ورود ریزگرد به استان تهران از نواحی غربی و جنوبی
مدیرکل محیط زیست استان تهران از ورود ریزگردها به استان تهران از نواحی غربی و جنوبی خبر داد.
مدیرکل محیط زیست استان تهران از ورود ریزگردها به استان تهران از نواحی غربی و جنوبی خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، کیومرث کلانتری در دومین جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران که با حضور مقیمی استاندار تهران برگزار شد با بیان اینکه در این جلسه براساس دستور کاری که در نظر گرفته شده بود دستگاههای مسوول کاهش دهنده آلودگی هوا گزارش عملکرد خود را اعلام کردند، اظهار داشت: براساس مصوبه سال 93 هیات وزیران و همچنین قانون هوای پاک تکالیفی برای 26 دستگاه در نظر گرفته شده و سازمان حفاظت از محیط زیست نظارت بر این دستگاههای اجرایی را برعهده دارد.
او ادامه داد: در این جلسه براساس دستور جلسه با توجه به اینکه در یکی دو ماه آینده فصل درختکاری را در پیش رو داریم کارگروههایی در فرمانداریها به ریاست فرمانداران و دبیری شهرداریها تشکیل شده تا توسعه فضای سبز شهرها براساس طرح جامعی که برای آن شهر در نظر گرفته شده انجام شود.
مدیرکل محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: هر یک از شهرهای ما دارای طرح جامع هستند که باید براساس این طرحها سرانهای برای فضای سبز در نظر گرفته شده باشد و این نیازمند عزمی است که به واسطه دستگاههای مختلف از جمله سازمان منابع طبیعی، فرمانداریها و... باید انجام شود تا بتوانند به هدف در نظر گرفته شده برسند.
کلانتری با اشاره به قانون ماده 22 قانون هوای پاک خاطرنشان کرد: سرانه فضای سبز حداقل 15 مترمربع در نظر گرفته شده که ظرف مدت ده سال بایستی این قانون اجرایی شود و بتوانیم سرانه فضای سبز را به حداقل این میزان برسانیم. در این جلسه نیز مقرر شد علاوه بر تشکیل کارگروهها تخصیص آب و همچنین منابع مالی برای این موضوع مشخص شود.
وی افزود: توسعه فضای سبز یکی از زیرساختهای کاهش و کنترل آلودگی هواست و با توجه به تهدیدی که به واسطه ریزگردها وجود دارد که از مناطق غربی و جنوب استان وارد میشوند، تصمیم گرفته شد که کمربند سبز برای استان تعریف شود و دهیاریها نیز برای روستاها توسعه فضای سبز داشته باشند و از نهالهای بومی کمآب استفاده شود و آب اختصاص یافته برای این فضای سبز نیز از طریق بازچرخانی پساب و خروجی تصفیهخانههای فاضلاب در استان تامین شود.
او با اشاره به دستور دوم صورت جلسه امروز تصریح کرد: وضعیت کیفی سوخت توزیع شده در استان تهران در دستور کار این جلسه بود که مدیرعامل شرکت فرآوردههای نفتی گزارشی از کیفیت سوخت در راستای تعهدات وزارت نفت ارائه کرد که براساس این گزارش بنزینی که در حال حاضر در استان تهران توزیع میشود بنزین یورو4 است. براساس مصوبه دولت میبایست از سال 93 علاوه بر توزیع بنزین یورو4 به مدت 36 ماه بنزین یورو5 نیز توزیع شود و درخواست ما از شرکت حمل و نقل فرآوردههای سوختی این بود که این بنزین را ارتقا دهند.
کلانتری ادامه داد:همچنین تغییر کیفیت سوخت و ارتقای سوخت از یورو2 به یورو4 در دولت یازدهم و تداوم آن در دولت دوازدهم قطعا باعث میشود روزهای سالم در استان تهران افزایش یابد.
مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به روزهای ناسالم در ابتدای دولت یازدهم گفت: در سال گذشته 89 روز هوای ناسالم در تهران داشتیم که البته این هم بسیار زیاد است اما امیدواریم با این تدابیری که اندیشیده شده و برنامههایی که در دستگاههای اجرایی در دستور اجرا دارند بتوانیم آلودگی هوای ناشی از احتراق و ناشی از زندگی روزمره شهری را کاهش دهیم.
برخی از آلایندهها اجتنابناپذیر است متاسفانه در همین آبان ماه به دلیل عدم نزولات آسمانی در فصل پاییز و تولید ریزگردها به صورت طبیعی در کشورهای همسایه و بخشی در داخل کشور 14 الی 15 روز هوای ناسالم برای گروههای حساس در تهران داشتیم.
کلانتری ادامه داد: این آلودگی هوا ربطی به آلایندگی خودروها و مسائل شهری ندارد و بیشتر آن منشأ خارجی و طبیعی بود و ما نمیتوانیم اینها را جزو آلایندگیهای روزمره به شمار آوریم.
او در بخش دیگری از صحبتهایش یادآور شد: همکاران ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورسیکلتهای انژکتوری و کاربراتوری پیشنهاداتی را ارائه کردند، طبق برنامه دولت در سال 93 وزارت صنعت باید برنامهای زمانبندی شده برای جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای انژکتوری ارائه دهد، از ابتدای امسال براساس گزارش نیروی انتظامی پلاک گذاری موتورهای کاربراتوری ممنوع است اما موتورسیکلتهای انژکتوری کماکان پلاکگذاری میشود.
وی گفت: وزارت صنعت، معدن، تجارت اعلام کرده است که چیزی حدود 1400 موتورسیکلت برقی تاکنون در کشور شمارهگذاری شده و تلاش برای ایجاد واحدهای موتورسیکلتهای برقی آغاز شده است تا بتوانیم این موتورسیکلتها را در کلانشهر تهران به جای سه میلیون موتورسیکلت بعضا فرسوده و آلاینده جایگزین کنیم. لازمه این کار ایجاد زیرساختهای لازم است که با همکاری شهرداری باید ایجاد شود همچنین سازمان صنعت و معدن باید این موضوع را پیگیری کرده تا در استان تهران مقدمات احداث یک واحد تولید موتورسیکلت برقی ایجاد شود تا موتورسیکلتسواران بتوانند براساس تسهیلاتی که در قانون پیشبینی شده به تدریج موتورسیکلتهای کاربراتوری و انژکتوری را به موتورسیکلتهای برقی تبدیل کنند.
کلانتری تاکید کرد: این جلسات در حقیقت کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران با رویکرد پیشگیری و گزارشگیری از دستگاههای ذیربط است. در این جلسه سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان ناظر عالی انتخاب شد و قرار است که در هر جلسه عملکرد دستگاهها را بررسی کند و دستگاههایی که نتواند به تکالیف خود عمل کند را مشخص کرده و از طریق دستگاههای ملی پیگیر این موضوع خواهیم بود. چراکه حفظ محیط زیست وظیفه ملی است و ما در سازمان حفاظت از محیط زیست نقش دبیرخانهای و نظارتی داریم.
وی افزود: از رسانهها میخواهم تا این موضوع را به جدیت پیگیری کنند تا دستگاههای متولی وظایف خود را به خوبی انجام دهند. بیشتر مشکل آلودگی هوا مدیریتی است و اگر دستگاهها به وظایف خود عمل کنند و مردم نیز همکاری و همراهی لازم را داشته باشند بیشک مهار آلودگی هوای تهران در حد قابل قبول امکانپذیر خواهد بود.