بازدید سایت : ۳۸۲۵۷

دعوت مدیرعامل راه آهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا/ استقبال از همکاری های ریلی بین دو کشور به خصوص در بخش واگن های مسافری

مدیرعامل راه آهن ایران با سفیر کشور اسپانیا دیدار کرد و طی آن، ضمن تاکید بر افزایش تعامل دانشگاهی بین دو کشور، از کارشناسان فنی حوزه ریلی اسپانیا برای حضور در ایران به منظور انتقال تجربه برای راه اندازی قطارهای پرسرعت دعوت شد.

دعوت مدیرعامل راه آهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا/ استقبال از همکاری های ریلی بین دو کشور به خصوص در بخش واگن های مسافری
تین نیوز |

مدیرعامل راه آهن ایران با سفیر کشور اسپانیا دیدار کرد و طی آن، ضمن تاکید بر افزایش تعامل دانشگاهی بین دو کشور، از کارشناسان فنی حوزه ریلی اسپانیا برای حضور در ایران به منظور انتقال تجربه برای راه اندازی قطارهای پرسرعت دعوت شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن با آنتونیو سانچس بندیتو سفیر کشور اسپانیا در ایران و اینیگو گیل گازارس آرماندا، رایزن اقتصادی و بازرگانی سفارتخانه دوشنبه ۲۳ مهر ماه در ساختمان شهدای راه آهن دیدار کرد.

ذاکری در این دیدار، با اشاره به همکاری دیرینه و تعامل خوب راه آهن های دو کشور و همچنین سوابق درخشان سفیر اسپانیا، از جمله دریافت نشان ملی ماداگاسکار، ابراز امیدواری کرد: سوابق ایشان نشان می دهد که با تجربه خوبی که دارند، گام های بسیار خوبی را در رابطه با مسایل فنی و اجرایی بین دو کشور ایران و اسپانیا بر خواهند داشت.

وی عنوان کرد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران طی سالیان، رابطه خوبی با کشورهای اروپایی داشته است و اکنون نیز ما آمادگی داریم با توجه به تعاملات علمی و صنعتی بین ایران و اتحادیه اروپا، همکاری خود با کشور اسپانیا را در حوزه ریلی گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه همکاری بین شرکت های علمی و فنی بخش خصوصی در حوزه ریلی، هیچگونه محدودیتی ندارند و در جهت توسعه فناوری بین کشورها می توانند مورد استفاده قرار گیرند، تصریح کرد: در مرحله نخست، ما خواهان حضور کارشناسان حوزه ریلی ایرانی در اسپانیا و همچنین کارشناسان حوزه ریلی اسپانیایی در ایران هستیم.

مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: در زمینه تولید واگن در داخل کشور و استفاده از واگن های مسافری و استفاده از ظرفیت های صنعت ریلی اسپانیا در توانمندسازی واگن سازهای کشور، می توانیم شاهد همکاری بین دو کشور باشیم.

تاکید بر استفاده از ظرفیت صنعت ریلی اسپانیا به خصوص در تولید لکوموتیوهای آلستوم

ذاکری اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور، اجازه واردات لکوموتیو و انتقال فناوری برای تولید لکوموتیو به کشور داده شده است؛ به همین منظور علاقمند هستیم تا از ظرفیت صنعت ریلی اسپانیا به خصوص در تولید لوکوموتیوهای آلستوم که بوژی آن ها در اسپانیا تولید شده، بهره ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار تبادل دانش و تعامل دانشگاه های فنی دو کشور ایران و اسپانیا شد و تاکید کرد: در سال ۱۳۹۶، هماهنگی بین یک شرکت اسپانیایی با راه آهن جهت ایجاد مرکز تکنولوژی تست ایران (مرکز ملی آزمایش های ریلی) شده بود که اکنون مایل هستیم تا این مرکز دانشگاهی با حمایت راه آهن، مجدد راه اندازی شود. 

مدیرعامل راه آهن

وی با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی ایران، اظهار کرد: در رابطه با پروژه های ریلی که در کشور وجود دارد، ما اعلام آمادگی می کنیم که در جهت اجرای برنامه های توسعه حمل و نقل ریلی، از هر گونه سرمایه گذاری به ویژه در بخش ناوگان مسافری حمایت کنیم.

ذاکری ضمن استقبال از پیشنهاد سفیر اسپانیا در جهت برگزاری جلسات فنی بین کارشناسان دو کشور، گفت: ما در حوزه راه آهن پر سرعت نیاز به خدمات مشاوره فنی داریم و از هر راهکاری که راه آهن پر سرعت را در کشور فراهم کند، استقبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: رویکرد جدید راه آهن، توسعه حمل و نقل مسافری است و به همین جهت، نیاز به واگن های مسافری با مشارکت بخش خصوصی کشور و تولیدکنندگان داخلی داریم.

مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: از همکاری بین بخش خصوصی ایران که واگن های مسافری را در اختیار دارد، با شرکت های اسپانیایی استقبال و حمایت خواهیم کرد.

ذاکری خاطرنشان کرد: یکی از راه هایی که به آغاز این همکاری سرعت می بخشد، اجاره واگن های مسافری است که می تواند در اختیار شرکت های مسافری ایرانی قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله

    توافق همکاری‌های ریلی بین ایران و اسپانیا فرصت‌های بی‌نظیری را برای توسعه زیرساخت‌های ریلی ایران فراهم می‌آورد. اما برای بهره‌برداری حداکثری از این فرصت‌ها، لازم است به برخی نکات کلیدی توجه شود:
    تجزیه و تحلیل عمیق‌تر توافقنامه
    • زمینه‌های همکاری مشخص: توافقنامه باید به‌صورت دقیق و روشن، زمینه‌های همکاری را مشخص کند. این زمینه‌ها می‌تواند شامل انتقال فناوری تولید واگن، آموزش نیروی انسانی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، و همکاری در پروژه‌های مشترک باشد.
    • مکانیزم‌های اجرایی: توافقنامه باید مکانیسم‌های اجرایی مشخصی را برای پیگیری و نظارت بر اجرای تعهدات طرفین تعیین کند.
    • نقش بخش خصوصی: نقش بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های مشترک باید به‌صورت شفاف تعریف شود.
    • تامین مالی: منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها باید مشخص شود و سازوکارهای تامین مالی آن تعریف گردد.
    • موانع و چالش‌ها: توافقنامه باید به طور صریح به چالش‌هایی مانند تحریم‌ها، کمبود نیروی متخصص و مسائل مالی اشاره کرده و راهکارهایی برای رفع آن‌ها پیشنهاد دهد.
    فرصت‌های پیش رو
    • توسعه ناوگان مسافری: با توجه به افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل ریلی، توسعه ناوگان مسافری مدرن و ایمن از اهمیت بالایی برخوردار است. همکاری با اسپانیا می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.
    • بومی‌سازی فناوری: انتقال فناوری تولید واگن و تجهیزات ریلی به ایران می‌تواند به بومی‌سازی این فناوری‌ها و کاهش وابستگی به واردات منجر شود.
    • ایجاد اشتغال: توسعه زیرساخت‌های ریلی و صنایع مرتبط با آن می‌تواند به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری کمک کند.
    • کاهش آلودگی محیط زیست: توسعه حمل‌ونقل ریلی به عنوان یک حمل‌ونقل پاک می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و محیط زیست کمک کند.
    • ارتقای جایگاه ایران در منطقه: توسعه زیرساخت‌های ریلی می‌تواند به افزایش ارتباطات ایران با کشورهای همسایه و ارتقای جایگاه ایران در منطقه کمک کند.
    چالش‌ها و موانع
    • تحریم‌ها: تحریم‌های اقتصادی علیه ایران می‌تواند مانعی جدی برای همکاری‌های بین‌المللی در حوزه ریلی باشد.
    • کمبود سرمایه: ایران برای اجرای پروژه‌های بزرگ ریلی نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد که تامین آن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.
    • نبود نیروی انسانی متخصص: کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه ریلی یکی دیگر از چالش‌های پیش روی ایران است.
    • فساد اداری: فساد اداری می‌تواند بر اجرای پروژه‌های ریلی تأثیر منفی گذاشته و به افزایش هزینه‌ها و کاهش بهره‌وری منجر شود.
    • رقابت با سایر مدهای حمل و نقل: حمل و نقل ریلی با رقابت شدیدی از سوی سایر مدهای حمل و نقل مانند جاده‌ای و هوایی روبرو است.
    راهکارها
    • تغییرات در قوانین و مقررات: اصلاح قوانین و مقررات موجود برای تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در بخش ریلی.
    • حمایت از بخش خصوصی: ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی و فراهم کردن تسهیلات لازم برای آنها.
    • توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای: سرمایه‌گذاری در آموزش نیروی انسانی متخصص در حوزه ریلی.
    • مبارزه با فساد: مبارزه جدی با فساد اداری برای بهبود محیط کسب و کار و جذب سرمایه‌گذاری.
    • توسعه حمل و نقل ترکیبی: توسعه حمل و نقل ترکیبی با استفاده از ترکیبی از مدهای حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی.
    اهمیت همکاری‌های بین‌المللی
    همکاری با کشورهای پیشرفته در حوزه ریلی مانند اسپانیا می‌تواند به ایران کمک کند تا از تجربیات این کشورها بهره‌مند شده و سریع‌تر به اهداف توسعه خود دست یابد. همچنین، این همکاری‌ها می‌تواند به افزایش تعاملات بین‌المللی ایران و بهبود وجهه بین‌المللی کشور کمک کند.