آغاز عملیات اجرایی راه آهن زاهدان به مشهد
این خط ریلی بخشی از کریدور ریلی شمال- جنوب شرق کشور است که کشورهای آسیای میانه را از طریق راهآهن سرخس به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران و سپس به بندر چابهار و آبهای آزاد متصل میکند
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با آغاز عملیات اجرایی راه آهن زاهدان - مشهد بخش دیگری از کریدور ریلی شمال- جنوب تکمیل می شود.
خیراله خادمی از آغاز عملیات اجرایی راه آهن زاهدان- مشهد خبر داد و گفت: این خط ریلی بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب شرق کشور است که کشور های آسیای میانه را از طریق راه آهن سرخس به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران و سپس به بندر چابهار و آب های آزاد متصل می کند.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی این خط ریلی را موجب توسعه شبکه ریلی در شرق کشور دانست و خاطرنشان کرد: قطعه اول طرح راه آهن زاهدان- مشهد از شمال به طول ۴۸ کیلومتر از ایستگاه یونسی از خط ریلی مشهد- بافق منشعب می شود و پس از عبور از مسیر دشت و تپه ماهور به ایستگاه گناباد منتهی می شود.
وی همچنین راه آهن زاهدان- مشهد را نقطه اتصال ریلی بین استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی معرفی کرد و افزود: این طرح بخشی از کریدور ترانزیتی شمال- جنوب شرقی است و نقش مهمی در بهره مندی از مزایای ترانزیت ریلی کالا بین کشور های آسیای میانه و آب های آزاد برای استان های همجوار دارد.
خادمی در ادامه اعلام کرد: سرعت طرح ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار های باری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار های مسافری است.
وی تصریح کرد: این محور دارای ۴۵ دستگاه پل و آب رو و یک دستگاه پل بزرگ است و یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، یک میلیون متر مکعب خاکریزی، ۹۸ هزار متر مکعب بتن ریزی نیز احجام عملیاتی در این خط ریلی بایستی انجام شود.