تدوین نظام نامه آموزشی برای ارتقای ایمنی حمل و نقل ریلی
مدیرعامل راه آهن ضمن تاکید بر تدوین نظام نامه آموزشی و بالا بردن سطح دانش و اطلاعات در راه آهن ابراز امیدواری کرد برگزاری دوره های آموزشی مستمر، به ارتقای ایمنی حمل و نقل ریلی و بهره وری منجر شود.
مدیرعامل راه آهن ضمن تاکید بر تدوین نظام نامه آموزشی و بالا بردن سطح دانش و اطلاعات در راه آهن ابراز امیدواری کرد برگزاری دوره های آموزشی مستمر، به ارتقای ایمنی حمل و نقل ریلی و بهره وری منجر شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از راه آهن، آیین تقدیر از نفرات اول آزمون های ادواری حوزه سیر و حرکت و ناوگان، سه شنبه اول آبان ماه با حضور مدیرعامل راه آهن، معاونین، تعدادی از مدیران کل ستادی و خانواده های نفرات برتر این آزمون در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد.
جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن در این مراسم گفت: راه آهن از سازمان هایی است که موضوع بازآموزی و آموزش ضمن خدمت جز الزامات آن است و حتی ارزیابی های مستمر از همکاران نیز انجام شود.
وی با اشاره به اهمیت نقش خانواده در بازدهی کاری افراد و سازمان افزود: از آنجا که خدمات راه آهن شبانه روزی است، بسیاری از مشاغل راه آهن از جمله سیر و حرکت، نیازمند حضور کارکنان به صورت نوبت کاری است و به همین خاطر نقش همسران این همکاران در سامان دهی به امور خانواده، پر رنگ تر است.
ذاکری خاطرنشان کرد: آرامش همکاران منوط به وجود آرامش در خانواده های آنان است که تاثیر مستقیم در ارتقای ایمنی و افزایش بهره وری سازمان دارد.
وی بر اهمیت ایمنی در حمل و نقل ریلی تاکید کرد و گفت: هر اندازه در خصوص ایمنی تلاش کنیم باز هم کم است و به هر میزان که از سوانح ریلی درس بگیریم باز هم جای درس آموزی وجود دارد زیرا در بسیاری از موارد، یک خطای ساده و کوچک، منجر به حوادث بزرگ می شود.
مدیرعامل راه آهن افزود: برگزاری آزمون های ادواری نیز برای محک زدن خودمان است تا ببینیم در چه سطحی از دانش و اطلاعات قرار داریم.
وی تاکید کرد: برای اینکه ارزیابی های مستمر آموزشی به نتایج مطلوبتری برسد لازم است که نظام نامه آموزشی تدوین شود و مشوق هایی برای نفرات برتر آزمون ها و همچنین دوره های بازآموزی برای افرادی که نمره پایین تری کسب می کنند در نظر گرفته شود.
ذاکری ابراز امیدواری کرد برگزاری دوره های آموزشی مستمر، به ارتقای ایمنی حمل و نقل ریلی و ارتقا بهره وری منجر شود.
در ادامه این مراسم از ۱۶ نفر از همکاران عملیاتی راه آهن که نمرات برتر آزمون ادواری سال گذشته را کسب کرده بودند، توسط مدیرعامل با اهدا لوح، قدردانی و به همسران و فرزندان آنان نیز هدایایی اعطا شد.
همسران و خانواده های نفرات برتر نیز از مدیر عامل راه آهن به خاطر برگزاری این مراسم قدردانی کردند.
گفتنی است آزمون ادواری هر ساله در شرکت راه آهن و از مشاغل فنی، سیر و حرکت و ناوگان، برگزار می شود و نمرات آن، در ارتقا یا تنزل رتبه این مشاغل تاثیر گذار است.
در آزمون ادواری سال ۱۴۰۲ نیز که ۱۰۱۴۰ نفر از همکاران حوزه سیر و حرکت و ناوگان شرکت کردند، ۱۶ نفر از همکاران نمره الف را کسب کردند.
پیشنهادات جامع برای تدوین نظامنامه آموزشی ایمنی حملونقل ریلی
تدوین نظامنامه آموزشی، گامی بسیار مهم در جهت ارتقای ایمنی و بهرهوری در صنعت ریلی است. و بررسی دقیقتر این موضوع و ارائه پیشنهادات جامعتر میپردازیم:
اهمیت تدوین نظامنامه آموزشی جامع و ساختارمند:
• تعیین استانداردهای آموزشی: نظامنامه باید استانداردهای آموزشی را برای تمام سطوح شغلی تعریف کند تا اطمینان حاصل شود که همه کارکنان از دانش و مهارتهای لازم برخوردار هستند.
• برنامهریزی آموزشی هدفمند: با تدوین برنامه آموزشی دقیق، میتوان نیازهای آموزشی کارکنان را شناسایی و برطرف کرد و از هدررفت منابع جلوگیری نمود.
• ارزیابی مستمر و بهبود: نظامنامه باید شامل روشهای ارزیابی عملکرد آموزشی باشد تا بتوان به طور مداوم کیفیت آموزش را بهبود بخشید.
• انگیزش و مشارکت کارکنان: با ایجاد یک محیط آموزشی جذاب و انگیزشی، میتوان مشارکت فعال کارکنان را در فرایند آموزش جلب کرد.
• کاهش خطاهای انسانی و افزایش ایمنی: با ارتقای دانش و مهارت کارکنان، میتوان از وقوع خطاهای انسانی و حوادث ریلی جلوگیری کرد.
• بهبود بهرهوری: کارکنان آموزشدیده با مهارتهای بالاتر، بهرهوری را افزایش داده و هزینههای عملیاتی را کاهش میدهند.
عناصر کلیدی یک نظامنامه آموزشی جامع:
• تعیین اهداف آموزشی روشن: اهداف آموزشی باید مشخص، قابل اندازهگیری و مرتبط با نیازهای سازمان باشند.
• شناسایی مخاطبان و نیازهای آموزشی: باید مخاطبان مختلف آموزشی (کارکنان عملیاتی، مهندسان، مدیران و ...) و نیازهای خاص هر گروه را شناسایی کرد.
• طراحی محتوای آموزشی: محتوای آموزشی باید بر اساس آخرین استانداردها و فناوریها و با توجه به نیازهای عملیاتی سازمان طراحی شود.
• انتخاب روشهای آموزشی مناسب: از ترکیبی از روشهای آموزشی حضوری، الکترونیکی، شبیهسازی و کارآموزی استفاده شود.
• ارزیابی عملکرد آموزشی: از آزمونهای متنوعی برای ارزیابی میزان یادگیری کارکنان استفاده شود و نتایج ارزیابیها برای بهبود فرآیند آموزش مورد استفاده قرار گیرد.
• گواهینامهها و مجوزها: برای کارکنانی که دورههای آموزشی را با موفقیت گذراندهاند، گواهینامههای معتبر صادر شود.
• بهروزرسانی مداوم: نظامنامه آموزشی باید به صورت دورهای بهروزرسانی شود تا با تغییرات فناوری و استانداردهای ایمنی همگام باشد.
پیشنهادات برای تدوین نظامنامه آموزشی:
• تشکیل یک تیم تخصصی: تیمی متشکل از نمایندگان مختلف سازمان راه آهن، اساتید دانشگاه، و متخصصان ایمنی برای تدوین نظامنامه تشکیل شود.
• تحلیل جامع نیازهای آموزشی: با استفاده از روشهای مختلف مانند پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده، نیازهای آموزشی کارکنان شناسایی شود.
• بهرهگیری از استانداردهای بینالمللی: از استانداردهای بینالمللی مانند استانداردهای ISO برای تدوین نظامنامه استفاده شود.
• توجه به آموزش عملی: آموزشهای عملی و شبیهسازی باید به اندازه آموزشهای تئوری مورد توجه قرار گیرند.
• ایجاد یک سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی: از یک سیستم جامع برای مدیریت فرآیند آموزش، ثبت سوابق آموزشی کارکنان و ارائه آموزشهای آنلاین استفاده شود.
• ترویج فرهنگ ایمنی: ایجاد یک فرهنگ ایمنی قوی در سازمان و تشویق کارکنان به گزارش خطاها و پیشنهاد بهبود.
• همکاری با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی: از ظرفیت دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برای توسعه دورههای تخصصی و تحقیقات در زمینه ایمنی استفاده شود.
• ارزیابی مستمر و بهبود نظامنامه: نظامنامه آموزشی باید به صورت دورهای ارزیابی شود و در صورت نیاز اصلاح گردد.
موضوعات مهم برای گنجاندن در نظامنامه آموزشی:
• ایمنی در عملیات ریلی: شامل ایمنی در حرکت قطارها، ایمنی در ایستگاهها، ایمنی در تعمیرات و نگهداری.
• قوانین و مقررات ایمنی: آشنایی با قوانین و مقررات ملی و بینالمللی مرتبط با ایمنی حملونقل ریلی.
ا مدیریت بحران: آموزش روشهای مقابله با حوادث و بحرانهای احتمالی.
• بهداشت و ایمنی شغلی: آموزش اصول بهداشت و ایمنی شغلی برای کاهش حوادث کارگاهی.
• محیط زیست: آموزش اصول حفاظت از محیط زیست در فعالیتهای ریلی.
• تکنولوژیهای نوین: آموزش استفاده از فناوریهای نوین در سیستمهای کنترل و نظارت بر ایمنی.
• مهارتهای ارتباطی و کار گروهی: آموزش مهارتهای ارتباطی موثر و کار گروهی برای بهبود همکاری بین کارکنان.
• اخلاق حرفهای: آموزش اصول اخلاق حرفهای و اهمیت آن در صنعت ریلی.
چالشها و راهکارها:
• مقاومت در برابر تغییر: برخی از کارکنان ممکن است در برابر تغییرات مقاومت کنند. برای مقابله با این چالش، باید از روشهای انگیزشی و ارتباط موثر استفاده شود.
• کمبود منابع: ممکن است منابع مالی و انسانی کافی برای اجرای نظامنامه آموزشی وجود نداشته باشد. در این صورت، باید اولویتبندی شود و از منابع موجود به بهترین نحو استفاده شود.
• تغییرات سریع فناوری: با توجه به تغییرات سریع فناوری، نظامنامه آموزشی باید به طور مداوم بهروزرسانی شود.
نتیجهگیری:
تدوین و اجرای یک نظامنامه آموزشی جامع و موثر، یکی از مهمترین گامها برای ارتقای ایمنی حملونقل ریلی است. با سرمایهگذاری در آموزش و ارتقای دانش و مهارت کارکنان، میتوان به یک سیستم حملونقل ریلی ایمن، کارآمد و پایدار دست یافت.
سه سال تمام است برای کارشناسان راه آهن دوره های عمومی ِ حجاب و عفاف، اخلاق اسلامی، تناسب اندام و.پیاپی بارگزاری می شود!
مسئولین آموزش حتی تلفن روی میزشان را اگر شماره کارشناسان بیافتد
پاسخ نمی دهند!
آموزش الکترونیکی صرف تکرار ِاطوار دوره های عمومی !شده
کسانی که تمام هم و غم شان اعلام وفاداری !!! به مدیران آنهم در فن و تکنیک که در آموزش های عقیدتی اولیه به مهندسان و کارشناسان ارشد مهندسی ست
باید طرز تفکرشان را تغییر بدهند!
این چه مرکز آموزش و تحقیقاتی ست که پژوهشگر ریلی در آن راه ندارد؟؟؟؟؟