بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ عامل نادیده گرفته شده در حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان

چرا تا این اندازه از سرویس مدارس استفاده می‌کنیم و دانش‌آموزان خود را در معرض خطر سوانح می‌گذاریم؟ چرا باید حمل‌ونقل دانش‌آموزی و دانشجویی داشته باشیم و بعد بگوییم اتوبوس‌ها کهنه است و تقصیر فرسودگی ناوگان است؟ ایا خرید اتوبوس دومیلیاردی برای انتقال دانشجویان و دانش‌آموزان اصلاً اقتصادی است؟

عامل نادیده گرفته شده در حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان
تین نیوز

محمد بخارایی رئیس هیئت‌مدیره جمعیت ایمنی راه‌ها در خصوص حادثه رخ داده برای  دانشجویان واحد علوم تحقیقات به خبرنگار تین‌نیوز گفت: چرا ما تا این اندازه از سرویس مدارس استفاده می‌کنیم و دانش‌آموزان خود را در معرض خطر سوانح قرار می‌دهیم؟

وی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این جوانان اضافه‌کرد: فوت این دانشجویان حادثه غم‌انگیزی است که دل هر شهروندی را به درد می‌آورد و نمونه‌ای از حوادثی است که اخیراً در حال تکرار است و دردناک‌تر آن است که متأسفانه حساسیت‌ها نسبت به آن کاهش‌یافته است.

بخارایی گفت: اینکه به ایمنی به‌عنوان یک شاخص اصلی حمل‌ونقل بپردازیم جدی گرفته نمی‌شود؛ بدون اینکه قضاوتی در خصوص علت حادثه داشته باشم معتقدم اینکه سفرهای درون‌شهری برای انتقال دانشجو و دانش‌آموز داشته باشیم، اشتباه است. این دانشجویان مجبور بودند مسافتی را درشیب تند و در سرما و یخبندان با اتوبوس آن‌هم در شرایطی که ایمنی محور بسیار پایین است؛ طی کنند.

او گفت: اصلاً این سؤال پیش می‌آید که چرا باید کلاس‌ها و دانشگاه‌ها را بالای تپه بسازند؟ مگر قرار است آنجا مرکز تحقیقاتی باشد؟یا کوهنوردی انجام شود؟ ساخت مراکز  آموزشی در چنین مکان‌هایی نشان می‌دهد ایمنی برای طراحان و سیاست‌گذاران مهم نیست.

بخارایی ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته که شاهد کاهش آمار تصادفات هستیم  فاصله مدارس و مراکز آموزشی تا محله‌های سکونت حداکثر 10 دقیقه است و دانش‌آموز و دانشجو می‌تواند به‌راحتی محل خانه تا مدرسه را  پیاده طی کند.

وی ادامه داد: چرا تا این اندازه از سرویس مدارس استفاده می‌کنیم و دانش‌آموزان خود را در معرض خطر سوانح می‌گذاریم؟ چرا باید حمل‌ونقل دانش‌آموزی و دانشجویی داشته باشیم و بعد بگوییم اتوبوس‌ها کهنه است و تقصیر فرسودگی ناوگان است؟ ایا خرید اتوبوس دومیلیاردی برای انتقال دانشجویان و دانش‌آموزان اصلاً اقتصادی است؟

او گفت: باید از ابتدای ساخت‌وساز موضوع حمل‌ونقل و خطرات و ضریب خطرپذیری را ببینیم  باید از این حوادث عبرت بگیریم و تمرکز را برای ارتقای همه‌جانبه فرهنگ ایمنی بالا ببریم.

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت ایمنی راه‌ها گفت: کسانی که طراحی مسیرها و طراحی موسسه‌های آموزشی را انجام می‌دهندباید ایمنی در حمل‌ونقل را مد نظر داشته و در طراحی  دسترسی‌ها ایمنی را مدنظر قرار دهند..

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.