رشد شاخص حمل ریلی و مجموع جابه جایی بار و مسافر + نمودار
مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و توسعه فناوری راه آهن جمهوری اسلامی ایران از رشد ۱۱ درصدی شاخص حمل و رشد ۳۰ درصدی بهره وری لوکوموتیو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و توسعه فناوری راه آهن جمهوری اسلامی ایران از رشد ۱۱ درصدی شاخص حمل و رشد ۳۰ درصدی بهره وری لوکوموتیو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از راه آهن ج.ا.ا، محسن ابراهیمی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و توسعه فناوری راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در باره رشد شاخص حمل ریلی و مجموع جابه جایی بار و مسافر در راه آهن ایران گفت: اگر بخواهیم عملکرد راه آهن را در حوزه حمل بار و مسافر (با وجود همه مشکلات ناشی از ناترازی های منابع بودجه در حوزه نگهداری و تعمیرات) مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار دهیم، دو شاخص حمل ریلی یعنی مجموع تن کیلومتر جابه جایی بار و نفر کیلومتر جابه جایی مسافر ریلی و شاخص بهره وری لکوموتیو یعنی نسبت شاخص حمل ریلی به تعداد لکوموتیو در اختیار را باید ملاک قرار دهیم. یعنی نه حمل بار و نه حمل مسافر به تنهایی منعکس کننده عملکرد راه آهن در حمل بار و مسافر نیستند.
ابراهیمی افزود: با بررسی این شاخص ها شاهد رشد ۱۱ درصدی شاخص حمل و رشد ۳۰ درصدی بهره وری لوکوموتیو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ هستیم که عملکرد برجسته ای را در دولت سیزدهم نشان می دهد. البته ممکن است عده ای کاهش مسافر در سال ۱۳۹۹ یعنی دوران کرونا را به عنوان دلیل کاهش شاخص حمل عنوان کنند درحالی که این استدلال صحیح نیست؛ زیرا با حذف قطارهای مسافری، غالب ظرفیت ناوگان و شبکه به قطارهای باری اختصاص یافت و همین امر بیانگر علت اختلاف میزان بار در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و سال های قبل از سال ۱۳۹۹ است و حمل بار سال ۱۳۹۹ را به رکورد حمل بار ریلی کشور تبدیل نمود. در سال ۱۴۰۰ با استقرار دولت سیزدهم و کاهش محدودیت های کرونا، تعداد قطارهای مسافری اضافه شد و بخش قابل توجهی از ظرفیت شبکه و ناوگان ریلی را اشغال کرد که رکورد تاریخ راه آهن در جابه جایی مسافر در دو سال متوالی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شکسته شد و بدیهی است که حمل بار کاهش یابد.
وقتی اینهمه کارشناس میگویند نباید راه آهن را دست بیسوادها بدهید دلیلش همین است.
شاخص حمل یک شاخص من درآوردی و جعلی برای پوشاندن خطاهای مدیران راه آهن ایران است. صرف این که یک جایی uic هم به آن اشاره کرده دلیل نمیشود که ما همه شکست ها را زیر آن قایم کنیم. راه آهن ایران عملکردی بسیار منفی داشته و آمار افت حمل بار جدی و خطرناک است. یک کسی باید به این وضع رسیدگی کند. اصلا راه آهن قرار نیست حمل مسافر را بر حمل بار ترجیح دهد و شکست خود را در حمل بار با آمارهای حمل مسافر که آن هم خیلی مشکوک به عددسازی و جعل است پوشش دهد.
آقای محسن ابراهیمی!
کامنت گذار اعظم!
دورهات در حال اتمام است و باید بروی.
کاش همه چیز را فدای یک شخص نمیکردید...
کاش همه یاد میگرفتیم که آخرت خود را فدای دنیای یک فرد متوهم و بازنده نکنیم و بازنده نشویم.