بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

نوسازی ناوگان شهری همدان لنگ یارانه‌ دولت

ناوگان اتوبوسرانی همدان با سر و صدا و دود به مردم شهر خدمات می‌دهد خدماتی که مشکلات زیست محیطی برای مردم همدان به خصوص در مرکز شهر ایجاد خواهد کرد؛ تاکنون دولت سهم ۸۲.۵ درصدی‌اش برای نوسازی ناوگان شهری را پرداخت نکرده است.

 نوسازی ناوگان شهری همدان لنگ یارانه‌ دولت
تین نیوز |

 ناوگان اتوبوسرانی همدان با سر و صدا و دود به مردم شهر خدمات می‌دهد خدماتی که مشکلات زیست محیطی برای مردم همدان به خصوص در مرکز شهر ایجاد خواهد کرد؛ تاکنون دولت سهم ۸۲.۵ درصدی‌اش برای نوسازی ناوگان شهری را پرداخت نکرده است.

 به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، بعد از خروس‌خوان که سر و صداو همهمه اهالی شهر با جیک‌جیک گنجشک‌ها در هم می‌آمیزد در میدان‌مرکزی شهر همدان بوی تند دود اگزوز اتوبوس‌ها و سر‌‌و‌صدا‌ی آنها به گوش می‌رسد و آرامش عابران از این آلودگی‌زیست بهم می‌خورد.

 میدان مرکزی شهری همدان جایی است که به غیر از پارک‌سوار، بیش از 70 دستگاه اتوبوس به نقاط مختلف شهر خدمات می‌دهند محدوده‌ای که به دلیل مجاورت با بازار مرکزی همدان روازنه هزاران نفر مراجعه کننده دارد که هر یک به قصد خرید یا قدم‌زدن در پیاده‌راه به این محدوده شهری می‌آیند.

 هر چند در سال‌های قبل مسئولان از طراحی فضایی برای پارک‌سوار دیگری در حوالی میدان مرکزی شهر خبر دادند، هنوز اجرایی نشده و آلودگی محیطی ناشی از فعالیت ناوگان شهری در محدوده قدیمی‌ترین میدان شهر همدان آرام‌آرام چهره نشان می‌دهد. با این روند نوسازی ناوگان؛ بدتر هم خواهد شد.

 اتوبوس‌هایی که به زعم مسئولان و متولیان، در سن بازنشستگی یا همان فرسودگی قرار دارند. دولت از سال  90 به این طرف یارانه 82.5 درصدی نوسازی ناوگان را به شهرداری‌ها نداد تا این سن فرسودگی بیشتر نمایان شود؛ فرسودگی که هزینه‌های را بر سلامت مردم تحمیل کرده است.

 با تعلق نگرفتن یارانه و افزایش قیمت‌ خرید اتوبوس‌ها و نبود توان مالی در شهرداری همدان هر چند با طرحی ابتکاری برای بهسازی وضعیت موتور اتوبوس و غیره بهسازی اجرا شده است اما بیشتر مسکن است و علاج درد فرسودگی و آلوده نشدن محیط شهری  مردم همدان نیست.

 اگر اتوبوس‌های نو به ناوگان اتوبوسرانی همدان افزوده شود تا زمانی که اتوبوس‌های نو با استاندارد یورو‌4 با سوخت‌های یورو 2 تغذیه می‌شوند؛ بیش از این هم نمی‌توان انتظار داشت که هزینه‌های بیشتری به سلامت مردم شهر از رهاورد نبود سوخت مناسب و کاهش آلودگی زیستی تحمیل نشود.

 آلودگی که با مراجعه به مراکز درمانی شهر همدان به وضوح می‌توان آثار ناشی از آن را دید و فقط لازم نیست متخصص بود و با دستگاه وضعیت آلودگی زیستی میدان مرکزی شهر همدان که مرکز مراجعه روزانه و بعضا هفتگی هزاران  شهروند است را سنجش و درک کرد.

 تراکم فعالیت اتوبوس‌ها و افزایش دود و صدا

 صائب غفاری شهروندی که با فرزند کوچکش برای میدان خرید آمده است به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سر و صدای اتوبوس‌هایی که دایم در این محدوده روشن است نارحت کننده است به دلیل روشن بودن اتوبوس‌ها بوی دود هم در فضا پیچیده است به خصوص اگر به اگزوز برخی اتوبوس‌ها هم نگاه کنید دود‌زا بودن آن کامل مشخص است.

این شهروند همدانی عنوان کرد: طبق نظر متخصصان این آلودگی برای بچه‌ها، مادران بادار و حتی افراد کهنسال ضرر دارد و باید مسئولان همدان برای جابه‌جایی اتوبوس‌‌ها و تقسیم پراکنش در نقاط مختلف شهر فکر اساسی بکنند، یا اتوبوس‌ها نوسازی شوند تا این همه مشکل نداشته باشد.

 مقداد محرابی هم گفت:دلیل این همه سر و صدا و دود توقف دایمی و روشن بودن اتوبوس‌ها است که اگر تا زمانی که مسافر ندارند خاموش شوند این مشکل تا حدی زیادی حل می‌شود و افزون بر آن باید مسیر‌های اطراف را فعال‌تر کنند که اگر کسی در محدوده میدان کاری ندارد به میدان مرکزی شهر نیاید.

 نوسازی نشدن ناوگان دلیل ایجاد آلودگی زیستی است

  این شهروند تاکید کرد: ضعف در نوسازی ناوگان شهری هم از دلایل دیگر است سال‌هاست که این اتوبوس‌های ساخت شرکت بنز در همدان مسافر جابه‌جا می‌کند هر چقدر هم که تعمیرات موتور در این اتوبوس‌ها انجام دهند باز هم تاثیر ندارد و نمی‌توان امیدوار بود اتوبوس قدیمی به مانند اتوبوس نو کار کند و آلودگی دارد.

 مریم رجبی دیگر شهروند همدانی که همراه مادرش به بازار برای خرید آمده است، به خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: میدان مرکزی شهری همدان مکانی پر از مغازه‌های عمده و خرده‌فروشی است و مردم برای خرید به صرفه‌تر به این بخش از شهر مراجعه دارند.

 وی افزود: اگر مسئولان شهری در سایر نقاط شهر هم مراکز تجاری بزرگ عمده و خرده فروشی مانند این که کالای با تنوع و کیفیت و کمیت متفاوت عرضه کنند و وسیله عمومی برای رفت‌ و آمد هم در دسترس باشد آلودگی زیست اتوبوس‌ها کمتر برای مردم درد‌ساز خواهد شد و میدان مرکزی و قدیمی شهر هم خلوت می‌شود.

افزایش هزینه خرید اتوبوس و کاهش در‌آمد شهرداری‌ها

با شنیدن صحبت‌های مردم خواسته آنها را با مسئول مربوطه مطرح کردیم که رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری همدان اظهار داشت: ناوگان اتوبوسرانی همدان 200 دستگاه اتوبوس دارد که از این تعداد بخشی هم در  ناوگان بخش خصوصی فعال است و روزانه بخش عمده جابه‌جایی مسافر با این ناوگان انبوه‌بر است.

 سید محمد پوروخشوری افزود: سال قبل اتوبوس‌های نو اگر به شرکت‌‌های سازنده سفارش داده می‌شد حدود 600 تا 700 میلیو‌ن تومان قیمت داشت؛ امسال قیمت هر دستگاه اتوبوس به حدود 2 میلیارد‌تومان رسید و خرید اتوبوس با این قیمت  از توان شهرداری همدان خرید خارج است.

 وی با یاد‌آوری اینکه بر اساس قانون 17.5 درصد از هزینه خرید اتوبوس شهری بر عهده شهرداری‌های و بقیه بر عهه دولت است، گفت: از سال 90 به این طرف این سهم به شهرداری همدان پرداخت نشد و افزیش یکباره قیمت‌ها اتوبوس‌ها هم مشکلی دیگر برای شهرداری‌ها ایجاد کرد.

خرید اتوبوس جدید برای ناوگان شهری

رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری همدان، سن فعلی ناوگان اتوبوسرانی همدان را 9.7 سال عنوان کرد و گفت: با این وصف شهرداری همدان برای پیشگیری از فرسودگی بیشتر ناوگان  از سال‌‌های قبل 48 دستگاه اتوبوس برای ناوگان شهری همدان با هزینه 35 میلیارد‌تومان خرید.

 پور‌وخشوری افزود: افزون بر این تلاش کردیم که برخی اتوبوس‌های مجود بخش خصوصی را هم با ابتکار متخصصان فنی تعمیرگاه اتوبوسرانی همدان بروز‌رسانی و بسهازی کنیم تا خدمات موجود بیش از گذشته از بهینه شود و خلا نبود اتوبوس‌ها نو را با این ابتکار پر کنیم.

 وی اظهار داشت: با این وجود باز هم ناوگان اتوبوسرانی همدان نیازمند نوسازی بود که 2سال قبل شهرداری همدان 17 دستگاه اتوبوس را به شرکت سازنده سفارش داد که برخی از  با افزایش قیمت‌ها تاکنون شرکت سازنده 8 دستگاه اتوبوس را تحویل داده است.

وی درباره سر و صدای اتوبوس‌ها نیز بیان کرد: در دور‌ه‌های مختلف اتوبوس‌های با نشان تجاری و شرکت سازنده متفاوتی به ناوگان شهری همدان افزوده شد و نوع موتور‌ها هم با هم تفاوت دارد پس هر اتوبوس هم صدای مختص به خودش را دارد برای کاهش صدای اتوبوس‌ها، عایق موتور بهسازی کردیم.

بهبود سوخت تحویلی اتوبوس‌ها

رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری همدان افزود: تا زمانی که سوخت یور‌و2 در اتوبوس‌های با استاندار یورو4 مصرف می‌شود دودزایی اتوبوس‌ها انکار‌ناپذیر و این سوخت روی تجیهزات تولیدکننده توان حرکت اتوبوس‌ها تاثیر منفی دارد و کاری هم نمی‌توان کرد.

 وی گفت: بیشترین آسیب به سوزن‌های فارسونگاه اتوبوس‌ها وارد می‌شود که  قبلا 3 میلیون‌تومان هزینه داشت اکنون هزینه خرید هر 6 عدد سوزن فارسونگاه 6 برابر شده است و در صورت تعویض هم این اتفاق تکرار خواهد شد و راه چاره فقط تغییر سوخت تحویلی است که شرکت پخش تحویل می‌دهد.

پور‌وخشوری عنوان کرد: فیلتر جاذب دوده هم با هزینه‌ بالای 60 میلیون تومان که در زمانی کوتاهی تاثیر‌گذاری خود را از دست می‌دهد و مجدد باید تعویض و جایگزین شود هم بی‌ثمر است و همان راه قبلی  تعویض را باید طی کرد که با توان مالی شهرداری همدان این کار منطقی نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.