بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

◄ شوراهای شهر نیاز به مرجع مشاوره دارند

در حالی‌که به زودی شاهد شروع به کار شوراهای پنجم در سطح شهرها خواهیم بود این پرسش از جانب برخی کارشناسان و متخصصان امور شهری مطرح می‌شود که با توجه به گستردگى و تنوع موضوعات مربوط به شهردارى‌ها، چگونه اعضای شوراهاى شهر اطمینان حاصل کنند که تصمیم آن‌ها صحیح و منطبق بر نگرش‌هاى روز دنیاست؟

شوراهای شهر نیاز به مرجع مشاوره دارند
تین نیوز

در حالی‌که به زودی شاهد شروع به کار شوراهای پنجم  در سطح شهرها خواهیم بود این پرسش از جانب برخی کارشناسان و متخصصان امور شهری مطرح می‌شود که با توجه به گستردگى و تنوع موضوعات مربوط به شهردارى‌ها، چگونه اعضای شوراهاى شهر اطمینان حاصل کنند که تصمیم آن‌ها صحیح و منطبق بر نگرش‌هاى روز دنیاست؟ چه کنند تا پس از ١٠ سال انبوهى از مصوبات نادرست و غیر کارشناسى را در کارنامه خود نداشته باشند؟

به گزارش تین‌نیوز؛ به اعتقاد کارشناسان وقتی مردم سرنوشت شهر خود را به شهرداری و شورای شهر سپردند، شوراهای شهر علاوه بر پشتیبانی از شهرداری که خود انتخاب کرده‌اند، وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری را نیز بر عهده دارند تا اگر مسیر بی‌راهی را طی می‌کند او را به مسیر درست هدایت کنند، اما این هدایت‌گری و نظارت چگونه ممکن است؟

اعضای شورای شهر چگونه می‌توانند ظرف چند ساعت طرح‌هایی را که طی چند ماه با انتخاب مشاور انجام شده اما ممکن است درست نباشد را مورد نظارت قرار دهند؟ 

به اعتقاد این کارشناسان یکی از راه‌های نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها تشکیل اتاق فکرها و یا برگزاری کارگروه‌های تخصصی است. این اقدام می‌تواند یکی از کارآمدترین شیوه‌هایی باشد که منجر گردد متخصصان و صاحبنظران حوزه‌های متفاوت و مرتبط، نسبت به مصوبات و تصمیمات نظر دهند، واکنش نشان دهند و یک فضای تعاملی شکل بگیرد.

برخی دیگر نیز بر این اعتقادند که برای رفع معضل کارشناسی ناکافی طرح‌ها و لوایح شوراها، تشکیل یک مرکز پژوهش‌های قوی که شامل خبرگان و صاحبنظران در حوزه‌های مختلف باشد، ضروری است. البته این مرکز باید مستقل بوده و به دور از سفارش، کار کارشناسی واقعی انجام دهد. 

به اعتقاد این کارشناسان تشکیل مرکز پژوهش‌های مذکور علاوه بر چکش‌کاری لوایح و طرح‌ها قبل از طرح در شورا، می‌تواند معضل کمبود تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی شورا را که با کاهش تعداد اعضای شورا مثلا در تهران از 30 به 21 نفر نمود بیشتری پیدا کرده است را نیز مرتفع نموده  و مسئولین دپارتمانهای تخصصی مرکز در جلسات کمیسیون متناظر شورا البته بدون حق رای شرکت نمایند.

کارشناس و متخصصان امور شهری همچنین معتقدند مرجع مشاوره شوراى شهر ( چه مرکز پژوهشى و چه اتاق فکر یا هر چه) باید بى‌طرفانه و صرفا کارشناسانه نظر دهد، توان مدیریت تبادل نظر با افراد صاحبنظر و جمعبندى آن را داشته باشد، خودش را با مرکز پژوهشى شهردارى اشتباه نگیرد، زیرا اینجا باید درباره طرح‌هاى شهردارى بتواند نظر دهد، نه اینکه خودش طرح تهیه کند، زیرا نقش نظارتى و کنترلى دارد.

این مرجع مشاوره همچنین باید نگرش فرا رشته‌اى و فرا بخشى داشته باشد، تحول‌گرا بوده و با نگرش‌هاى روز دنیا در زمینه‌هاى مدیریت شهرى آشنا باشد، در میان طرح‌هاى وسیع و حجیم گم نشود و بتواند صرفا با طرح سوالات کلیدى و هوشمندانه، به تشخیص درست برسد.

 ضمن این‌که داشتن دیدگاه اجرایی برای این مرجع مشاوره لازم بوده تا طرح‌های خلق‌الساعه و غیرعملی (هرچند علمی) وارد پروژه‌های شهری نشوند. به عبارت دیگر باید طرف مشورت به شرایط روز آگاه باشد. از طرفی نباید شرایط غیرمنطقی را برای خود مانع به حساب آورد بلکه باید در رفع موانع بکوشد. 

کارشناسان حوزه شهری همچنین معتقدند این مرجع مشاوره باید با شفاف‌سازى و در معرض دید عموم قرار دادن طرح‌ها، از متخصصین و صاحبنظران، براى نقد و تحلیل طرح‌ها نظر بخواهد. بسیارى شهردارى‌ها از ترس اینکه طرح آن‌ها پر از ایرادات کارشناسى باشد، از علنى کردن گزارش‌هاى مطالعاتى خوددارى مى‌کنند. در نتیجه از کمبود وقت جلسات کمیسیون‌ها و شورا سواستفاده کرده و مى‌خواهند در همان یکى دو جلسه طرح آن‌ها تصویب شود!

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.