استفاده از اتوبوس و موتورسیکلت برقی در دستور کار قرار گرفت
معاون شهردار تهران به تشریح برنامه های معاونت حمل و نقل ترافیک به منظور کاهش گازهای گلخانه ای پرداخت.
معاون شهردار تهران به تشریح برنامه های معاونت حمل و نقل و ترافیک به منظور کاهش گازهای گلخانه ای پرداخت.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، سید مناف هاشمی در حاشیه برگزاری رویداد بین المللی کلیماتون ۲۰۲۰ و در وبینار حمل و نقل پاک و کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل پاک و به تبع آن مدیریت گره های ترافیکی در پایتخت مهمترین خواسته ی پایتخت نشینان است گفت: کثرت خودروها، افزایش مصرف سوخت های فسیلی در بخش حمل و نقل، ناوگان فرسوده انتشار گازهای گلخانه ای و به تبع همه موارد آلودگی هوا در شهر تهران سبب شده تهران در مسیر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین پیش رود، از این جهت موضوع کاهش گازهای گلخانه ای و مقابله با گرمایش زمین یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
وی اظهار داشت: یکی از شاخص های اصلی رسیدن به توسعه پایدار، کارآمدتر کردن حمل ونقل عمومی در شهرها اعلام شده است. زیرا حمل و نقل عمومی در کلانشهرها رابطه مستقیمی با دیگر چالش های شهری از جمله ترافیک و آلودگی هوا دارد. بنابراین بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی یکی از مهم ترین رسالت مدیریت شهری در کلانشهرها به شمار می رود.
به گفته هاشمی استفاده و جایگزینی از انرژی های نو، توسعه فضای سبز که تأثیر زیادی بر کاهش گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا دارد، نوسازی سامانه های حمل و نقل عمومی، برنامه ریزی کلانِ برای تحقق شهرِ انسان محور و توسعه حمل و نقل پاک و هوشمندسازی شهر یکی از برنامه های اصلی این معاونت حمل و نقل و ترافیک است.
معاون شهردار تهران وضعیت کنونی ناوگان حمل و نقل عمومی را تشریح کرد و گفت: شهر تهران ۲۵۰ کیلومتر مترو و ۱۵۰۷ دستگاه قطار دارد که روزانه (فارغ از ایام کرونا) بیش از ۲ میلیون سفر درون شهری را مدیریت می کند. این در حالی است که نیاز امروز شهر ۳ هزار دستگاه قطار مترو است و چنانچه خطوط ۶ و ۷ مترو نیز به طور کامل به بهره برداری برسد ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه قطار برای مدیریت سفر شهرنشینان مورد نیاز است.
هاشمی ادامه داد: توسعه نهایی خطوط مترو که بر اساس برنامه جامع حمل و نقل ریلی نوشته شده است ۲۵۰ کیلومتر مترو دیگر باید به خطوط مترو فعلی اضافه شود این در حالی است که ساخت هر کیلومتر مترو نیازمند ۱ هزار میلیارد تومان اعتبار بوده است.
به گفته هاشمی تهران ۶ هزار دستگاه اتوبوس داشته که بیش از ۳۷۰۰ دستگاه آن فرسوده است این در حالی است که نیاز امروز پایتخت ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است و نوسازی این ناوگان نیز ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
معاون شهردار تهران گفت: حل دو مساله ترافیک و آلودگی هوا کار ساده ای نیست و نیازمند حمایت دولتمردان، شهرداری، مردم و ایده پردازان است. معتقدم تحقق یک حمل و نقل ایده آل و پاک نیازمند منابع مالی در بودجه سالانه کشور است.
معاون حمل و نقل، ترافیک با تاکید بر اینکه موضوع حمل و نقل عمومی دغدغه دولتمردان نیست گفت: در طول ۱۰ سال گذشته انباشتگی زیادی را در این بخش شاهد بوده ایم که امروز کار را سخت کرده است، در طول سال های اخیر شهرداری تهران برای حمل و نقل پاک بودجه خوبی را پیش بینی و برنامه های کلانی را اجرا کرده است که آن از دست می توان به توسعه خطوط ۱۰ گانه بی ار تی، احداث مسیرهای دوچرخه سواری در شهر اشاره کرد. اکنون ۸ میلیون سفر (در ایام فارغ از کرونا) ۸ میلیون سفر در شهر تهران به واسطه حمل و نقل عمومی مدیریت می شود که اگر تمامی برنامه های در طول ۱۰ سال گذشته با منابع مالی محقق می شد امروز ۱۲ میلیون سفر در شهر تهران از طریق ناوگان عمومی شهر صورت می گرفت.
معاون شهردار تهران در ادامه به برنامه های توسعه ای مدیریت شهری در زمینه ناوگان عمومی پاک اشاره کرد و گفت: استفاده از اتوبوس های برقی، موتور سیکلت های برقی در دستور کار است به طوریکه در این زمینه با مجموعه های استارآپی وارد مذاکره شده ایم.
هاشمی با بیان اینکه شهرداری تهران عزم خود را بر توسعه حمل و نقل پاک بر اساس یک برنامه ی میان مدت جزم کرده است تصریح کرد: در سال های اخیر رویکرد حاکم بر شهرهای پیشرفته دنیا، توجه و تأکید به شهر انسان محور و به تبع آن حمل ونقل انسان محور است. در راستای نگاه انسانی به شهر، ایجاد زیرساخت های حمل ونقل پاک همزمان با تقویت حمل ونقل عمومی بسیار قابل اهمیت است.