◄ چگونه زنان شهرنشین بیشتری را جذب دوچرخه کنیم؟
برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، ما باید تعداد دوچرخه سواران را افزایش دهیم و این بدین معنا است که زنان بیشتری بر دوچرخه هایشان سوار شوند.
چگونه زنان شهرنشین بیشتری را جذب دوچرخه کنیم؟ عنوان یادداشتی است که فعال حمل و نقل شهری به آن پرداخته است و در آن از مردم و مسئولان خواسته تا به منظور کاست از بار گازهای گلخانهای به استفاده از دوچرخه روی بیاورند.
بهاره رضایی در این یادداشت نوشت: برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای، ما باید تعداد دوچرخه سواران را افزایش دهیم و این بدین معنا است که زنان بیشتری بر دوچرخه هایشان سوار شوند.
بسیاری از جهان اطراف ما برای مردان طراحی شدهاست؛ از خدمات عمومی (توالتهای عمومی و گوشیهای هوشمند) گرفته تا بهطور بالقوه مرگبار (جلیقههای ضدضربه و آزمایش ساختگی تصادف). تحقیقاتی که اخیرا در کنفرانس "C40 Women4Climate " برگزار شد، روند مشابهی در نحوه طراحی شهرها و سیاستگذاری حمل و نقل را با عواقب ویرانگر نشان داد.
حمل و نقل به عنوان باعث به وجود آمدن یک سوم گازهای گلخانهای بزرگترین شهرها و ترافیک جهان، بزرگترین منبع آلودگی هوای سمی به شمار میرود. برای ایجاد شهرهای پاک، سالم و قابل سکونت، ما باید تعداد دوچرخهسواران را در خیابانها افزایش دهیم، و این بدین معنی است که زنان بیشتری دوچرخه سوار شوند.
در سانفرانسیسکو تنها ۲۹درصد دوچرخه سواران زن هستند؛ در بارسلونا، به ازای هر یک دوچرخه سوار زن، سه دوچرخه سوار مرد وجود دارد و در لندن ۳۷ درصد دوچرخه سواران زن هستند.
جای سوال اینجا است، شهرها برای دوچرخه سواری بیشتر زنان چه اقداماتی میتوانند انجام دهند؟