مدیران بر اساس عملکرد خود ارزیابی می شوند و ملاک حضور آنها، عملکرد آنهاست/ باید به سمت کاهش تصدی گری حرکت کنیم
مدیرعامل راه آهن گفت: شرکت های حمل و نقلی شکل گرفته اند تا بخشی از بار را از دوش راه آهن بردارند و در مقابل، سیاست گذاری، نظارت عالیه و پایش مستمر عملکرد شرکت ها بر عهده ما باشد.
مدیرعامل راه آهن گفت: شرکت های حمل و نقلی شکل گرفته اند تا بخشی از بار را از دوش راه آهن بردارند و در مقابل، سیاست گذاری، نظارت عالیه و پایش مستمر عملکرد شرکت ها بر عهده ما باشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نخستین جلسه شورای مدیران راه آهن به ریاست دکتر جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن، روز سه شنبه ۲۰ شهریور و با حضور اعضای هیات مدیره، معاونین و مدیران کل ستادی در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد.
ذاکری هدف از برگزاری این جلسه را ارزیابی آخرین وضعیت فعالیت های معاونت های مختلف راه آهن عنوان کرد و افزود: به دنبال این هستیم که با مرور اقدامات معاونین شرکت، بر اساس برنامه هایی که تبیین شده و چالش هایی که وجود دارد، به دنبال راهکارهایی باشیم که چالش ها را کمتر کرده و با سرعت بیشتری به اهداف برنامه هفتم توسعه برسیم.
وی تاکید کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و با همدلی و وفاق و تلاش مضاعف، موانع را از پیش رو برداریم و به اهداف تعیین شده برسیم.
ذاکری با اشاره به اینکه سیستم راه آهن به گونه ای است که مدیران ارشد باید از بدنه کارشناسی وارد این سیستم شوند خاطرنشان کرد: همه مدیران بر اساس عملکرد خود ارزیابی می شوند و ملاک حضور آنها، عملکرد آنهاست.
وی به مدیران راه آهن تاکید کرد با حضور در جمع همکاران به ترغیب و تشویق آنها بپردازند تا همکاران راه آهن با امید به آینده و همدلی و همراهی با اهداف تدوین شده، برنامه ها را پیش ببرند.
به گفته ذاکری، روزمرگی و ابتلا به کارهای روزمره آفتی است که موجب می شود نیروی انسانی کارامد از چرخه خارج شود، بنابراین باید امید آفرینی در لایه های مختلف شرکت راه آهن انجام شود و این امر کمک می کند که به اهداف و برنامه های خود دست یابیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بایستی تعامل بین بدنه کارشناسی و مدیران ارشد و ذینفعان شرکت افزایش یابد.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه اکنون مانند گذشته نیست که شرکتی، بار را تحویل راه آهن دهد و منتظر بماند تا راه آهن بار را حمل کند تصریح کرد: تصدی گری شرکت راه آهن باید کاهش پیدا کند و راه آهن بیشتر عهده دار نظارت و پایش باشد.
وی افزود: شرکت های حمل و نقلی شکل گرفته اند تا بخشی از بار را از دوش راه آهن بردارند و در مقابل، سیاست گذاری، نظارت عالیه و پایش مستمر عملکرد شرکت ها بر عهده ما باشد.
وی افزود: البته این امر تغییر در ساختار و چارت سازمانی راه آهن را می طلبد که نیازمند مطالعات کارشناسی و مشاوران ذی صلاح است و باید مرحله به مرحله و سنجیده این کار را انجام دهیم.
ذاکری با بیان اینکه بایستی راه آهن متولی و سیاست گذار حوزه ریلی باشد اظهار امیدواری کرد: با همفکری مدیران و همکاران شرکت راه آهن به اهداف و مسئولیت هایی که به راه آهن واگذار شده برسیم و مشکلات و چالش ها را به حداقل برسانیم.
با سلام
در حال حاضر شرایط مدیریتی و کارشناسی در راه آهن شرایط مطلوبی ندارد و شاید بزرگترین مشکلی که بتوان به آن اشاره کرد شرایط معیشتی کارکنان و تعدد مدل استخدامی در راه آهن می باشد.کارکنان راه آهن در مقایسه با دیگر سازمانهای مشابه در وزارت راه و شهر سازی و با توجه به زحمتی که متقبل می شوند از سطح حقوق مزایای کمتری برخوردار هستند و مزایای رفاهی کمتری دارند و از امکانات فوق برنامه کمتری بهره می برند که سر جمع اینها می تواند بی انگیزه گی و نارضایتی و در نهایت عدم تمرکز را در هنگام کار برای کارکنان در بر داشته باشد.
بزرگترین مشکل راه آهن عدم وجود ساز و کار برنامه ریزی شده برای جذب نیرو در حداقل 25 سال گذشته برای جایگزینی نفراتی که از سازمان رفته اند بوده است،که باعث شده تا راه آهن فاقد کادر متخصص و متعهد برای جایگیزنی مدیران میانی و همچنین مدیران ارشد حوزه باشد ،عمده مدیران در سالهای گذشته به واسطه رانت های مختلف و بدون شایستگی و طی کردن مسیر های شغلی بر کرسی های ندیریتی تکیه زدند و مشخصات یک مدیر را نداشته اند و مسیر تعریف شده مدیریتی را طی نکرده اند همین عدم ارزیابی جهت احراز پست های مدیریتی باعث شد تا معدود نفراتی که در سازمان بودند و مسیر های شغلی خود را درست طی کرده بودند هم از سازمان کوچ کنند به سازمانهای دیگر یا بخش خصوصی ،اصلاح چنین ساختار مریضی زمان زیادی را می طلبد ومی بایت از جائی شروع شود و قطعا با برنامه ریزی مستمر.
از دیگر موارد و مشکلات راه آهن نبود آموزش مستمر و موثر پرسنل می باشد متاسفانه در سالهای اخیر آموزش در راه آهن فرمالیته و صرفا برای ارتقاء شغلی انجام می شود در صورتی که آموزش می بایست کاربردی باشد و مستمر ، بدو خدمکت و ضمن خدمت بصورت پریودیک انجام شود و برای بالا بردن آگاهی و تکرار دانسته ها باشد به نوعی مانور علمی کارکنان باشد.
بخشی از مشکلات موجود را می توان با برنامه ریزی مدون و اصولی توسط مدیران ادارات کل در حوزه پرسنلی برطرف کرد اما این در صورتی محقق می شود که مدیر مربوطه خود به حوزه خود محاط و مسلط باشد ،لیکن مدیران مجموعه عمدتا در حال حاضر این تسلط را بر مجموعه خود ندارند زیرا مسیر شغلی را طی نکرده اند و همچنین مقبول پرسنل میستند .
ارائه آزادی عملکرد به مدیران و تفویض اختیارات به مدیران که در سالهای گذشته متاسفانه از ایشان سلب شده بود می تواند برای بالا بردن انگیزه و شخصیت مدیریتی ایشان مفید باشد.
استفاده از ظرفیت های صندوق پس انداز کارکنان برای ارائه امور رفاهی و تفریحی به کارکنان می تواند بسیار موثر باشد بطور مثال احیاء ظرفیت های خفته و از رده خارج شده راه آهن در سالهای گذشته و ساخت مراکز رفاهی جدید برای کارکنان جهت بالا بردن اعتبار و عذت کارمند نزد خانواده محترم خود.
ارائه بیمه های تکمیلی درمانی بهتر جهت پوشش بیمه ای کارکنان راه آهن که خود می تواند یک فاکتور مهم به شمار می آید .
استفاده از ظرفیت های مختلف برای احیای موضوع خانه دار شدن پرسنل مثل ایجاد تعاونی های مسکن و همچنین ظرفیت صندوق پس انداز کارکنان.
مشارکت بیشتر کارکنان در تصمیم گیری های مختلف سازمان با ارائه ره کارهای مدون بطوری که کارمندان راه آهن حس کنند وابستگی بیشتری به سازمان داند و خود را عضوی از مجموعه ای ببینند که در آن ئمشغول به کار هستند.اینها گوشه ای از پیشنهادات این حقیر به عنوان یک راه آهنی با بیش از 31 سال تجربه می باشد که متاسفانه از سالیان قبل موجود بوده است امیدواروم در فرصتی دیگر به مشکلات فنی موجود در راه آهن هم بپردازم.
در خاتمه چون آقای دکتر ذاکری به موضوع اصلاح ساختار راه آهن اشاره ای داشتند ضمن تاکید بر موضوع باید عرض کنم این موضوع بسیار حساس می باشد و باید در نهایت دقت صورت پذیرد این پروژه در سالهای گذشته هم کلید خو.رد اما متاسفانه با دخالت های سلیقه ای به نتیجه نرسید . بیشتر ساختار سازمانی راه آهن را پیچیده و ناکار آمد تر کرد.
سایت محترم تین
در خصوص این خبر اینجانب کامنت مشروحر را ارسال کرده ام اما فراموش کرده ام نام خودم را اعلام کنم به عنوان نگارنده کامنت.