◄ دوچرخه سواران در چه روزهایی مجاز به ورود به مترو هستند؟
نایب رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: دوچرخه سواران با دوچرخه تاشو در تمام روزهای هفته و با دوچرخه های عادی فقط در روزهای تعطیل امکان تردد با مترو را دارند.
نایبرئیس هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه گفت: دوچرخهسواران با دوچرخه تاشو در تمامروزهای هفته و با دوچرخههای عادی فقط در روزهای تعطیل امکان تردد با مترو را دارند.
به گزارش تیننیوز وبه نقل از مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه، فرنوش نوبخت افزود: برای نخستین بار در کشور، طرح ترکیبی مترو و دوچرخه از ایستگاه متروی شهرری به اجرا درآمد بعد از گذشت چند ماه از اجرای طرح «دوچرخهسواران در مترو» شاهد استقبال خوبی از سوی شهروندان و دوچرخهسواران در مترو بودیم.
وی با اشاره به اینکه این طرح برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه، به اجرا درآمدهاست تصریح کرد: ازاینپس دوچرخهسواران در تمامروزهای هفته بهغیراز ساعات 6:30 تا 9:30 صبحها و عصرها از ساعت 16 تا 19 که پیک مسافری محسوب میشود میتوانند با دوچرخههای تاشو با ابعاد 30×60×90 وارد مترو شوند.
نوبخت افزود: ورود با دوچرخههای معمولی نیز در روزهای جمعه و ایام تعطیل و 13 روز اول فروردین مجاز هست و تنها دلیل محدود کردن ورود دوچرخههای معمولی در روزهای تعطیل، خلوتی ایستگاهها و قطارها است چراکه با توجه به حجم بالای مسافر که در طول هفته از مترو استفاده میکنند امکان ورود دوچرخه به واگنها وجود ندارد و اگر این طرح در تمامروزهای هفته اجرا شود باعث ایجاد نارضایتی در بین شهروندان و مسافران محترم مترو میشود.
. وی گفت: با اجراشدن این طرح فرصت استفاده کردن از مترو برای دوچرخهسواران محیا شد و دوچرخهسوارانی که از دوچرخههای عادی استفاده میکنند فقط مجاز به ورود به واگنهایی هستند که با برچسبهایی بر روی بدنه قطار مشخصشده ولی دوچرخهسوارانی که از دوچرخههای تاشو استفاده میکنند مجاز به ورود بهتمامی واگنها هستند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در ادامه در خصوص دیگر الزامات حمل دوچرخه توسط مسافران در اماکن مترو افزود: سوارشدن بر روی دوچرخه در تمامی ایستگاهها و قطارهای مترو ممنوع هست و مسافران دارای دوچرخه تنها مجاز به حمل در اماکن مترو هستند همچنین حمل دوچرخههای برقـی بهصورت روشـن در اماکـن متـرو و استفـاده از پـلههای برقی و آسانسور در ایستگاههـای متـرو جهت حمل دوچـرخه ممنـوع است.
نایبرئیس هیات مدیره شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با تاکید بر اینکه مسافران دارای دوچرخه میبایست توان جسمی و مهارت حمل دوچرخه از پلههای ثابت ایستگاه را داشته باشند تصریح کرد: مسئولیت جبران خسارت واردشده به تجهیزات ایستگاه و قطارها در مواقع حمل دوچرخه بر عهده مسافر حملکننده دوچرخه هست و مسئولیت ناشی از عدم رعایت موارد ایمنی در محیط پیرامون ورودیهای ایستگاههای که در تملک و حیطه مترو نیز بر عهده مسافر دوچرخهسوار است و همچنین مسافرانی که اقدام به حمل دوچرخه توسط مترو رادارند باید مراقب برخورد دوچرخه با دیگر مسافران باشند و باعث اذیت و آزار مسافران دیگر نشوند.
نوبخت با تاکید بر اینکه لباس مسافران حملکننده دوچرخه میبایست متعارف با عرف عمومی و شرعی جامعه باشد گفت: هر مسافر مجاز به حمل تنها یک دستگاه دوچرخه هست و دوچرخهها باید تمیز و ملحقات اضافی نداشته باشد و استقرار دوچرخه در کنار درهای قطار و پلکان واگنهای قطارهای دوطبقه و رها کردن دوچـرخه در ایستگاهها و واگـنهای قطار ممنوع هست و باید جهت ایمنی بیشتر دوچرخه توسط صاحب آن مهار شود.
وی خاطرنشان کرد: مسئولیــت حفاظت و نگهداری از دوچــرخه از بدو ورود به امـاکن متـرو تا خــروج از آن به عهـده مسافر حملکننده دوچرخه هست و شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه هیچ مسئولیتی در برابر صدمه دیدن و مفقود شدن دوچرخه نمیپذیرد و تمام مسئولیتها به عهده شخص حملکننده دوچرخه است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: برای اینکه حادثه و اتفاق خاصی پیش نیاید ماموران در محوطه ایستگاهها حضور دارند مسافرانی که اقدام به حمل دوچرخه از طریق مترو میکنند باید جهت حفظ ایمنی خود و دیگر مسافران، کمال همکاری و تعامل را با پرسنل ایستگاه داشته باشند.