عابران پیاده در تمام دنیا حق تقدم دارند جز ایران
تین نیوز | نتایج بخشی از مقالات ارائه شده در «سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک» در محور آموزش و فرهنگسازی ترافیک از سوی روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر شد.
در این ارتباط یک استاد گروه راه و ترابری دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص رفتار رانندگان هنگامی که عابری از محل خطکشی عابر پیاده تقاطع در حال عبور است، گفت: عامل استرس و فشار روانی رانندگان در حال حرکت باعث میشود که بیشتر آنها به عابری که در حال گذر از عرض خیابان است، اجازه عبور نداده و به حرکت خود ادامه دهند.
دکتر علی منصور خاکی افزود: به نظر میرسد تعریف رعایت حق تقدم در تقاطعهای ما کاملاً متفاوت است و به جای این که وسیله نقلیه توقف کند تا عابر پیاده عبور نماید، عابر پیاده باید توقف کند تا وسیله نقلیه حرکت نماید و در یک کلام عابران پیاده در تمام دنیا جز ایران، حق تقدم دارند.
از سوی دیگر، سید علیرضا میر انوری، دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز بوق زدن را ابزاری دانست که استفاده از آن سبب کاهش رعایت قانون و احتیاط در رانندگی میشود و گفت: بوق زدن در مجموع سبب افزایش و تقویت تخلفات عمدی و غیر عمدی در رانندگی می شود.
همچنین دو تن از کارشناسان ارشد شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران نیز در مقاله پژوهشی خود با تاکید بر اهمیت آموزش رانندگان حرفهای در کاهش و کنترل تصادفات، اعلام کردند: نظر به این که 70 درصد تصادفات کشورمان مربوط به عامل انسانی است، برگزاری کلاسهای تخصصی به رانندگان حرفهای باید مورد توجه قرار گیرد.
محمدرضا نصراله نژاد و مطهره آهنگر، بی تجربگی و نا آشنایی رانندگان با قوانین و مقررات را دلیل 90 درصد تصادفاتی دانستند که عامل آن انسانی است و تأکید کردند: آموزش به رانندگان حرفهای میتواند 82 درصد در عدم ارتکاب تخلفات و 16 درصد در کاهش تخلفات نقش داشته باشد و تنها در دو درصد موارد بی تاثیر است.
این دو کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک در پایان خاطرنشان کردند: آموزش رانندگان جوان مؤثرتر از رانندگان مسن است و هر قدر سن رانندگان افزایش مییآبد، تاثیرپذیری آنها از آموزش کمتر میشود.