◄ ماجرای پیشنهاد رئیس جمهور به زاکانی چه بود؟
شهردار تهران با بیان اینکه بعد از انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور به دیدار ایشان رفتم از ماجرای پیشنهاد رئیس جمهور به خودش پرده برداشت.
شهردار تهران با بیان اینکه بعد از انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور به دیدار ایشان رفتم از ماجرای پیشنهاد رئیس جمهور به خودش پرده برداشت.
به گزارش تین نیوز از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، علیرضا زاکانی با حضور در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شد تا کار در مجلس به عنوان نماینده مردم را کنار بگذارد، گفت: معمولا وقتی دولت ها تغییر می کند، بخشی از ظرفیت های خود را از مجلس انتخاب می کنند بعد از موضوع انتخابات ریاست جمهوری،این مساله مطرح شد که باید در دولت مشغول به خدمت شوم، بعد از انتخابات نیز در جلساتی که با ربیس جمهور برگزار شد، بارها این مساله مطرح شد، اما سعی کردم تا به حوزه کارهای اجرایی در دولت ورود نکنم.
وی افزود: در مرکز پژوهش های مجلس مشغول به خدمت بودم و توانسته بودم تا این مجموعه را ساماندهی کنم اما دوستان زیادی تمایل به حضور من در دولت جدید داشتند و حتی پیشنهاداتی در رابطه با پذیرش مسئولیت چند وزارتخانه و سازمان های بزرگ نیز مطرح شد.
ماجرای پیشنهاد رئیس جمهور به زاکانی
زاکانی ادامه داد: بعد از مدتی دوستان شورای شهر تهران عنوان کردند که با توجه به سوابق و دیدگاه های بنده در حوزه مدیریت اجرایی به شهرداری تهران بروم، در دیداری که با رئیس جمهور داشتم، در مورد این پیشنهاد صحبت کردم، آقای رئیسی عنوان کردند تا چند روز قبل قرار بود که من را به دولت دعوت کنند اما زمانی که پیشنهاد شهرداری تهران مطرح شد، تاکید کردند که اداره شهر تهران نیز کار بزرگی است و نسبت به ورود بنده به این حوزه موافقت خود را اعلام کردند.
شهردار تهران با اشاره به اینکه عملکرد من در مدت زمان طی شده به خوبی نشان می دهد که نوع و شیوه مدیریتم در این مجموعه با مجموعه های دیگری که در آن حضور داشتم، متفاوت است، یادآور شد: خدا این توفیق را به بنده داد تا در دوره دفاع مقدس به درک نوعی مدیریت همراه با تفکر برسم و همین تفکر را در مسئولیتم در بسیج، دانشگاه و مجلس دنبال کردم. تمام موضوعاتی مدیریتی که در شهرداری تهران دنبال می کنم با کارهایی که در گذشته انجام داده ام، تفاوتی ندارد و به این مساله اعتقاد دارم که نوع مدیریت است که قابلیت ها را مشخص می کند. عملکرد ماست که مشخص می کند در شهرداری تهران چه تحولی روی داده است و ربطی به قابلیت افراد نداردو در این مدت در شهرداری تهران توانستیم سنگ های بزرگی که در این حوزه بر سرراه اداره شهر تهران وجود داشت، برداریم.
انتقادها از غیرقانونی بودن انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران
وی در بخش دیگری از گفت و گو در پاسخ به سوالی مبنی بر غیر قانونی بودن انتخابش به عنوان شهردار تهران تاکید کرد: انتخاب بنده به عنوان شهردار تهران کاملا قانونی بود. مشکل این بود که منتقدان به آیین نامه و دستور العملی که ناظر بر انتخاب شهرداران غیر کلانشهرهاست استناد می کردند تا انتخاب بنده را در این حوزه غیر قانونی جلوه دهند. این درحالی است که دستور العمل فوق ناظر بر نحوی انتخاب شهرداران شهرهای زیریک میلیون نفر بود و با این آیین نامه در نظر داشتند تا برای اداره شهر تهران تصمیم بگیرند درصورتی که حتی نمیتوان با این دستور العمل برای شهرهای بالای یک میلیون نفر نیز تصمیم گرفت چه برسد به شهر تهران!
وی با بیان اینکه عده ای از این طریق هیاهویی به راه انداختند که غیر واقعی بود، گفت: منتقدان با این جریان و با استفاده ازظرفیت رسانه هایی که در اختیار داشتند، اقدام به ابهام آفرینی کردند. شورای شهر تهران نسبت به شفاف سازی این مساله ورود پیدا کرد و معلوم شد این انتخاب قانونی است از سوی دیگر بررسی هایی که دیوان عدالت اداری نیز انجام داد مشخص کرد انتخاب شهردار تهران مستثنی از دستورالعمل انتخاب شهرداران غیر کلانشهرهاست.
شهردار تهران افزود: در کنار این آئین نامه وزارت کشور در انتخاب شهرداران انجام ۵ سال کار مدیریت اجرایی و داشتن تحصیلات مرتبط با حوزه های شهری را در انتخاب شهرداران غیرکلانشهرها ملاک قرار داده بود که بنده دارای ۹ سال سابقه کار اجرایی بودم. در مورد رشته تحصیلی مرتبط نیز وزارت کشور این معیار را برای انتخاب شهرداران غیر کلانشهرها در نظر گرفته بود و تهران ازاین قاعده مستثنی شده بود.
وی ادامه داد: در جریان این هیاهو دو نفر شکایت کرده بودند که این انتصاب غیرقانونی است و به موضوع عدم وجود کار اجرایی در کارنامه بنده و رشته تحصیلی مرتبط استناد کرده بودند که دیوان عدالت اداری تمامی اسناد و مدارک را بررسی و درنهایت اعلام کرد شهرداری تهران از قاعده آئین نامه اجرایی انتخاب شهرداران غیر کلانشهرها مستثنی و انتخاب من به عنوان شهردار تهران قانونی است.
زاکانی بیان کرد: تمام این اتفاقات در حالی روی داد که صلاحیت بنده درقامت یک رئیس جمهور توسط دستگاه های نظارتی تایید شده و وجود اجرایی کاندیداها به عنوان رئیس جمهور به دقت بررسی شده بود. کسی که صلاحیت رئیس جمهور شدن را دارد، صلاحیت شهرداری تهران نیز دارد. شما باید عملکرد این ۸ماه بنده را بررسی کنید که مشخص می کند آیا این انتخاب درست بوده یا خیر ! من درابتدا سکوت کردم و الان ۸ ماه عملکرد در شهرداری تهران دارم که قابل مقایسه است.
و ی در پاسخ به میزان رضایت مندی خود از مدیریت در شهرداری تهران یاداور شد: اعتقاد دارم عملکردم در شهرداری تهران قابل دفاع است اما راضی نیستم!
شهردار تهران با بیان اینکه در اداره شهر تهران با ۳ حقیقت شهر، شهروند و شهرداری روبه رو هستیم، تاکید کرد: تهران شهری است که به غیر ازپایتخت بودن، هویت دیگری ندارند. این در حالی است که قابلیت پذیرش هویت های بی شماری دارد که هنوز برای آن خلق نشده است به عنوان مثال به دلیل دانش انباشته ای که در شهر تهران به دلیل وجود نخبگان و مراکز علمی وجود دارد، می تواند هویت دانشی و فناوری داشته باشد و یا به دلیل وجود قابلیت های ادبی، فرهنگی و هنری می تواند ایجادکننده یک مکتب باشد. همچنین تهران به دلیل وجود جمعیت چندین میلیون نفری که دارد و تک ستاره های ورزشی بی شماری را در خود جای داده است، هویت ورزشی داشته باشد. آنچه مسلم است، این است که تا به امروز تهران بر مدار ثابتی اداره شده است.
شهرداری باید یک نهاد اجتماعی باشد
وی گفت: تهران دارای ۹ میلیون ۶۰۰ هزار نفر شهروند ساکن و سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت گذری است در واقع شهری با جمعیت روزانه ۱۳ میلیون نفر و جمعیت شبانه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ نفر است که چنین شهری حتما دارای مسائل و موضوعات مختلفی خواهد بود.
شهردار تهران با بیان اینکه باید در اداره شهر تهران جامعیت وجود داشته باشد تا تمام قابلیت های تهران ترکیب شده و در هر وجهی خط مشیء در اداره این کلانشهر انتخاب شود تا به قله های پیشرفت برسد، افزود: شهر نیازمند یک تحول است. شهروندان ما در تنگنا بوده و نیازمند خدمت و گشایش هستند. ازسوی دیگر شهرداری نیز، نیازمند یک پوست اندازی است. تا کنون شهرداری تهران تنها یک نهاد خدماتی بوده است که به اعتقاد من این روند مدیریتی مادون شان شهرداری است و باید به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود که در دل خود خدمات ارائه می دهد.
وی با تاکید بر اینکه تنها ارگانی در کشور که با تمام امورات مردم سر و کار دارد، شهرداری است، ادامه داد: در این شرایط شهرداری تهران نمی تواند نیبت به وضعیت معیشت، آرامش، آسایش، موضوعات فرهنگی و اجتماعی بی تفاوت باشد، این مجموعه باید ورای مسئولیت پذیری اجتماعی حرکت کند و ازهمه مهمتر اینکه باید در تمام حوزه ها وظایف خود را به درستی اجرا کند.
تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام شعار نیست
زاکانی با اشاره به اینکه در میان سه اصل شهر، شهروند و شهرداری، مهمترین اصل شهروندان هستند، بیان کرد: شهر و شهرداری در خدمت شهروند است. در نظر داریم تا وضع موجود شهر تهران را در یک چشم انداز ۱۰ساله به وضعیت ایده آل تبدیل کنیم. وقتی می گوییم تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام است، این عبارت یک شعار نیست، بلکه یک چشم انداز است. البته منظور تهران کنونی نیست. در حال حاضر بخشی از تهران قابل افتخار است و بخش دیگر آن نیست و باید متحول شود.
وی یادآور شد: وقتی در تهران ۲۱ هزار معتاد متجاهر وجود دارد، این بخش از تهران قابل افتخار نیست، وقتی کودکان کار در این کلانشهر حضور دارند و گرانی مسکن بیداد می کند،این چهره تهران افتخار آفرین نیست. زمانی که یک شهروند تهرانی برای اجاره مسکن مجبور است تا دو، سوم حقوق خود را بابت اجاره بهاء بپردازد و یا برای خرید خانه دستمزد ۶۷ سال فعالیت خود را هزینه کند، این بخش از تهران افتخاری به همراه ندارد.
شعار ما «تهران، شهر تلاش» است
شهردار تهران با بیان اینکه گفتمان ما خدمت و پیشرفت است، تاکید کرد: شعار من برای پایتخت «تهران، شهر تلاش» است که این تلاش و نوع مدیریت آن در گروه مشارکت نهادهای اجرایی دولت، نخبگان و مشارکت مردم است. این مسیری که برای اداره شهر تهران در نظر گرفته شده است با کارها و عملکردهای مدیریت های شهری سابق متفاوت است. اعتقاد دارد که در کنار این تغییر جهت مدیریتی اتفاقات خوبی برای شهر تهران روی می دهد.
وی دربخش دیگری از صحبت های خود گفت: وقتی صحبت از مسئولیت اجتماعی در شهر تهران می کنید، منظور این است که شهرداری باید مسیری را دنبال کند که درابعاد مختلف جامعه نقش فعال داشته باشد مثلا یکی از این ویژگی ها، ایجاد سلسله قرارگاه هایی است که محل تجمیع عناصری که راجع به یک موضوع مسولیت دارند؛ است.
فلسفه به وجود آمدن قرارگاه اجتماعی
زاکانی با اشاره به راه اندازی قرارگاه های بسیاری در شهر تهران افزود: نخستین قرارگاهی که برای حل مسائل شهر تهران راه اندازی شد،قرارگاه اجتماعی بود. هدف این قرارگاه ساماندهی معتادان متجاهر بود که به غیراز شهرداری ۱۳ دستگاه مسئول و متولی این حوزه حضور دارند. در واقع شهرداری تهران یکی از ۱۳ دستگاهی است که ظرفیت ایجاد شده یک کاری که امکان انجام آن وجود نداشت را به یک کار شدنی تبدیل می کند. طبق آمار موجود تا عید نورز ۷۳۰۰ معتاد متجاهر طبق ماده ۱۶ برای بازپروری و ترک راهی کمپ های ترک اعتیاد شدند و این روند همچنان ادامه دارد. بعد از آن به ساماندهی تکدی گری و کودکان کار می پردازیم.
وی با اشاره به اینکه یک وجه مدیریت مشارکتی تشکیل قرارگاه هاست، افزود: از طریق قرارگاه ها آن قسمت از اموری که ناظر به یک موضوع خاصی مانند مسکن، حمل و نقل و مشکلات اجتماعی بوده و به نوعی یک کلان موضوع و مشکل بزرگی در پایتخت محسوب می شود که برای حل آن چندین دستگاه اجرایی مسئولیت دارند اما توان هم افزایی مدیریتی ندارند؛ بررسی و مدیریت می شود.
شهردار تهران تفاهم های شهرداری با دستگاه های اجرایی دولتی را بخش دوم مدیریت مشارکتی دانست و بیان کرد: درحال حاضر ازطریق تفاهمی که با وزارت نفت داشته ایم به حل مساله آلودگی هوا ورود کرده ایم و یا بر اساس تفاهمی که با وزارت راه و شهرسازی داریم، مشکل کمبود مسکن را در شهر تهران حل می کنیم.