بازدید سایت : ۴۱۴۹۷

◄ امضای تفاهم نامه سه‌جانبه راه آهن با دو شرکت معدنی/جابه‌جایی ۵ میلیون تن مواد معدنی با ساخت خط ریلی

مدیرعامل راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران از جابجایی سالانه حداقل پنج میلیون تن محصولات معدنی با اجرای پروژه خط راه آهن به شرکت‌های سنگ آهن مرکزی ایران و مجتمع فولاد بافق خبر داد.

امضای تفاهم نامه سه‌جانبه راه آهن با دو شرکت معدنی/جابه‌جایی ۵ میلیون تن مواد معدنی  با ساخت خط ریلی
تین نیوز |

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از جابه جایی سالانه حداقل پنج میلیون تن محصولات معدنی با اجرای پروژه خط راه آهن به شرکت های سنگ آهن مرکزی ایران و مجتمع فولاد بافق خبر داد.

به گزارش تین نیوز، جبارعلی ذاکری روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه شرکت راه آهن با شرکت های سنگ آهن مرکزی ایران و مجتمع معدنی و صنعت آهن فولاد بافق برای طراحی و احداث خط راه آهن صنعتی و تجاری افزود: این پروژه به طول ۳۲ کیلومتر خط فرعی جرایی خواهد شد که حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده برای آن به نرخ امروز ۱.۶ همت است.

وی گفت: رویکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اتصال نقاط بار و چشمه های بار به شبکه ریلی کشور است تا حجم بار عبوری از طریق ریلی افزایش یابد.

ذاکری خاطرنشان کرد: در این راه اغلب بارهای سالیانه بالای یک میلیون تن را شناسایی می کنیم تا بتوانیم این قطب های بار را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم که به طور قطع آثار و برکات اجتماعی آن به مراتب بیشتر از آثار اقتصادی خواهد بود.

درخواست مدیرعامل راه‌ آهن برای واقعی شدن قیمت گازوئیل

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: سالیانه به طور متوسط ۲۰ هزار فوتی و بیش از ۳۶۰ هزار مصدومیت ناشی از حوادث و تصادفات جاده ای در کشور ثبت می شود که بخشی از آن به دلیل تراکم خودرو در جاده هاست و به طور قطع توسعه حمل و نقل ریلی می تواند کاهنده این حوادث و جراحات باشد.

وی ادامه داد: اگر سفرهای جاده‌ای به ریل شیفت شود بخش قابل توجهی از تصادفات رانندگی،‌تلفات جانی و مصدومیت‌ها کاهش می‌یابد.

ذاکری همچنین خواستار واقعی شدن نرخ سوخت گازوئیل شد و با بیان این‌که مصرف سوخت در شبکه ریلی یک ششم جاده است، افزود: در زمان حاضر قیمت گازوئیل یک سی ام قیمت آب است.

وی خاطرنشان کرد: بخش مرکزی کشور دارای معادن بزرگی است و بیشترین حجم بار عبوری از شمال شرق به مرکز و از مرکز کشور به سمت جنوب و به طور مشخص بندرعباس و بندر شهید رجایی از این منطقه است.

مدیرعامل راه آهن بیان داشت: در منطقه مرکزی کشور معادن بزرگی همچون چادرملو، چغارت و غیره را داریم و یکی از پرتراکم ترین مناطق معدنی کشور محسوب می شود.

دو خطه شدن محور ریلی بافق- بندرعباس

وی اضافه کرد: بزرگترین پروژه ریلی کشور یعنی دو خطه کردن این محور نیز هم اکنون در حال اجراست که ادامه آن از بافق به سمت سنگان خواهد بود و سپس به دنبال استفاده از بلاک های میانی و افزایش ظرفیت خواهیم بود و البته همه این ها به وضعیت بار معادن ما برمی گردد.

ذاکری با اشاره به دو خطه شدن محور ریلی بافق- بندرعباس، گفت: هم اکنون سالیانه ۱۵ میلیون تن بار معدنی از خواف و سنگان به سمت مناطق مرکزی کشور جابه جا می شود که مطابق برنامه ریزی انجام شده در افق برنامه هفتم توسعه باید به ۲۲.۵ میلیون تن افزایش یابد. اکنون چهار بلاک میانی آن تحت قرارداد اجرایی با پیمانکاران است و شروع به کار نیز کرده اند.

قطار کامل جزو تکالیف برنامه ای راه آهن است

وی با اشاره به اینکه تداوم یارانه سوخت در کشور طی سال های آینده بسیار سخت خواهد بود، اظهار داشت: معتقدم تصمیمات برای واقعی کردن نرخ ها باید به جایی برسد که جایگاه راه آهن در آن مشهود شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطار کامل جزو تکالیف برنامه ای راه آهن است که مقدمات اجرایی شدن آن را آماده می کنیم؛ انجام این مهم سبب افزایش بهره وری حمل ریلی و ایجاد انگیزه برای شرکت های خصوصی به منظور افزایش تامین ناوگان خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.