بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

◄ خط 6 مترو آماده نیست و 5 هزار میلیارد تومان هزینه دارد

فکر نکنید که این خط آماده است بلکه باید 5هزار میلیاردتومان هزینه شود تا این خط وارد مدار بهره‌برداری شود و شرکت بهره‌برداری مترو به‌دلیل تورم نیروی انسانی و مشکلات دیگر یک شرکت زیان‌ده است و می‌توانیم یک خط مترو را به‌عنوان نمونه واگذار کنیم.

خط 6 مترو آماده نیست و 5 هزار میلیارد تومان هزینه دارد
تین نیوز

40 پروژه شهرداری تهران به بخش‌خصوصی معرفی می‌شود.

علی نیازی، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: اولین اجلاس معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران روز دوشنبه 26 آذرماه در هتل آزادی برگزار می‌شود تا ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران برای جذب مشارکت بخش‌خصوصی به آنها معرفی خواهد شد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، نیازی صبح امروز در نشست خبری که به‌منظور تشریح برنامه‌های اولین اجلاس معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران برگزار می‌شود، گفت: در یک‌سال اخیر مجموعه شورا و شهرداری تأکید زیادی بر استفاده از مشارکت بخش‌خصوصی داشته‌اند.

او بابیان اینکه بیش از دوسوم بودجه سالیانه شهرداری نقد و یک‌سوم غیر نقد است، تصریح کرد: این درحالی است که نزدیک به دوسوم بودجه شهرداری برای مسئله نگهداشت صرف می‌شود و منابع غیر نقدی نیز برای توسعه شهر باقی می‌مانند و این درحالی است که می‌توانیم با جذب مشارکت بخش‌خصوصی نگهداشت را کاهش دهیم. مثلاً در نگهداری فضای سبز و مسئله پسماند می‌توان کارهای خوبی را با کمک بخش‌خصوصی انجام داد.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران بابیان اینکه بسیاری از پروژه‌ها به‌دلیل ضعف در تأمین مالی به‌سرعت پیش نمی‌روند و تنها راهکار استفاده از بخش‌خصوصی است، گفت: در سنوات گذشته بیشتر پروژه‌های مشارکتی شهرداری در حوزه ساخت‌وساز بوده است؛ اما حالا در دوره مدیریت جدید سعی کرده‌ایم پروژه‌های متفاوتی را در حوزه‌های مختلف ارائه کنیم و برهمین‌اساس

نیازی بابیان اینکه 40 پروژه شهری به ارزش 4000 میلیاردتومان به بخش‌خصوصی معرفی می‌شود، گفت: پروژه‌هایی همچون تولید برق از زباله، ایجاد جایگاه‌های سوخت کوچک، اجرای فاز دوم بیمارستان آتیه، ساخت مرکز تجاری در منطقه پنج، مجتمع فرهنگی منطقه 12 و ... ازجمله پروژه‌های معرفی‌شده در این همایش خواهند بود.

او بابیان اینکه این همایش با همکاری اتاق بازرگانی و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود، تصریح کرد: رایزن‌های اقتصادی سفارت‌های مقیم تهران در این همایش حضور دارند تا نسبت به شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران بابیان اینکه عمده پروژه‌هایی که پیشنهاد می‌شود در حوزه حمل‌ونقل، گردشگری، پسماند و طرح‌های محیط زیستی، فرهنگی و اجتماعی است که می‌تواند بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد، گفت: معتقدیم حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی که تحریم‌ها نیز زیاد شده است پروژه‌های شهری به‌خصوص در شهر تهران جذابیت‌های خاص خود را دارد. چراکه جمعیت تهران حتی از بسیاری از کشورهای همسایه بیشتر است و تهران بازار بالقوه‌ای دارد که درآمد تهرانی‌ها از متوسط درآمد کشور بالاتر است و به همین دلیل همواره سرمایه‌گذاری در تهران برای سرمایه‌گذاران جذاب است.

او بابیان اینکه براساس بودجه 97 سازمان مشارکت‌ها می‌تواند تا سقف 3هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری داشته باشد، افزود: تاکنون قراردادهایی به ارزش یک‌هزار و 800 میلیاردتومان با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منعقدشده و هنوز یک‌هزار و 200 میلیاردتومان دیگر اجازه سرمایه‌گذاری داریم که البته ممکن است در این اجلاس با استقبال زیادی برای سرمایه‌گذاری مواجه شویم که می‌توانیم با ارائه لایحه‌ای به شورا سقف مجازمان را افزایش دهیم و جای نگرانی نیست.

رونمایی از طرح خودروهای اشتراکی

او بابیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل در اجلاس پیش‌رو معرفی می‌شود موضوع ماشین‌های اشتراکی است که پلاک آنها قابل تردد در محدوده طرح‌ترافیک است، گفت: در اغلب شهرها ماشین‌های کوچک برقی یا ماشین‌های کوچکی که آلایندگی آنها کم است از طریق یک اپلیکیشن فعال می‌شوند و می‌توانیم در تهران نیز این پروژه را اجرایی کنیم و شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشنی که معرف می‌شود نزدیک‌ترین خودرو را پیداکرده و بعد از استفاده در مقصد رها کنند و هزینه آن نیز از حساب کاربری آنها کسر می‌شود که البته این پروژه در اجلاس پیش‌رو معرفی می‌شود.

نیازی افزود: یکی دیگر از پروژه‌های معرفی‌شده در اجلاس پیش‌رو تجهیز و بهره‌برداری از خط 6 مترو است که سرمایه‌گذار می‌تواند تجهیز و بهره‌برداری از آن را داشته باشد.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی‌بر اینک خط 6 مترو آماده است و چرا خود شهرداری این خط مترو را مورد بهره‌برداری قرار نمی‌دهد، گفت: فکر نکنید که این خط آماده است بلکه باید 5هزار میلیاردتومان هزینه شود تا این خط وارد مدار بهره‌برداری شود و شرکت بهره‌برداری مترو به‌دلیل تورم نیروی انسانی و مشکلات دیگر یک شرکت زیان‌ده است و می‌توانیم یک خط مترو را به‌عنوان نمونه واگذار کنیم.

او بابیان اینکه در سنوات گذشته مدل سرمایه‌گذاری شهرداری، کارفرمایی بوده است، اظهارکرد: در سال‌های گذشته شهرداری منابعی را از بانک‌ها استقراض می‌کرده و به‌صورت کارفرما پروژه‌ها را پیش می‌برده؛ اما این مدل کارفرمایی شهرداری منجر به تولید و افزایش بدهی‌های زیادی شده که هرروز بیشتر می‌شود؛ اما می‌توانیم روش دیگری را در قالب جذب مشارکت عمومی-خصوصی که در دنیا نیز مرسوم است پیش ببریم. یعنی امکانات و فرصت‌ها را به بخش‌خصوصی معرفی کنیم و آنها نیز باهوش اجتماعی خود تصمیم‌گیری کنند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.