد حمل بار را در آن سال ثبت نماییم. اما با کنترل بیماری کرونا از سال ۱۴۰۰ به بعد و لزوم بازگشت قطار های مسافری به حالت قبل از کرونا، ظرفیت شبکه و لکوموتیوها و ظرفیت خط به تدریج برای هر دو نوع قطار مسافری و باری تخصیص یافت که بدیهیست منجر به افزایش قطارهای مسافری و محدودیت تردد قطارهای باری و افزایش جابجایی مسافر و کاهش حمل بار نسبت به دوران کرونا میگردد.

اما آنچه تعیین کننده عملکرد راه آهن است، نه حمل بار و نه حمل مسافر به تنهایی است بلکه شاخص حمل ریلی است که مجموع عملکرد حمل بار و مسافر ریلی را نشان می دهد و این شاخص در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۱ درصد رشد داشت. البته این در شرایطی بود که عدم تامین منابع لازم برای نگهداری و تعمیرات به موقع ناوگان از سال ۱۳۹۷ به بعد، آماده به کاری لکوموتیوها  از سال ۱۳۹۹ رو به کاهش بود که با تلاش ها و پیگیری های شبانه روزی مدیرعامل و همکاران راه آهن جمهوری اسلامی ایران و تامین بخشی از منابع مورد نیاز در دولت سیزدهم تا حدودی کنترل شد.

نکته دیگر اینکه طبیعتا در شرایطی که لکوموتیو به گلوگاه حمل تبدیل شده، افزایش تعداد واگنهای باری به افزایش بار کمکی نمیکند و بدیهیست که بار حمل شده به ازای هر واگن کاهش خواهد یافت.

معاون بهره برداری راه آهن در خصوص برخی نکات بیان شده در فضای مجازی بیان کرد: برخی افراد با وجودیکه میدانند حقیقت را کتمان نموده و به جای استفاده از شاخص های مرسوم در راه اهن و دنیا، صرفا از شاخص های محلی (local) استفاده می نمایند.

وی با اشاره به ثبت رکورد جدید جابجایی مسافر ریلی گفت: در شبکه ریلی که خطوط بار و مسافر مشترک است، ملاک فنی، شاخص کل حمل و نقل است که شامل مجموع نفر کیلومتر و تن کیلومتر است و برخلاف برخی اظهارنظرهای غیر کارشناسی، در سه سال اخیر با رشد همراه بوده است.

 

شاخص حمل و نقل ریلی دولت سیزدهم

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    اینهمه رفتار ذلیلانه شرم آور است.
    چطور بخاطر منافع مدیرعاملی که چند روز دیگر برکنار میشود اینقدر مجیز و دروغ میگویند؟ حیف صندلی معاونت راه آهن.